رسانه‌ها تفکر ناب اسلامی را به جهان معرفی کنند/ ویژگی‌های پنج‌گانه مجاهدان

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی تصریح‌ کرد: رسانه‌های اسلامی باید دست به دست یکدیگر دهند و تفکر ناب اسلامی را به جهان معرفی کنند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسرو‌پناه مصادف با شب شهادت حضرت امام زین‌العابدین علیه‌السلام در جمع عزاداران حسینی در مجتمع شهید رسولیان کاشان گفت: تهدید اعتقادی، جهاد اعتقادی می‌خواهد و اگر قیام سید‌الشهدا علیه‌السلام نبود، اکنون اسلامی به نام اسلام محمدی نداشتیم.

وی با تشریح کامل معنای جهاد و ویژگی‌های پنج‌گانه مجاهدان در نگاه قرآن و سیره اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام گفت: شهدایی مانند شهریاری و علیمحمدی و هزاران دانشمند و عالم پرورش یافته در مکتب نبوی و علوی در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در حقیقت همان شیعیان ناب امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام هستند.

رئیس مؤسسه حکمت و فلسفه ایران افزود: ماهیت جهاد، حتی جهاد ابتدایی را در اسلام، دفاعی است و در نگاه قرآن بر ابعاد مختلف جهاد از جمله فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و ... تأکید می‌کند و معتقد است که رسانه‌های اسلامی باید در عزمی جمعی، تفکر ناب اسلام به‌عنوان دین صلح را به گوش جهان برسانند.

خسروپناه با تأکید بر اینکه اسلام، دین صلح و مداراست، اظهار کرد: جهاد مانند صلح، حکم اولی است و به‌عنوان حکم ثانوی مطرح نمی‌شود؛ چراکه جهاد در اسلام، حتی جهاد ابتدایی، ماهیت دفاعی دارد.

این مقام مسئول افزود: جهاد اگر ماهیت دفاعی نداشته باشد، هرلحظه باید مسلمان‌ها با دیگران بجنگند، در حالی که به این شکل نیست و جهاد شرایط خاصی دارد که با دقت به شرایط آن می‌توان ماهیت دفاعی بودنش را دریافت.

وی یادآور شد: چه در مورد جهاد ابتدایی و چه در زمان حمله دشمن و به دفاع برخاستن جامعه اسلامی در هر دو صورت، جهاد ماهیت دفاعی دارد.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، جهاد مورد تأکید قرآن را دارای معنایی عام با عنوان «جهاد فی سبیل‌الله» دانست و افزود: تلاش و کوشش در راه خدا نیز می‌تواند جنبه‌های متفاوت سیاسی، نظامی، فرهنگی و... داشته باشد.

خسروپناه خاطرنشان کرد: بنابراین از بسیاری از فعالیت‌های یک مسلمان به‌طور مثال خدمت به خانواده از راه کسب و کار حلال یا همسرداری خانم‌ها در صورتی که در مسیر رضای خدا باشد، به جهاد تعبیر می شود؛ حتی جهاد با نفس نیز جهاد به شمار رفته و به عنوان «جهاد اکبر» در مقابل «جهاد اصغر» قرار می‌گیرد که جهاد نظامی است.

وی با بیان اینکه نباید داشتن فرهنگ جهادی، فقط بعد نظامی و جنگ‌های همراه با اسلحه را به یاد آورد، افزود: جهاد معنوی، اقتصادی و سیاسی نیز جهاد هستند، بدون اینکه از اسلحه و وسایل نظامی استفاده شود.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در مورد نگاه ریشه‌ای که به دین اسلامی که می‌خواهد اسلام را توأم با خشونت معرفی کند، گفت: این تصویری است که مستشرقین به اسلام ارائه می‌دهند.

خسروپناه افزود: آنها برای تبرئه خود از رفتارهای خشونت‌آمیزی که مسیحیان در دوران جنگ‌های صلیبی و بعد از آن در جنگ‌هایی که با خود مسیحیان، مذاهب دیگر و همینطور به اروپای شمالی داشتند، این تهمت ها را به اسلام می‌زنند.

وی یادآور شد: تکفیری‌هایی که همواره در جهان اسلام پدیدار شده‌اند نیز می‌توانند با اقدامات غیر‌عقلایی، غیرمعمولی و غیرشرعی خود به عنوان عاملی دیگر در توسعه این تفکر مؤثر باشند.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه اکثر قریب به اتفاق مسلمانان جهان- اهل سنت و شیعیان- با اسلام تکفیری، ۱۰۰ درصد مخالف هستند، گفت: اسلامی که اکثر مسلمانان جهان معرفی می‌کنند، اسلام صلح و مداراست.

خسروپناه اظهار کرد: دشمنی که می‌خواهد اسلام را تضعیف کند و اغلب رسانه‌ها را نیز در اختیار دارد، صدای تفکر سلفی را بیشتر به گوش جهان می‌رساند.

وی با تأکید بر نقش رسانه‌ها در این راستا تصریح‌ کرد: رسانه‌های اسلامی باید دست به دست یکدیگر دهند و تفکر ناب اسلامی را به جهان معرفی کنند.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با رد هرگونه مذاکره و معامله با کفار که مصداق آن اکنون آمریکا و سران استکبار گفت: انسان پرورش‌یافته مکتب قرآن و اهل بیت علیهم‌السلام هیچگاه از اصول خود کوتاه نمی‌آید و ابداً زیر بار ذلت دشمن نمی‌رود؛ زیرا پیرو مکتب سالار شهیدان حضرت ابا‌عبدالله‌الحسین علیه‌السلام است.

خسروپناه خاطرنشان کرد: بیش از ۹۰ کشور در جنگ تحمیلی علیه ملت ایران جنگیدند؛ اما اکنون این انقلاب الهی الگوی تمام آزادگان عالم است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1028564

وب گردی

وب گردی