دستیابی به ۵۶ هزار مقاله مشترک بین‌المللی در سال‌های اخیر/ لزوم دستیابی به همکاری‌های علمی بین‌المللی پایدار

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مقالات مشترکی که حاصل همکاری‌های علمی بین‌المللی در سه، چهار سال گذشته بوده آمار رو به رشدی داشته و به ۵۶ هزار مقاله مشترک رسیده است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، در نشستی درباره تأسیس شعب مشترک دانشگاهی در داخل کشور با اشاره به اقدامات علمی بین‌المللی در سال‌های اخیر اظهار کرد: مقالات مشترکی که حاصل همکاری‌های علمی بین‌المللی در سه، چهار سال گذشته بوده، آمار رو به رشدی داشته و به ۵۶ هزار مقاله مشترک رسیده است؛ هدف این است که بتوانیم روابط علمی بین‌المللی پایدار و ثابتی داشته باشیم.

نشست آیین‌نامه اجرایی بند (الف) ماده ۶۴ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، مصوب جلسه هفتم بهمن‌ماه ۱۳۹۷ هیئت وزیران با موضوع تأسیس شعب مشترک دانشگاهی در داخل، با حضور منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، حسین سالارآملی قائم‌مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل و رئیس کارگروه، غلامرضا گرایی‌نژاد رئیس امور آموزش عالی تحقیقات و فناوری سازمان برنامه و بودجه، علیرضا شاهپری رئیس امور ساختارهای سازمانی سازمان امور اداری و استخدامی، جلال درخشه رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور، امیری معاون مؤسسه کار و تأمین اجتماعی وزارت کار، زمان‌زاده معاون پژوهشی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، رامین کردی معاون بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران و محمدباقر قهرمانی معاون امور بین‌الملل دانشگاه تهران در دفتر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.

در ابتدای این نشست وزیر علوم با اشاره به سالروز تجاوز رژیم صدام به ایران اسلامی و آغاز هفته دفاع مقدس خاطرنشان کرد: یاد و خاطره شهدا و ایثارگران هشت سال دفاع مقدس همواره باید پاس داشته شود. امروز در آستانه سالروز شروع جنگ تحمیلی و دفاع مقدس قرار داریم و باید این پاسداشت بیش از سایر ایام سال مورد توجه قرار بگیرد. همچنین در آستانه شروع سال تحصیلی جدید و آغاز برنامه‌های جدید پیش روی آموزش عالی قرار داریم.

وی با اشاره به شفافیت آیین‌نامه اجرایی و قوانین مرتبط با این بخش گفت: هدف ما از تأسیس این مؤسسات، بهره گرفتن از آثار مثبت و دستاوردهای دانشگاه‌های بین‌المللی است. اصل دستاوردها باید مدنظر باشد؛ نه فقط داشتن چند تابلو به‌عنوان دانشگاه‌های مشترک.

غلامی تأکید کرد: امروزه روابط علمی بین‌المللی ایران به‌رغم همه فشارها و محدودیت‌های چند سال گذشته، افزایش محسوسی داشته است. حدود ۵۰۰ قرارداد مشترک بین مراکز علمی داخلی و خارجی در حال اجراست و در قالب این قراردادها تعداد بسیاری استاد و دانشجو در قالب فرصت‌های مطالعاتی در رفت‌وآمد هستند.

وزیر علوم در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: مقالات مشترکی که حاصل همین همکاری‌ها در سه، چهار سال گذشته بوده، آمار رو به رشدی داشته و به ۵۶ هزار مقاله مشترک رسیده است. هدف ما این است که بتوانیم روابط علمی بین‌المللی پایدار و ثابتی داشته باشیم.

حسین سالار آملی قائم‌مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل در ادامه با اشاره به این‌که این نشست، نخستین جلسه درباره آیین‌نامه مربوطه است، اظهار کرد: در سال‌های گذشته مشکل قانونی بر سر راه تأسیس شعبه خارجی دانشگاه‌های بین‌المللی در ایران وجود داشت. در قانون برنامه ششم توسعه، دوستان آموزش عالی با همکاری حقوق‌دانان نهادهای ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان تمهیداتی را اتخاذ کردند تا دانشگاه‌های خارجی بتوانند در قالب دوره‌های مشترک در کشور حضور داشته باشند.

در ادامه نشست، اعضای حاضر در جلسه درباره مباحثی همچون مروری بر آیین‌نامه اجرایی بند (الف) ماده ۶۴ قانون برنامه ششم مصوب هیئت وزیران، بررسی دستورالعمل داخلی کارگروه، فرایند ایجاد واحد یا شعبه مشترک، نحوه جذب، مشارکت و تردد اعضای هیئت علمی و دانشجویان مؤسسه و انواع حمایت‌ها برای تأسیس شعبه مشترک به گفت‌وگو و تبادل نظر پرداختند.

همچنین در پایان این نشست، احکام صادر شده برای اعضای کارگروه بند (الف) ماده ۶۴ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از سوی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به آنها اهدا شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1028201

وب گردی

وب گردی