اجرای طرح پایش سلامت‌ روان برای نودانشجویان دانشگاه تهران

رئیس مرکز مشاوره دانشگاه تهران از اجرا شدن طرح پایش سلامت‌روان برای نودانشجویان با هدف شناسایی زودهنگام مشکلات روان‌شناختی و ارائه خدمات لازم قبل از حاد شدن این مشکلات خبر داد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از دانشگاه تهران، حمید پیروی با بیان اینکه این طرح از ششم مهر ماه امسال اجرا خواهد شد، اظهار کرد: دوره جوانی اوج سلامت جسمانی و در عین حال اوج هیجانات یک فرد است. به لحاظ روان‌شناختی این گروه سنی به شدت تحت تأثیر استرس‌ها قرار دارند و لازم است که از منابع حمایتی برای کنترل آن‌ها استفاده کنند. این طرح بر این اساس از اهمیت خاصی برخوردار است و شامل شناسایی به موقع دانشجویان نیازمند حمایت و ارائه خدمات به آنها است.

وی با بیان اینکه سابقه طرح پایش سلامت‌روان و جسم به سال ۱۳۶۸ بازمی‌گردد، افزود: این طرح ابتدا از دانشگاه تهران آغاز شد. در آن زمان یک پرسشنامه دست‌نویس تهیه کردیم و به این نتیجه رسیدیم که نیازهای روان‌شناختی دانشجویان در بدو ورود به دانشگاه را شناسایی کنیم و بتوانیم با هدف پیشگیری و غربالگری یک شناسایی زودهنگام داشته باشیم.

رئیس مرکز مشاوره دانشگاه تهران، در ادامه خاطر نشان کرد: این پرسشنامه، طی سال‌های بعد ارتقا پیدا کرد و به‌عنوان مقیاس ملی سلامت روان دانشجویان تحت عنوان IMHS اعتباریابی شد. اما به علت اینکه تعداد سوالات پرسشنامه زیاد و از حوصله پاسخگویان خارج بود، پس از چند سال فرم خلاصه شده آن توسط متخصصان تدوین شد. در حال حاضر نسخه خلاصه شده آن روی سامانه گلستان قرار گرفته و دانشجویان باید هنگام ثبت‌نام این فرم را پر کنند. نتایج پس از پاسخگویی دانشجویان در اختیار مرکز مشاوره قرار می‌گیرد و دانشجویانی که نیازمندی بیشتری به دریافت خدمات دارند را برای مصاحبه حضوری دعوت می‌کنیم.

پیروی با بیان اینکه طی سه سال اخیر با هماهنگی مرکز فناوری اطلاعات و فضای مجازی دانشگاه، کارنامه سلامت روان به صورت الکترونیک توسط دانشجویان تکمیل می‌شود، عنوان کرد: نتایج کارنامه سلامت روان محرمانه بوده و تنها توسط مرکز مشاوره مشاهده می‌شود. هم‌چنین سعی شده تا چند شاخص مهم در این پرسشنامه مورد ارزیابی قرار گیرد که یکی از آنها استرس‌های جدی فرد در زندگی بوده و بعد از آن مشکلات خلقی فرد غربال خواهد شد و در نهایت سبک زندگی دانشجویان از نظر خواب، خوراک و مسائل اوقات فراغت ارزیابی می‌شود.

به گفته رئیس مرکز مشاوره دانشگاه تهران، دقیق‌تر شدن ابزارهای سنجش، دقت بیشتر در پرسشنامه کارنامه سلامت‌روان و استفاده از پرسشنامه به‌روز شده در مصاحبه تکمیلی از تفاوت‌های طرح پایش سلامت‌روان سال جاری با سال‌های گذشته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1028120

وب گردی

وب گردی