روحانی در سازمان ملل به دنبال ایجاد ارتباط با منت و ذلت با کشورهای اروپایی است

دبیرکل جامعه اسلامی دانشجویان گفت: دولتمردان به جای استقبال از طرح خط اعتباری فروش نفت و رسیدن به توافق با روسیه برای این موضوع، به دنبال ارتباط و توافق با منت و ذلت با کشورهای بدعهد اروپایی هستند. 

محمد زادمهر در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به دیدار روحانی با مسئولان سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس در حاشیه نشست سالانه سازمان ملل گفت: برخی از کشورها بعد از خروج آمریکا از برجام تلاش داشتند که ایران بار دیگر پای میز مذاکره حاضر شود و برای برجام ‌های بعدی و حتی فراتر از آن بحث‌های موشکی و منطقه‌ای توافق کنند.

وی ادامه داد: دیدار روحانی در نشست سالانه سازمان ملل و تمرکز تیم دیپلماسی کشور برای شکل‌گیری این دیدارها نشان‌ می‌دهد که دولت روحانی نیز تمایل به مذاکره مجدد با کشورهای غربی و آمریکا دارد.

دبیرکل جامعه اسلامی دانشجویان با تاکید بر اینکه سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان در مجامع سازمان ملل برای دیدار روحانی با ترامپ تلاش می‌کنند، گفت: به جرئت می‌توان گفت این دیدار یک حرکت تبلیغاتی برای انتخابات 2020 ریاست جمهوری آمریکا بیش نیست و هیچ آورده‌ای برای جمهوری اسلامی ایران به همراه نخواهد داشت.

وی اضافه کرد: ترامپ در شعارهای انتخاباتی خود وعده حل مشکلات بین آمریکا و ایران و آمریکا با کره شمالی را داده بود و اکنون در آستانه انتخابات برای پیشگیری از نقد منتقدان به دنبال عملی کردن نسبی وعده‌های انتخاباتی خود است.

زادمهر با تاکید بر اینکه ترامپ به دنبال گرفتن عکس تبلیغاتی با مسئولان ایران است، گفت: ترامپ بعد از کاهش انتقادهای جهانی به واسطه دیدار با رئیس جمهور ایران، هیچ‌گونه تعهدی برای بازگشت به برجام یا مذاکره مجدد طبق اصول و قوانین بین‌المللی ندارد.

دیدار با سه کشور اروپایی که ایران را محکوم کرده‌اند، غیرقابل قبول است

این فعال دانشجویی به بیانیه ضد ایرانی سه کشور انگستان، آلمان و فرانسه اشاره کرد و گفت: در حمله یمن به تاسیسات نفتی عربستان، علی‌رغم اعلام بی‌طرفی ایران و قبول حمله از سوی نیروهای یمنی، سه کشوری که ایران با آنها دیدار کرده، در بیانیه ایران را محکوم کردند.

وی با بیان اینکه دستگاه دیپلماسی باید برای این دیدارها پاسخگو باشد، گفت: کشورهای اروپایی در عمل ایران را تحریم و در سطح جهانی محکوم می‌کنند؛ اما در سازمان ملل ژست تمایل به افزایش و بهبود روابط با ایران را به خود می‌گیرند که این تعارض‌ها در عرف بین ‌الملل نادرست است.

زادمهر احترام به حقوق کشورها را عاملی اصلی در بهبود روابط بین‌الملل دانست و گفت: تا زمانی که اروپا و آمریکا ایران را تحریم یکجانبه می‌کنند، نباید به شعارهای بین‌المللی آنها اعتماد کرد. وقتی که مردم از حقوق اولیه و مدنی خود از جمله دسترسی به دارو محروم هستند، دیدار روحانی با سران کشورهای اروپایی بی‌پایه و اساس است.

روحانی و ظریف به دنبال دادن امتیاز در ازای مذاکره هستند

دبیر‌کل جامعه اسلامی دانشجویان با انتقاد از سیاست‌های تیم دیپلماسی کشور عنوان کرد: روحانی و ظریف سیاست اشتباه سال 92 را در پیش گرفته‌اند که با دادن هر نوع امتیازی با کشورهای غربی مذاکره‌ای صورت بگیرد. روحانی در نظر دارد با گره زدن تمام مشکلات کشور با مبحث برجام و رسیدن به توافق، دو سال باقی مانده را سپری کند.

وی ادامه داد: کشورهای اروپایی براساس توافق صورت گرفته باید تا شهریورماه حدود 15 میلیارد یورو به ایران پرداخت می‌کردند؛ اما بازهم شاهد بدقولی آنها بوده‌ایم. دستگاه دیپلماسی باید پاسخ دهد که چرا بارها شاهد بدعهدی کشورهای اروپایی بوده‌ اما دوباره با آنها در سازمان ملل دیدار کرده‌اند.

زادمهر بیان کرد: از زمانی که روحانی به عنوان رئیس جمهوری انتخاب شد، در سطح بین‌الملل از ارتباط‌گیری با برخی از کشورها غافل ماندیم. به عنوان مثال کشورهای عراق، سوریه، لبنان و پاکستان که بازارهای بسیار خوبی برای صادرات ایران دارند. متاسفانه ایران در حوزه صادرات به کشور عراق نسبت به سایر کشورها عقب است؛ همچنین کشور سوریه که در حال بازسازی شهرهای آسیب دیده است می‌تواند بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری ایران باشد درحالی که دولت برنامه مناسبی برای استفاده از این بازار ندارد.

دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان به خط اعتباری فروش نفت از سوی روسیه اشاره کرد و گفت: دولتمردان به جای استقبال از طرح خط اعتباری فروش نفت و رسیدن به توافق با روسیه برای این موضوع، به دنبال ارتباط و توافق با منت و ذلت با کشورهای بدعهد اروپایی هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به روحانی پیشنهاد می‌دهیم در سازمان ملل به جای وقت صرف کردن برای ایجاد اتباط بی‌سود با کشورهای اروپایی برای استفاده از ظرفیت‌های کشورهای منطقه باید اقدام کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1028543

وب گردی

وب گردی