پهپاد سم‌پاش و کودپاش ظرف سه ماه آینده کاملا ایرانی می‌شود

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان با تأکید بر اینکه پهپاد سم‌پاش ـ کودپاش 80 درصد تولید ایران است، گفت: در تلاشیم که 20 درصد باقی مانده پرنده را ظرف سه ماه آینده بومی‌سازی کنیم.

سید مصطفی خادمیان مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز با اشاره به ساخت پهپادسم‌پاش کودپاش در ایران اظهار کرد: پهپادسم‌پاش و کودپاش برای اولین بار در کشور ساخته شده است و این پهپاد می‌تواند به صورت همزمان،سم‌پاشی و کودپاشی انجام دهد درحالی‌که پهپاد دارای یک مخزن است.

وی با تأکید بر اینکه پهپادسم‌پاش ـ کودپاش 80‌درصد تولید ایرانی است، افزود: ساخت این پهپاد نسبت به مشابه وارداتی آن که تنها سم‌پاش هستند، یک‌سوم صرفه‌جویی ارزی دارد؛ همچنین ویژگی دیگر این پهپاد که در دو نمونه 10 لیتری و 20 لیتری تولید شده آن است که از نظر قانونی 10 لیتری قابل فروش است و با یک سوم قیمت خارجی و یک دوم قیمت مشابه مونتاژ داخلی تولید شده است.

وی تأکید کرد: فعلا قانون به گونه‌ای است که نباید وزن پرنده بیشتر از 25 کیلوگرم باشد. این دستگاه می‌تواند در هر 10 دقیقه یک هکتار را با 10 لیترسم‌پاشی کند و برگردد. همچنین سیستم باتری مخزن به نحوی تعبیه شده که با یک بار شارژ می‌تواند کارسم‌پاشی را انجام دهد.

مدیرعامل شرکت سپنتا بالابان سپهر درباره کاربرد پهپادسم‌پاشـکودپاش گفت: این محصول در زمینهسم‌پاشی، محلول پاشی گرده‌پاشی، بذرپاشی، کودپاشی، جامد پاشی و غذادهی برای آبزیان و ماهیان در قفس کاربرد دارد.

وی به ضرورت تولید این پهپاد اشاره کرد و افزود: درصد بومی‌سازی در این نوع پهپاد به طرز چشمگیری افزایش یافته است به طوری که در نمونه دیگر، چه داخلی و چه خارجی مخزن باید عوض شود و دردسرهای زیادی برای کشاورز به همراه داشته، نیاز به تجهیزات تخصصی دارد و این سیستم جدید نیاز تیم را به صورت کامل مرتفع کرده است.

خادمیان اظهار کرد: این پهپاد به‌خاطر تحقیق، توسعه و رفع نیاز بازار تولید شده است و شرکت‌های خدمات کشاورزی و نیز شرکت‌های وابسته به شیلات برای غذا‌دهی به ماهیان از آن استفاده خواهند کرد.

وی خاطرنشان کرد: قبلا این تجهیزات از چین وارد می‌شد و ما در تلاش هستیم که 20 درصد باقی مانده پرنده را بومی سازی کنیم. فاز قرارداد اولیه اجرای این طرح انجام شده و فقط کار اجرایی و تست آن باقی مانده که پیش‌بینی می‌شود ظرف سه ماه آینده پرنده کاملا بومی‌سازی شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1028011

وب گردی

وب گردی