توسعه محصولات باغداری با  ترویج فناوری های نوین و حیاتی

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: ترویج فناوری‌های نوین و حیاتی در حوزه باغداری، باعث توسعه کمی و کیفی محصولات باغی کشور می شود.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، مصطفی قانعی با اشاره به پتانسیل بالای ایران در حوزه کشاورزی بیان کرد: ایران در تولید ۲۲ محصول باغی مهم، در رتبه اول تا هفتم جهانی قرار دارد و صادرات کشاورزی مهمترین بخش محصولات غیر نفتی کشور ما را تشکیل می‌دهد.

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری با بیان اینکه ایران در منطقه‌ای نسبتا خشک قرار دارد، گفت: با این وجود ایران در بیشتر محصولات کشاورزی در جهان صاحب حرف است؛ اما بازدهی تولید محصولات در کشور، نصف یا یک سوم کشورهای پیشرفته است.

به گفته قانعی، بزرگترین دلیل این مساله عدم استفاده از فناوری‌های نوینی نظیر کشت بافت و پایه‌های رویشی است که سال‌هاست جایگزین روش‌های سنتی شده‌اند. کاهش زمان بازدهی، یکنواختی گسترده و مناسب در باغ همچنین مقاومت یکنواخت به بیماری‌ها تنها بخشی از اثرات استفاده از تکنیک کشت بافت است.

وی تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر فقط شش درصد باغات ایران از محصولات پایه رویشی بهره می‌برند و باقی آنها از روش‌های سنتی و منسوخ بذری استفاده می‌کنند.

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری با اشاره به یکی از اهداف کارگروه کشاورزی ستاد گفت: این کارگروه، به دنبال ایجاد بستر اعطای گواهی به نهال‌های رویشی است تا زمینه اعتماد باغداران را فراهم کند و در کنار ترویج این فناوری حیاتی در میان آنها، کاربست هر چه بهتر این فناوری و افزایش کمی و کیفی محصولات باغی را تسهیل کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1028250

وب گردی

وب گردی