طرح کافه کتاب‌ها به زودی به نتیجه می‌رسد

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان گفت: راه‌اندازی کافه کتاب‌ها از دهه ۸۰ مطرح شد و در این زمینه ما در اتحادیه رسته‌ای برای پیگیری کارهای این گروه در نظر گرفتیم تا قواعد و ضوابط مجوز را برای علاقه‌مندان این حوزه تعریف کند.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، هومان حسن‌پور، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در نشست عمومی اتحادیه ناشران و کتابفروشان طی گزارشی از عملکرد هیات مدیره گفت: نخستین جلسه هیات مدیره ۱۷ بهمن ماه برپا و تاکنون ۲۳ جلسه شامل ۹۳ ساعت توسط اعضای هیات مدیره به‌صورت رسمی برگزار شده است.

وی افزود: شروع فعالیت‌های ما برخورد با قاچاقچیان کتاب بود و این کار را با همکاری کمیسیون‌ها و کارگروه‌های فعال در اتحادیه دنبال کردیم و در این زمینه از اعضای کمیسیون‌ها و کارگروه‌های قبلی خواستیم که کار خود را ادامه دهند تا اعضای جدید انتخاب شوند.

حسن‌پور با بیان اینکه رسیدگی به مسائل و مشکلات دستفروش‌های کتاب از دیگر موضوعاتی بود که در هیأت مدیره دنبال کردیم گفت: در این زمینه برای ساماندهی برخورد با قاچاقچیان و دستفروشان کتاب جلساتی با اعضای شورای شهر، شهرداری تهران و نیروی انتظامی داشتیم.

وی تأکید کرد: در کنار این موضوعات بحث نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را دنبال می‌کردیم و تلاش ما بر این بود که فقط کارهای نمایشگاه را دنبال نکنیم؛ بلکه دیگر اقدامات اتحادیه را نیز پیگیری کنیم.

حسن‌پور با اشاره به تغییر اولویت کاغذ از کالای درجه یک به کالای درجه دو گفت: این موضوع لطمه بزرگی به حوزه نشر و کتاب وارد کرد و قیمت کاغذ افزایش زیادی یافت و از آنجایی که این حوزه شامل سه ضلع ناشر، موزع و کتابفروش است، فشار بر ناشران به دیگر اضلاع این هرم نیز فشار وارد می‌کند.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با بیان اینکه در نمایشگاه بین‌المللی تهران موضوع گرانی کاغذ را به‌طور جدی دنبال کردیم گفت: طی جلساتی که با حضور اعضای شورای عالی اقتصاد در نمایشگاه برگزار شد اتحادیه عنوان کاغذ فرهنگی را تعریف کرد که با استقبال روبه‌رو شد و قرار بر این شد که در این زمینه کاغذ با ارز دولتی به حوزه فرهنگ و نشر اختصاص پیدا کند.

وی تأکید کرد: در این زمینه یک میزان کاغذ فرهنگی برای حوزه نشر مشخص شد و دولت اعلام کرد در صورتی که صنف در کنار کار باشد این اقدام را دنبال می‌کند و ما قبول کردیم تا در مرحله تخصیص کاغذ به‌صورت کامل مشارکت داشته باشیم. در مرحله توزیع کاغذ شرکت آشنا فعالیت دارد و در مرحله نظارت نیز اتحادیه کارها را پیگیری می‌کند.

حسن‌پور با اشاره به ورود سازمان تعزیرات و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان به این حوزه گفت: ما قبل از اینکه این دو سازمان به مسئله کاغذ ورود پیدا کنند به‌سراغ آن‌ها رفتیم و گفتیم که در اتحادیه سازوکاری وجود دارد که می‌توانیم مشخص کنیم قیمت‌گذاری کتاب‌ها مناسب است یا نه، زیرا کتاب همانند یک کالای صنایع دستی خاص و ویژه است و هر اثری قیمت خاص خود را دارد.

حسن‌پور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به برخی از اقدامات انجام شده در کارگروه‌های اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران گفت: در کارگروه دانشگاهی اقداماتی انجام شده است تا از تکثیر و کپی کتاب‌ها در مراکز کپی دانشگاه‌ها جلوگیری شود و اقداماتی در این زمینه با مشارکت وزارتخانه‌های فعال در این حوزه انجام شده است.

وی افزود: در کارگروه شهرداری نیز طرح پهنه فرهنگی خیابان فخررازی مطرح شده و اتحادیه نظرات و دیدگاه‌های خود را با اولویت منافع و مصالح کتابفروشان و ناشران به شورای شهر اعلام کرده است.

حسن‌پور با اشاره به پیگیری بحث تخفیف‌های غیرمتعارف در اتحادیه گفت: ما بعد از سال نو نامه‌ای به اتاق اصناف و وزارت صنعت، معدن و تجارت نوشتیم و خواستار رسیدگی به این موضوع شدیم تا درصد و قانونی برای تخفیف‌ها در نظر گرفته شود تا به ناشران و کتابفروشان کمترین آسیب وارد شود و امیدواریم به‌زودی اقداماتی در این زمینه انجام گیرد.

وی همچنین درباره راه‌اندازی کافه‌کتاب‌ها گفت: راه‌اندازی کافه کتاب‌ها از دهه ۸۰ مطرح شد و در این زمینه ما در اتحادیه رسته‌ای برای پیگیری کارهای این گروه در نظر گرفتیم تا قواعد و ضوابط مجوز را برای علاقه‌مندان این حوزه تعریف کند و بتوانیم این بخش را فعال کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1028301

وب گردی

وب گردی