مصوبه ارتقای اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها یکی از مهم‌ترین اسناد حوزه علم و دانشگاه است

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: مصوبه ارتقای اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها یکی از مهم‌ترین اسناد حوزه علم و دانشگاه است که این سند به زودی در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح و رسیدگی خواهد شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه 129 مجمع هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره به ریاست آیت‌الله علی‌اکبر رشاد در محل پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.

آیت‌الله علی‌اکبر رشاد در ابتدای این جلسه ضمن گرامیداشت ایام عزاداری حضرت سیدالشهدا (ع) گفت: مصوبه ارتقای اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها یکی از مهم‌ترین اسناد حوزه علم و دانشگاه است که این سند به زودی در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح و رسیدگی خواهد شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: باید در این آیین‌نامه، جایگاه مناسبی برای نظریه‌پردازی علمی در ارتقای استادان دانشگاه در نظر گرفته شود. در روند ارزیابی نظریه‌های علمی ضوابط به دقت رعایت می‌شود.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: ممکن است فردی چندین مقاله داشته باشد؛ اما از این مقالات حتی یک نظریه هم استخراج نشود و این نشان می‌دهد صرف نگارش مقاله نمی‌تواند موجب تولید نظریه شود.

پس از سخنان آیت‌الله رشاد، گزارش نظریه کسوف نیمروزی تمدن غرب که توسط محمد ریخته‌گران در کرسی علوم عقلی ارائه و با نظر موافق داوران و ناقدین مواجه شد؛ توسط پوراحمد دبیر کمیته‌های دستگاهی دانشگاه تهران ارائه شد و اعضا به بیان نظرات و پیشنهادهای خود در این زمینه پرداختند.

حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه نیز در این زمینه گفت: این نظریه یک نظریه نوین و دارای نوآوری است و مباحث مطرح شده توسط ریخته‌گران در این زمینه دارای مبانی روشن و متقن علمی است.

پس از سخنان حجت‌الاسلام خسروپناه، آیت‌الله رشاد هم در سخنانی گفت: بنیاد ملی نخبگان و صندوق حمایت از پژوهشگران می‌توانند در چارچوب ضوابط قانونی از این دست پژوهش‌ها حمایت کنند.

وی افزود: هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره مرجع رسمی و قانونی در زمینه حمایت از نظریات علمی است و تصمیمات این هیئت برای همه نهاد معتبر است.

دستور بعدی جلسه بررسی فرآیند و تأیید نوآوری نظریه تنوع اسلامی در فرآیند تمدنی بود که خسروپناه در این زمینه توضیحاتی ارائه کرد. نظریه فوق‌الذکر با توجه به نظریات مطرح در این زمینه تدوین شده است.

آیت‌الله رشاد هم با اشاره به داوران و ناقدان این نظریه گفت: خوشبختانه سطح علمی جلسه برگزار شده درباره این نظریه بالا و قابل توجه است؛ سپس اعضا با اکثریت آرا، نظریه و نوآوری فوق را تأیید و بر ضرورت حمایت توسط دانشگاه و نهادهای علمی تأکید کردند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1028246

وب گردی

وب گردی