سیب زمینی تراریخته آماده اخذ مجوز می شود

رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی از اخذ مجوز سیب زمینی تراریخته در اوایل سال آینده خبر داد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، به نقل از پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، نیراعظم خوش خلق سیما رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، در نشست دوره‌ای در جمع محققان بخش تحقیقات مهندسی ژنتیک و ایمنی زیستی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی با اشاره به موفقیت محققان بخش مهندسی ژنتیک این پژوهشگاه در دستیابی به بیش از ۱۴۷ رخداد تراریخته در ارقام مختلف گیاهی، ابراز امیدواری کرد که سیب زمینی تراریخته اوایل سال آینده آماده اخذ مجوز تایید شود.

وی تسریع در روند پژوهش‌های در حال انجام به منظور بهره‌مندی هرچه بیشتر کشاورزان از نتایج این تحقیقات و تولید ارقام تراریخته پس از اخذ مجوزهای لازم را ضروری دانست و گفت: تحریم‌های شدید اعمال شده علیه ایران بیش از هر چیز معیشت و سفره مردم را نشانه رفته است.

رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، بر ضرورت همدلی و همفکری محققان به منظور صرفه جویی حداکثری و بهره‌برداری بهینه از منابع موجود و تلاش برای جلب مشارکت و جذب منابع مالی از متقاضیان فناوری‌ها و دستاوردهای تحقیقاتی این پژوهشگاه تاکید کرد.

در همین حال بهزاد قره‌یاضی رئیس بخش تحقیقات مهندسی ژنتیک و ایمنی زیستی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی نیز با اعلام این‌که در حال حاضر ۲۶ طرح و پروژه تحقیقاتی در این بخش در حال اجرا است، گفت: تلاش داریم از پیشرفته‌ترین فناوری‌های روز از جمله کریسپر برای ایجاد ارقام مختلف محصولات کشاورزی با صفات برتر استفاده کنیم.

وی با اشاره به دستیابی محققان بخش به ارقام متنوع گیاهی حاصل از حدود ۱۴۷ رخداد تراریخته اظهار کرد: بیشتر این رخدادها مربوط به برنج و سیب زمینی و کلزا است و علاوه بر آن ۷ رخداد مختلف گلرنگ تراریخته را در مرحله تحقیقات گلخانه‌ای و ۴ رقم دیگر را در مرحله تحقیقات آزمایشگاهی داریم. البته روی سایر ارقام مثل گیاهان زینتی، ذرت و ... هم کار می‌کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1028257

وب گردی

وب گردی