مشارکت فعال واحدهای دانشگاهی استان تهران در برپایی موکب‌‌‌‌های اربعین

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران گفت: امسال واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران در برپایی موکب‌های اربعین مشارکت فعال خواهند داشت و هیچ محدودیتی برای حضور دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران در راه‌‌‌‌پیمایی اربعین وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، شایان دنیادیده- در روزهای منتهی به اربعین حسینی، عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) در حال آماده شدن برای خلق حماسه ای بزرگ در کربلای معلی هستند؛ این روزها، دوست‌داران مکتب حسینی اعم از پیر، جوان، زن، مرد، کودک و بزرگسال، ذوق و اشتیاق وصف نشدنی برای حضور در راه‌‌‌‌‌‌‌پیمایی اربعین دارند. راه‌‌‌پیمایی که نژاد، رنگ پوست، فقیر و غنی در آن معنی پیدا نمی کند و همگی دوشادوش یکدیگر به سمت هدفی مقدس حرکت می‌‌‌‌‌‌کنند.

مردم ایران اسلامی نیز با توجه به ارادت قلبی خود نسبت به اهل بیت عصمت و طهارت، همه ساله حضور چشمگیری در راه‌پیمایی اربعین دارند و با امام خویش، تجدید پیمان می کنند. جوانان و دانشجویان نیز به عنوان پرچمدار خلق حماسه های بزرگ، همواره در خط مقدم این مراسم حضور پیدا کردند. شور و نشاط جوانی رنگ و بوی خاصی را به مراسم اربعین بخشیده و موجب ماندگار شدن این مراسم در افکار عمومی شده است.

دانشگاه‌ها نیز به عنوان یکی از پایگاه‌های اجتماعی جوانان، نقش موثری در این راستا دارند و با ایجاد تسهیلات مناسب، روند حضور دانشجویان در مراسم اربعین را ساماندهی می کنند. دانشجویانی که در مراسم راه‌پیمایی اربعین شرکت کرده اند، سرشار از شور و شوق معنوی هستند و پس از بازگشت به دانشگاه، این حال معنوی را به فضای دانشگاهی منتقل می کنند.

تسهیلات ویژه دانشگاه آزاد اسلامی

دانشگاه آزاد اسلامی نیز با توجه به گستردگی و نقش پررنگی که در نظام آموزش عالی کشور دارد، فعالیت‌های مهمی در حوزه اربعین در نظرگرفته است تا بتواند گام کوچکی در برگزاری هرچه بهتر مراسم اربعین بردارد. موجه شدن غیبت دانشجویان و اعطای وام 1 میلیونی به آن‌ها، 3 روز مرخصی تشویقی برای کارمندان، اعطای وام 1 تا 3 میلیونی به کارکنان و همچنین مشارکت در برپایی موکب برای زائران، از جمله فعالیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم اربعین محسوب می‌شود.

در این میان واحد تهران مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی نیز، مشارکت خوبی در برپایی موکب های اربعین دارد. عباس گوهری معاون فرهنگی و دانشجویی این واحد در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در همین رابطه گفت: واحد تهران مرکزی قرار است در عمود 564، موکبی برای پذیرایی زائران امام حسین(ع) از جمله دانشجویان، استادان و کارمندان دانشگاه آزاد اسلامی برپا کند.

وی افزود: در این موکب، سخنرانی، مداحی و فعالیت‌های فرهنگی از جمله مقتل خوانی، بحث و تبادل نظر انجام خواهد شد.

گوهری با بیان این که تعدادی از جوانان عراقی در موکب دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت خواهند داشت، گفت: باید اجازه دهیم که مردم عراق، با همان روش سنتی به پذیرایی از زائران امام حسین(ع) بپردازند.

هزینه پذیرایی بر عهده جوانان عراقی است

معاون فرهنگی و دانشجویی واحد تهران مرکزی با بیان این که هزینه پذیرایی از زائران در موکب دانشگاه آزاد بر عهده جوانان عراقی است، اضافه کرد: از بودجه فرهنگی دانشگاه، هیچ مبلغی برای این موکب در نظر گرفته نشده و تمامی فعالیت‌ها از جمله روضه خوانی و مقتل خوانی، به صورت خودجوش و رایگان انجام می‌شود؛ وجود نیروی انسانی فعال، اصلی ترین نیاز ما در این موکب است.

محمودرضا آقامیری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران نیز در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز، از آمادگی واحدهای دانشگاهی استان تهران برای حضور حداکثری در راه‌پیمایی باشکوه اربعین خبر داد و اظهار کرد: تمام تلاش ما این است که زمینه را برای حضور هرچه بیشتر دانشجویان و کارمندان در این حماسه عظیم فراهم کنیم؛ چرا که معتقدیم این راه‌پیمایی، حرکت بزرگی در جهان اسلام محسوب می شود.

وی گفت: هیچ محدودیتی برای حضور دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران در راه‌پیمایی اربعین وجود ندارد همچنین اعضای بسیج دانشجویی نیز فعالیت گسترده‌ای در موکب واحد تهران مرکزی خواهند داشت.

تقویت وحدت شیعیان با برپایی مراسم اربعین

رئیس واحد تهران مرکزی تصریح کرد: حضور در راه‌پیمایی اربعین، حضوری معنوی است؛ این مراسم امروز به عنوان یک محور برای وحدت شیعیان جهان محسوب می شود. حضور دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی نیز می‌تواند در این راستا، نقش به‌‌‌‌‌‌‌‌سزایی داشته باشد.

آقامیری خاطرنشان کرد: به جوانان و دانشجویان توصیه می کنم در خلق حماسه اربعین مشارکت داشته باشند؛ چرا که در ارتقای ویژگی‌های انسانی و شکل گیری شخصیت معنوی آن ها اثرگذار خواهد بود.

آنچه مسلم است، حضور جوانان و دانشگاهیان، می تواند موتور محرکی برای تاثیرگذاری هرچه بیشتر مراسم اربعین در افکار عمومی و مجامع بین المللی باشد؛ چراکه امروز جبهه مقاومت در بهترین شرایط قرار دارد و مشارکت جوانان در خلق حماسه اربعین حسینی به عنوان یک حرکت فرهنگی، پیام واضحی برای استکبار جهانی در پی خواهد داشت که جبهه مقاومت در دو حوزه فرهنگی و نظامی، دست برتر را دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1028402

وب گردی

وب گردی