نظام بودجه‌ریزی ایران، امکان حرکت در جهت مأموریت‌محور شدن دانشگاه‌ها را فراهم نمی‌کند

رئیس دانشگاه تهران گفت: نظام بودجه‌ریزی ایران و شیوه دستورالعمل‌ها امکان حرکت در جهت مأموریت‌محور شدن دانشگاه‌ها را فراهم نمی‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سال‌های اخیر بارها بر لزوم مأموریت‌گرا شدن دانشگاه‌ها و واگذاری اختیارات به دانشگاه‌های بزرگ تأکید کرده و این امر را از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت علوم برای اجرای طرح آمایش آموزش عالی دانسته است.

منصور غلامی معتقد است مراکز آموزش عالی نباید خود را مستعد هر کاری بدانند؛ بلکه باید مأموریت ویژه خود را داشته باشند و متناسب با نیازهای جامعه و توانمندی‌های خود به تربیت دانشجو بپردازند؛ اما در عمل تفکیک وظایف و تعریف مأموریتی ویژه برای هر یک از دانشگاه‌ها؛ به‌ویژه دانشگاه‌های سطح یک به چشم نمی‌خورد و به نظر می‌رسد هنوز آمایشی صورت نگرفته و راه درازی تا تحقق دانشگاه‌های نسل چهارم در ایران وجود دارد.

محمود نیلی احمدآبادی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در این باره اظهار کرد: دانشگاه تهران از جمله دانشگاه‌های جامع کشور است. می‌توان مأموریتی برای این دانشگاه در رشته‌های مختلف تعریف کرد؛ اما در کلیت، امر دشواری است.

وی ادامه داد: مشکل این نیست که نمی‌خواهیم دانشگاهی مأموریت‌محور باشیم یا دانشگاه‌ها به‌دنبال حل مسائل کشور نیستند؛ بلکه مشکل این‌جاست که نظام بودجه‌ریزی ایران و شیوه دستورالعمل‌ها امکان حرکت در این جهت را فراهم نمی‌کند.

رئیس دانشگاه تهران تصریح کرد: صرف این‌که می‌خواهیم اقدامی انجام دهیم، کافی نیست؛ بلکه پیاده‌سازی و استقرار سیستم‌هایی که هدف را محقق کند، مهم است که فاقد این نظام‌ها و سیاست‌ها هستیم. روش‌های اجرایی موجود، ما را به این سمت رهنمون نمی‌کند و صرف تمایل، کفایت ندارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1028460

وب گردی

وب گردی