تشریح وظیفه ائمه جماعات در دانشگاه‌ها / اهمیت نماز در محیط‌های علمی

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها وظیفه ائمه جماعات در دانشگاه‌ها را مهم و پر برکت دانست و افزود: نماز جماعت مطلوب باید با نشاط، جذاب، حل کننده مشکلات محیط باشد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت (مفدا)، حجت‌الاسلام مصطفی رستمی، در دومین دوره آموزشی ویژه ائمه جماعات دانشگاه‌های علوم پزشکی و مراکز و سازمان‌های وابسته به وزارت بهداشت، در مشهد، با بیان این که نماز جماعت و اهمیت آن موضوعی نیست که بر ما مغفول باشد، گفت: امام رضا(ع) می‌فرمایند: «واجب نگردید جماعت مگر برای اینکه برخی از امور علنی، مشهور و در مقابل چشم همه باشد» به دیگر معنا نماز جماعت نماد، شعار و نشانگر اسلام، توحید و اخلاص است.

وی ادامه داد: نماز جماعت نماینده تمامی عبادت‌ها است و تشریع جماعت و تمام مناسباتی که در این حوزه تعریف شده است برای این است که اموری که در یک نظام و جامعه اسلامی و ایمانی است، اموری در معرض چشم باشد.

رستمی بیان کرد: امام حسین (ع) در بیان فلسفه حرکت و قیام خود تعبیری دارد که مانند همین تعبیر را امام‌علی (ع) در نهج البلاغه دارند که می‌فرمایند «ما به دنبال قدرت‌طلبی و به دنبال دنیا و اموال بی‌ارزش آن نبوده‌ایم بلکه هدف ما ارائه نشانه‌های دین تو بوده تا این نشانه‌ها، نمادها و نشانگرها در معرض چشم قرار گیرند همان گونه که امام‌رض ا(ع) نیز می‌فرمایند نماز جماعت برای ارائه این نشانه‌ها است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها خاطر نشان کرد: رسالت نماز جماعت بسیار مهم است و در حقیقت رسالت انبیاء، اولیاء و بزرگان پیشوایان دین مانند امیرالمومنین و امام حسین‌(ع) است و زمانی که این مهم رسالت می‌شود، وظایف شخصی و اجتماعی امام جماعت و اقتضائات نماز جماعت، فرصت‌ها، امکانات و مقدمات، جدی و سنگین می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: در بحث نماز جماعت تراز، در مجموعه دانشگاه‌ها و مجموعه دانشگاه‌های علوم پزشکی، نکات و اهمیت‌هایی می‌بینیم که بر همه برنامه‌ریزان این حوزه از امام جماعت گرفته تا مدیران دانشگاه و سایر دوستانی که در خدمت نماز جماعت هستند، لازم می‌کند که با دقت، توجه و با اهمیت در این کار برنامه‌ریزی کنند.

رستمی با بیان این که هر محیطی که در آن نماز جماعت برگزار شود، محیط ارزشمندی است، گفت: برخی محیط‌ها مانند محیط‌های علمی با حضور جمع نخبگانی، محیط‌های دانشگاهی با حضور جوانان جویای دانش، پر تحرک و پرسشگر و محیط‌های درمانی با حضور بیمار و همراهان او حساسیت‌های بالایی دارد که اهمیت کار را سنگین‌تر می‌کند.

وی اظهار داشت: ما در فضا و شرایطی قرار داریم که به تعبیری پیچ تاریخی است و ملت ایران به سخت‌ترین گردنه‌ها در مسیر حرکت رو به جلو خود رسیده و در حال عبور از آن است. در این میان نگرانی ما در خصوص رخ دادن شرایطی مانند بن بست، انحراف و عقب‌گرد در جامعه جدی است اما آن چه در ورای این گردنه‌ها آن‌هم به شرط عبور به سلامت وجود دارد، رسیدن به شاه‌راه فراخ و محیا شدن برای حقیقت‌های بزرگ و فضاسازی، مقدمه‌سازی و زمینه‌سازی برای ظهور خورشید ولایت است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گریزی به اتفاقات اخیر در منطقه و جهان زد و اظهار کرد: اتفاقات این روزها برای همه افرادی که اهل تامل و دقت هستند نشانه‌های عبور از این گردنه‌ها و رسیدن به مسیرهای مهم و تعیین کننده به برکت اسلام، انقلاب و عزتی است که خداوند به این ملت ایران تقدیم کرده است.

رستمی با تاکید بر اینکه ما شاهد هستیم که نظام جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت در حال رقم زدن نظمی جدید در منطقه و ورای منطقه است، بیان داشت: اکنون علی‌رغم تمامی سختی‌ها، فشارها، تحریم‌ها و ضربه‌هایی که به ملت بر پا خاسته ایران وارد شده و بلاهایی که بر سر سوریه، عراق و یمن و هر ملتی که به ایران توجه می‌کند وارد آماده است؛ اما مشاهده می‌کنیم که لحظه به لحظه چراغ روشنی بخش اسلام در برابر دنیای مادی گرا افروخته‌تر می‌شود.

وی ادامه داد: کسی تصور نمی‌کرد روزی برسد که کشوری مانند آمریکا که پس از سقوط شوروی سابق اعلام کرد دنیا تک قطبی است و ما وارد نظم نوین جهانی شده‌ایم و ناظم آن ایالت متحده آمریکا است، در جبهه وابستگان به خود و نظام سلطه، ضربه‌هایی به این شدت از گرفتن پهپاد تا نفت‌کش تا زدن پالایشگاهی که از مهمترین بخش صنعت و تکنولوژی عربستان است و مهمترین بانک پول ایالت متحده و انرژی در آمریکا محسوب می‌شود، بر خود ببیند و جرات پاسخ گویی نداشته باشد.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها اظهار کرد: جبهه مقاومتی که در یمن در مقابل ظلم عربستان این گونه ایستاده و مقابله به مثل کرده، از لحاظ فکری به انقلاب اسلامی نزدیک است؛ انواع ادعاها را نیز در این خصوص مطرح می‌کنند اما جسارت هیچ پاسخی را به خود نمی‌دهند. در طول صد سال اخیر و پس از بر آمدن نظام سلطه و استعمار به بعد، چه زمانی شاهد چنین جسارتی در مقابل نظام شیطانی و طاغوتی بوده‌ایم؟.

رستمی خاطر نشان کرد: این وعده‌های محقق شده خداوند در نصرت دین خود است؛ مخاطبین شما در فضای دانشگاهی، خوابگاهی و بیمارستانی در معرض سخت‌ترین هجمه‌های فکری، روانی و اندیشه‌ای دشمنان اسلام و جبهه شیطان قرار دارند و اگر نسبت به این عزیزان غفلت و بی‌توجهی صورت گیرد،‌ ممکن است بسیاری از واقعیت‌های روشن را در مقابل چشم خود نادیده بگیرند و موهومات را به جای واقعیت باور کنند.

وی با اشاره به اینکه تمام تحریم‌ها، فشارهای سیاسی و اقتصادی و امنیتی در کشور برای این است که مردم از انتخاب همسو معنویت و حاکمیت حق در کشور و دنیا منصرف و ناامید شوند،‌ گفت:‌ هدف این حرکت‌ها سلب اعتماد عمومی و فرسایش سرمایه اجتماعی مردم است. مخاطبین شما افرادی هستند که دسترسی آن‌ها به فضای مجازی بیش از اقشار دیگر است و این کار شما را کاری سخت‌تر، پر اجرتر و ارزشمندتر می‌کند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها یادآور شد: در این مسیر از خداوند مدد بگیرید و لوازم ورود به این عرصه را برای خود محیا کنید و صلاحیت‌های شخصی و اخلاصی که باید در کار ما برای ورود به این مسیر عبادی باشد را به دست آورید. شاید هیچ مسؤولیتی مانند این مسؤولیت،‌ در آن اخلاص شرط نیست؛ که اگر خدای نکرده شائبه‌ای در آن رخ دهد هم عمل ما و هم عمل افرادی که تلاش داریم از طریق نماز جماعت آن‌ها را به سمت گفت‌وگو با خدا رهنمون شویم، ممکن است دچار اخلال شوند.

رستمی وظیفه ائمه جماعات در دانشگاه‌ها را مهم و پر برکت دانست و افزود: نماز جماعت مطلوب باید با نشاط، جذاب، حل کننده مشکلات محیط، توجه کننده به مسائل محیط اجتماعی و دارای کارکردهای متنوع محیط زندگی مردم و غیره باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1028080

وب گردی

وب گردی