امتیاز دانش‌پژوهی آموزشی در ارتقای اعضای هیئت علمی تشریح شد

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: شیوه‌نامه اجرایی دانش پژوهی آموزشی در سال جاری مورد بازنگری قرار گرفت و معادل سازی در شیوه نامه جدید به صورت جزئی‌تر تبیین شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، باقر لاریجانی با اشاره به اهمیت آموزش در ارتقای نظام سلامت گفت: کارهای نوآورانه و برجسته‌ای در زمینه آموزش علوم پزشکی توسط همکاران هیئت علمی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور انجام می‌شود و لازم بود که این کارها در ارتقای اعضای هیئت علمی دیده شود.

لاریجانی گفت: با مباحثی که در سال ۱۳۹۵ برای بازنگری آیین‌نامه ارتقای اعضای هیئت علمی انجام شده، در آیین‌نامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی بخش ویژه آیین‌نامه آموزشی و پژوهشی دیده شد که مخصوص وزارت بهداشت است. هدف این بود که در کنار سایر فعالیت‌های اعضای هیئت علمی از جمله پژوهش و ارائه خدمات، فعالیتهای آموزشی نیز به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: طبق این بخش اگر اعضای هیئت علمی کار خلاقانه، نوآورانه در زمینه آموزش با روش مشخص و با اطلاع از اقدامات قبلی که در این حوزه انجام دهند، که به نتیجه‌ مشخصی برسد و دیگران از آن اطلاع پیدا کرده و آن را نقد کنند به منزله دانش‌پژوهی آموزشی تلقی شده و در ارتقای اعضای هیئت علمی دارای امتیاز است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه هدف این کار تقویت آموزش علوم پزشکی است، اظهار کرد: در سال ۹۵ شیوه‌نامه‌ اجرایی دانش‌پژوهی آموزشی در معاونت آموزشی وزارت بهداشت تدوین و امور اجرایی آن از جمله راه‌اندازی کمیته‌های دانش‌پژوهی، برگزاری دوره‌های آموزشی و سایر اقدامات صورت گرفت.

وی عنوان کرد: برای تسهیل معادل‌سازی امتیاز دانش‌پژوهی آموزشی با عناوین ذکر شده در آیین نامه ارتقا، شیوه‌نامه اجرایی دانش پژوهی آموزشی در سال جاری مورد بازنگری قرار گرفت و معادل سازی در شیوه نامه جدید به صورت جزئی‌تر تبیین شد.

لاریجانی با بیان اینکه این شیوه نامه اجرایی به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شده گفت: ضروری است تا در کنار فعالیت‌های پژوهشی و ارائه خدمات اعضای هیئت علمی، به موضوع آموزش اهمیت ویژه ای داده شود. چرا که آموزش حوزه ای زیربنایی در نظام سلامت است و لازم است مورد توجه خاص قرار گیرد.

وی به اهمیت بحث دانش پژوهی آموزشی در ارتقای آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: با اجرایی شدن این کار در دانشگاهها، بسترهای بسط خلاقیت، نوآوری و علم و دانش‌پژوهی را در آموزش فراهم می کند و زمینه ساز تحول در این حوزه خواهد بود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت اضافه کرد: دانش پژوهی آموزشی باعث می شود بسترهای بهره مندی جامعه از تولیدات علمی را فراهم می کند، به نحوی که با کاربست علم در آموزش و انتقال آن به دانشجویان، که در واقع نسل آینده ارائه کنندگان خدمات به جامعه هستند، زمینه های بهره برداری از نتایج علمی در ارائه خدمات فراهم می شود.

وی به اقدامات گسترده‌ حوزه معاونت آموزشی در زمینه دانش پژوهی آموزشی برای تحول در آموزش علوم پزشکی کشور اشاره کرد و گفت: صندوق حمایت از طرح‌های آموزشی در مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم‌پزشکی راه اندازی شده و از طرح های نوآورانه در زمینه آموزش علوم پزشکی در دانشگاه های علوم پزشکی کشور حمایت می شود.

لاریجانی جایزه‌ شهید مطهری، که هر ساله به منظور شناسایی فرایندهای دانش پژوهی آموزشی اعطا می شود را از دیگر اقدامات در این زمینه ذکر کرد و گفت: دوره‌هایی نیز به منظور توانمندسازی اعضای هیئت علمی در این زمینه برگزار می شود.

وی از راه اندازی سامانه‌ای برای تسهیل روند داوری و گردش کار در این زمینه سخن گفت و اظهار داشت: سمینار مجازی با شرکت تعداد زیادی از اعضای هیئت علمی در دانشگاه های علوم پزشکی نیز برای آموزش و آشنایی اعضای هیئت علمی با این مفاهیم برگزار شد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به تفویض اجرای این شیوه نامه به دانشگاهها، گفت: کمیته های دانش پژوهی دانشگاهی نیز تشکیل شده و از طریق سامانه بر عملکرد این کمیته ها نظارت می شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1028261

وب گردی

وب گردی