رشته‌های دانشگاهی متناسب با نیاز منطقه و صنعت، بازمهندسی می‌شوند

معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی از ادامه آمایش رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی در سال تحصیلی جدید و تعریف رشته‌های بین رشته‌ای خبر داد.

جواد علمایی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره بازمهندسی رشته‌ها در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: برخی رشته‌ها قدیمی است که هنوز دانشگاه های دولتی نیز در آن دانشجو جذب می کنند. اما ما به دنبال تعریف رشته‌های بین رشته‌ای هستیم تا یک‌سری رشته‌هایی که می‌توانند در حل مشکلات کشور راهگشا باشند را تعریف کنیم.

او ادامه داد: برای این اقدام یعنی تعریف رشته‌های بین رشته ای 28 رشته تخصصی نیز در گرایش‌های مختلف تعریف کردیم که این کمیته‌ها در حال انجام مقدمات لازم هستند.

معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان این که یکی از این رشته‌ها فیزیولوژی ورزشی است ادامه داد: باید سرفصل و واحدهای این رشته را تعریف کرده و در شورای گسترش دانشگاه آزاد اسلامی مصوب کنیم؛ سپس در شورای گسترش وزارت علوم برده و اگر در این شورا نیز مصوب شود می‌توانیم در این رشته ها دانشجو جذب کنیم.

علمایی در ادامه افزود: آمایش رشته‌ها در دانشگاه آزاد اسلامی را انجام دادیم و رشته‌ها را متناسب با صنعت یعنی متناسب با نیاز منطقه تعریف می کنیم. به طور مثال میبد مرکز کاشی، یزد مرکز نساجی و خوزستان قطب کشاورزی است؛ بنابراین متناسب با کشش منطقه و نیاز آن دانشجو جذب خواهیم کرد.

او ادامه داد: بنابراین در حال انجام آمایش رشته‌ها هستیم تا تغییرات رشته محل‌ها را در آینده به گونه ای تعریف کنیم که واحدها متناسب با نیاز منطقه رشته بگیرند و صرفا هر واحدی هر رشته ای را تعریف نکند.

معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: مثلا قرار است رشته‌های گردشگری را به واحدهایی بدهیم که پتانسیل این کار را داشته باشند؛ بنابراین در حال انجام آمایش رشته ها هستیم که بخشی از این آمایش امسال انجام شده و بخشی دیگر در آینده نهایی خواهد شد.

علمایی در بخش دیگری از سخنان خود درباره چارت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی و تغییر سرفصل برخی از رشته‌ها گفت: وزارت علوم به دانشگاه آزاد اسلامی در صورتی که در رشته ای هیئت علمی آن را داشته باشیم مجوز می‌دهد تا در آن رشته دانشجو جذب کنیم.

او گفت: تمام سرفصل‌های رشته‌های دانشگاه آزاد برای وزارت علوم است و هر دانشگاهی چه دولتی، چه آزاد و چه علمی-کاربردی باید مصوبات وزارت علوم را رعایت کند. البته وزارت علوم به دانشگاههای دولتی که هیئت امنا دارند، مجوز داده است که سیلابس‌های خود را تغییر دهند؛ ولی ما اگر بخواهیم رشته ای را گرفته یا تغییر دهیم باید به شورای گسترش وزارت علوم مراجعه کرده و تقاضای رشته کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1028211

وب گردی

وب گردی