60 دانشجو در ترم بهمن دانشگاه استاد فرشچیان جذب می‌شوند/ خلق آثار برجسته توسط هنرمندان معاصر

سرپرست دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان از جذب و تربیت 60 دانشجو از ترم بهمن امسال خبر داد.

بهمن نامور مطلق سرپرست دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در خصوص جذب دانشجو به شیوه استاد_شاگردی گفت: تصمیم داریم نظام تازه ای بنا کنیم؛ یعنی جذب دانشجو با شیوه ای که در چند سال اخیر مورد استفاده نبوده است.

او ادامه داد: امسال دانشگاه استاد فرشچیان اقدام خاصی که همان احیای شیوه استاد شاگردی به شکل امروزی است را دنبال خواهد کرد. در حال تدوین شیوه نامه این موضوع هستیم تا به شیوه اصلی استاد-شاگردی برگردیم و بتوانیم استادان و هنرمندان خوبی را تربیت کنیم. این مهم‌ترین کار ما در سال تحصیلی جدید و در دانشگاه استاد فرشچیان خواهد بود.

نامور مطلق تاکید کرد: این شیوه در واقع دگرگون کردن بنیادین نظام آموزش هنر در کشورمان است که در آن دانشجو (شاگرد) استاد را می پذیرد و طی سال های تحصیلی زیر نظر یک استاد تحصیل می کند. در این شیوه استاد تشخیص می‌دهد چه دروسی را تدریس کند که البته گاهی این تشخیص بر عهده دانشگاه است.

او افزود: این شیوه در آموزش عالی‌مان بی سابقه و تجربه نوینی است که تاکنون هیچ دانشگاهی چنین تجربه‌ای نداشته است.

سرپرست دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان در ادامه از برنامه دوم این دانشگاه در سال تحصیلی جدید نیز خبر داد: تلاشمان این است که تمام فضاهای از هم گسیخته مانند فضای خلق با فضای آموزش و فضای پژوهش را به هم مربوط کرده تا بتوانیم یک فضای پیوسته را ایجاد کنیم. به همین جهت سعی‌مان بر این است بتوانیم در سال جاری یک سری از سنت‌های گذشته را احیا کنیم. مثل کتاب نگاری‌هایی که در گذشته داشتیم. این کتاب نگاری ها مثل شاهنامه نگاری و بوستان نگاری خواهد بود.

او گفت: این موضوع پیش بینی شده و کارهای اولیه آن نیز در حال انجام است و قرار است کتاب های مادر و اصلی خود، یعنی کتاب هایی که فرهنگ ما با آن تعریف می شود را مصور کنیم.

نامور مطلق در ادامه اضافه کرد: همچنین تصمیم داریم با هنرمندان امروز، هنرمندان نگارگری و خوشنویسی طروات تازه ای به مفاهیم عمیق کتاب های خود به‌ویژه کتاب های تعلیمی داده تا مردم دوباره به سمت این کتاب ها جذب شوند.

او درباره دیگر برنامه های این دانشگاه نیز گفت: فعالیت های دیگری مثل برگزاری کارگاه‌های آموزش نگارگری و آموزش زیبایی شناسی هنرهای اسلامی ایرانی را در دست اقدام داریم؛ اما امسال مهم‌ترین کارمان ابتدا تغییر نظام آموزش عالی در حوزه هنر و دوم خلق آثار برجسته توسط هنرمندان معاصر است که جزو کارهای محوری ما محسوب می شوند.

سرپرست دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان ادامه داد: برنامه دیگر ما فضا سازی در حوزه است؛ منتظریم فضای خوبی در اختیارمان گذاشته شود که در آن فضا نمایش آثار را نیز داشته باشیم.

نامور مطلق در ادامه و در پاسخ به این سوال که جذب دانشجو از چه زمانی آغاز خواهد شد گفت: به جهت آن که شیوه نامه دانشگاه باید توسط وزارت علوم تایید می‌شد، مقداری کار جذب به تاخیر افتاد. امیدوارم وزارت علوم کمک کند هر چه سریع‌تر این تغییرات مصوب شود تا بتوانیم از ابتدای مهر دانشجو جذب کنیم چون هنوز فرصت مهرماه را از دست نداده ایم.

او اضافه کرد: جذب دانشجو به احتمال زیاد از ترم بهمن خواهد بود و امیدوارم وزارت علوم در این مورد همکاری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های لازم را انجام دهد.

او درباره تعداد دانشجویان نیز صحبت به میان آورد: قرار نیست دانشجوی زیادی جذب کنیم؛ چون برنامه بلندمدت‌ ما تربیت استاد است؛ بنابراین تصمیم داریم در سه رشته ای که وجود دارد حداکثر 60 دانشجو جذب کنیم چون ما شرایط بسیار سختی برای دانشجویان متقاضی خواهیم داشت و امیدوارم دانشجویانی که دانشگاه استاد فرشچیان را انتخاب می کنند این شرایط را داشته باشند.

نامور مطلق تاکید کرد: در دانشگاه استاد فرشچیان به جای کمیت به کیفیت خواهیم پرداخت؛ چون قرار است فارغ التحصیلان ما افراد تاثیرگذار در حوزه هنر باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1028118

وب گردی

وب گردی