هزینه‌های دانشگاه هنر از دانشگاه‌های سطح یک بیشتر است/ لزوم توجه ویژه وزارت علوم در تخصیص بودجه

رئیس دانشگاه هنر گفت: متاسفانه بودجه دانشگاه هنر و سایر دانشگاه‌ها به صورت یکسان در نظر گرفته می‌شود، در صورتی که دانشگاه‌های برتر کشور نیازمند یک استاد و فضای آموزشی بوده و کمتر به تجهیزات کمک آموزشی و فضاهای خاص احتیاج پیدا می‌کنند.

سیدحسن سلطانی در گفت‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به انتخاب دانشگاه هنر توسط رتبه برتر کنکور در سال جاری اظهار کرد: دانشگاه هنر به عنوان قطب آموزش آکادمیک هنر قدمت 100 ساله دارد. این دانشگاه پتانسیل دارد که در کنار دانشگاه‌های سطح یک کشور حرکت کند، توانمندی علمی استادان و پتانسیل فارغ‌التحصیلان این دانشگاه گواه این موضوع است.

وی‌ ادامه داد: هنر صرفاً مجموعه رشته‌های دانشگاهیان را در بر می‌گیرد، به همین منظور توان و سابقه دانشگاه هنر منجر شده است که رتبه‌های تک رقمی این دانشگاه را به عنوان اولین اولویت خود انتخاب و در آن به تحصیل بپردازند.

رئیس دانشگاه هنر گفت: امیدواریم که با کمک همه نهادهای دولتی و وزارت علوم بتوانیم روز به روز سطح دانشگاه را از نظر آموزشی، پژوهشی و مسائل فرهنگی ارتقا داده و بسترسازی لازم برای ارتقای عرصه هنر کشور را در دانشگاه فراهم سازیم. همچنین امیدواریم بتوانیم خواسته‌های به‌حق دانشجویان از لحاظ امکانات پلاتو‌ها، آزمایشگاه‌ها، کارگاه‌ها و مجموعه‌های ابزارآلات و تجهیزات این عرصه را تامین کنیم. وزارت علوم و سایر نهادها نیز لازم است به این موضوع نگاه ویژه‌ای داشته باشند، آموزش یک هنرمند در دانشگاه هنر نیازمند ابزار و تجهیزات مشخصی است، تامین این وسایل و فضاها نیز با تخصیص بودجه محقق خواهد شد.

وی بیان کرد: از لحاظ بودجه، دانشگاه‌های برتر کشور نیازمند یک استاد و فضای آموزشی مشخص بوده و کمتر به وسایل کمک آموزشی،‌ تجهیزات و فضاهای خاص هنری نیاز پیدا می‌کنند. امیدوارم وزارت علوم با چنین دیدگاهی به دانشگاه هنر نگاه کند تا بتوانیم هم در عرصه آموزش به روز باشیم و هم تجهیزات لازم را برای دانشجویان فراهم کنیم.

سلطانی با اشاره به نحوه تخصیص بودجه به دانشگاه هنر افزود: به نسبت تعداد دانشجویان، سهمیه خاصی از سازمان برنامه و بودجه و وزارت علوم به دانشگاه هنر اختصاص پیدا می‌کند. این بودجه هر سال از سوی سازمان برنامه و بودجه تعریف می‌شود و باید بر اساس تعداد دانشجویان تعیین شود. حتی ممکن است تا پایان سال حتی 100‌درصد این بودجه محقق نشود.

وی اضافه کرد: دانشگاه هنر با دو مشکل مواجه است، در درجه اول بودجه دانشگاه هنر و سایر دانشگاه‌ها به صورت یکسان در نظر گرفته می‌شود؛ همچنین دانشجویان رشته‌های مختلف معمولاً در زمان مقرر تحصیل خود را به پایان نمی‌رسانند؛ زیرا نیاز است واحد‌های مضاعفی را تحت عنوان پیش نیاز بگذرانند،‌ به محض اینکه سنوات این دانشجویان از حد نرمال عبور می‌کند، دانشگاه بودجه‌ مضاعفی را از وزارت علوم برای این دانشجویان دریافت نمی‌کند.

رئیس دانشگاه هنر در پایان گفت: در چنین شرایطی مجبوریم از بودجه سایر دانشجویان کسر کنیم تا بتوانیم مجموعه دانشگاه را رو به جلو هدایت کنیم. فرض کنید اگر دانشگاه هنر ۴ هزار دانشجو داشته باشد، حدود هزار نفر آن‌ها از سنوات سال‌های گذشته بوده و باید دروس پیش‌نیاز را بگذرانند. ما موظفیم تمامی امکانات لازم را برای این دانشجویان تامین کنیم، از جمله این امکانات می‌توان به خدمات رفاهی مانند خوابگاه، تغذیه و غیره اشاره کرد، در همین راستا وزارت علوم و مسئولان نیز باید به نیاز خاص دانشگاه هنر توجه ویژه‌ای داشته باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1027981

وب گردی

وب گردی