ایران پنجمین کشور دارنده فناوری پهپاد در دنیا/ توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان در ساخت و طراحی پهپاد

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌و‌نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با اشاره به این‌که ایران رتبه پنجم فناوری پهپاد در دنیا را دارد گفت: به منظور توسعه و حمایت از این فناوری باید قابلیت‌ها را در جهات مختلف اقتصادی و ایجاد امنیت به‌کار گیریم.

منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز با بیان این‌که در حال حاضر زیرساخت‌های لازم برای توسعه فناوری ماهواره‌ای در کشور فراهم شده است، اظهار کرد: هم‌اکنون در حوزه فناوری و دانش فنی در حوزه سنجش از راه دور، مخابرات و ناوبری ظرفیت‌های خوبی در این عرصه داریم. همچنین در حوزه بین‌الملل می‌توانیم بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان را ایجاد کرده تا از این طریق به ارائه خدمات در این عرصه بپردازیم، چرا که این شرکت‌ها قابلیت تبدیل شدن به یک شرکت بزرگ و ارزش آفرین را دارند.

به گفته منطقی، یکی از مهم‌ترین نیازهای این صنعت، توسعه کسب و کارهای آن است. کسب و کاری که می‌تواند به رونق اشتغال این صنعت پرکاربرد و حیاتی بینجامد. ایران در حوزه پهپادی به مدد جوانان متخصص به رشد قابل توجهی رسیده است.

وی همچنین تأکید کرد: یکی از تلاش‌های ما این است که فناوری‌های کاربردی در صنعت پهپادی را توسعه دهیم. با توجه به اینکه کاربری‌های عمومی پهپادی در دنیا بسیار وسیع است باید به کمک متخصصان داخلی این بازار وسیع را پوشش دهیم.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در خصوص پهپادهای سرنگون شده و ساقط توسط سپاه و وزارت دفاع گفت: این موضوع تاریخچه مختلفی دارد چرا که در اکثر مواقع موفق به کنترل پهپادهای خارجی و منهدم کردن آنها شدیم. این کار با همت جوانان ایرانی صورت گرفته است.

منطقی افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان توانمندی‌های بسیار بالایی دارند اگر در کنار یکدیگر قرار گیرند به طور یقین می‌توانند کارهای موفقی در سطح دنیا انجام دهند.

وی با اشاره به این‌که ایران رتبه پنجم فناوری پهپاد در دنیا را دارد، گفت: به منظور توسعه و حمایت از این فناوری باید قابلیت‌ها را در جهات مختلف اقتصادی و ایجاد امنیت به‌کارگیری کنیم.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مورد توانمندی ایران در حوزه ماهواره‌ گفت: توانمندی‌ها در این حوزه متفاوت بوده به طوری که در بخش ساخت و طراحی ماهواره در جایگاه خوبی هستیم، فناوری‌هایی که در کشور ایجاد کرده یا از سایر مجموعه‌ها استفاده می‌کنیم با یکدیگر متفاوت هستند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براین که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ چه برنامه‌ای دارد، افزود: اگر بخواهیم هوافضا را تقسیم کنیم، ساخت و طراحی پهپادها کاملا در اختیار شرکت‌های دانش بنیان است تا جایی‌که در ساخت هواپیمای سبک کل شرکت‌های دانش بنیان در این عرصه تسلط کامل پیدا کرده‌اند. همچنین در بخش محصولات هوایی برای ساخت تجهیزات به تازگی ورود کرده‌‌اند؛ اما با وجود این نقش پررنگی را در این عرصه ایفا می‌کنند. بنابراین اگر همین روند ادامه پیدا کند به طور قطع تا افق 1404 بیش از 50 درصد بخش‌های هوایی و فضایی در اختیار شرکت‌های دانش بنیان خواهد بود.

منطقی تصریح کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان به لحاظ دارابودن فناوری نوین در این عرصه قابلیت بالایی دارند، بنابراین تسهیلات ما برای آنها متنوع بوده است و آن‌چه که برای ما خیلی اهمیت دارد؛ این است که شرکت‌های دانش‌بنیان کار را درست تشخیص داده و آنها را به موقع به نتیجه برسانند.

وی ادامه داد: شرکت‌های دانش‌بنیان باید در ایجاد فناوری یا در تبدیل فناوری به محصول و یا تجاری‌سازی تخصص کامل داشته باشند؛ اگر شرکت‌ها این سه ویژگی مهم را در کنار همدیگر داشته باشند مسلما در پیش‌برد اهداف توسعه‌ای موفق عمل خواهند کرد، بنابراین باید کنسرسیومی در این عرصه شکل گیرد تا شرکت‌ها این سه تخصص را عملیاتی کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1028218

وب گردی

وب گردی