نباید به اسم اسلامی‌سازی در مورد تحول  افراط و تفریط صورت گیرد

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: متأسفانه ساختمان‌سازی و معماری در شهر تهران به عنوان پایتخت جمهوری اسلامی، نمایانگر معماری اسلامی - ایرانی نیست. 

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه 170 شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست غلامعلی حداد عادل در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

در ابتدای این جلسه حداد عادل ضمن گرامیداشت آغاز سال تحصیلی 99-98 گفت: خوشبختانه همکاری و همفکری مناسبی میان این شورا و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برقرار است. در مورد تحول و ارتقای علوم انسانی نباید به اسم اسلامی‌سازی افراط و تفریط صورت گیرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در طول چند سال اخیر ادامه داد: تلاش‌هایی که در حدود 10 سال اخیر در مورد تحول علوم انسانی در هر چهار بعد اسلامی‌سازی، روزآمدسازی، بومی‌سازی و کارآمدسازی صورت گرفته، بی‌سابقه است. نه قصد انکار و نفی تلاش‌های گذشته را داریم و نه از نقد و انتقاد آزرده می‌شویم.

پس از سخنان حداد عادل، بررسی سرفصل‌های آموزشی و برنامه درسی رشته معماری در مقطع کارشناسی ارشد در دستور کار قرار گرفت و گزارش کارگروه مربوطه در این زمینه ارائه شد. در این گزارش به لزوم بازنگری این سرفصل‌ها و برنامه‌ها با گذشت بیش از دو دهه از زمان تصویب، توجه به اقلیم محیطی و همچنین به‌روزرسانی برخی سرفصل‌ها مورد تأکید قرار گرفت.

پس از ارائه این گزارش، حداد عادل خاطرنشان کرد: معماری یکی از وجوه برجسته تمدن اسلام و ایران است و به همین دلیل این رشته درسی از پیشینه مناسبی برخوردار است.

پس از سخنان حداد عادل، حجت‌الاسلام‌ کاظمینی، معاون حوزوی دبیر شورای تحول گفت: با توجه به نظرات استادان، سرفصل‌های ارائه شده از چینش مناسب برخوردار هستند. با توجه به گزارش ارائه شده در مورد ارتباط معماری با هنر و دانش، این موضوع می‌تواند به نحو بهتری در سرفصل‌ها نمود پیدا کند.

پس از سخنان حجت‌الاسلام کاظمینی، اعضا به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند که اهم آن، دقت در عنوان رشته تحصیلی برای جلوگیری از برخی مشکلات، عدم ارتباط برخی از دروس با اهداف رشته و ابهام در جایگزینی این رشته به جای رشته‌های دیگر است.

حداد عادل هم در این زمینه گفت: نام‌گذاری رشته تحصیلی باید دارای منطق باشد و اگر این منطق انضباط رعایت نشود، آشفتگی ایجاد می‌کند. ضمناً در برنامه درسی باید میان سرفصل‌های قبلی و سرفصل‌های جدید، تفکیک وجود داشته باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: حکمت اسلامی در مورد معماری دارای نظریه و سخن است. همچنین ایران قبل و پس از اسلام دارای مکتب معماری مخصوص بوده و باید دانشجوی معماری در این زمینه نیز آگاهی داشته باشد. این موضوع در ساخت مساجد در کشورمان نمود بارزی دارد و مساجد ایرانی از نظر شکل ظاهری، کاملاً مجزا با مساجد سایر کشورهای اسلامی هستند.

در ادامه اعضای کارگروه در مورد برخی مباحث مطرح شده توضیحاتی ارائه دادند. در این بخش با اشاره به تفکیک روش‌های آموزش معماری در نظام آموزشی کشور به این موضوع نیز اشاره شد که در رشته معماری، گرایش‌های زیادی به وجود آمده و همه این گرایش‌ها، شاخه‌های رشته معماری هستند که با توجه به نیازها به وجود آمده‌اند.

حداد عادل هم در این زمینه یادآور شد: متأسفانه ساختمان‌سازی و معماری در شهر تهران به عنوان پایتخت جمهوری اسلامی، نمایانگر معماری اسلامی - ایرانی نیست. جنبه‌های حکمی و نظری معماری اسلامی ایرانی می‌تواند در این سرفصل‌ها گنجانیده شود. اگر معمار با فرهنگ ایرانی و اسلامی آشنا نباشد، به مقلد صرف معماران غربی تبدیل می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: تمرکز برای تربیت معمار توانمند در حوزه فرهنگ ایرانی و اسلامی به صورت عینی و محسوس، لازم است. در معماری اسلامی و ایرانی عناصر این تمدن مانند حیا، دین‌داری، رعایت حریم خصوصی و غیره کاملاً مشهود است.

پس از ارائه نظرات اعضا، کلیات برنامه آموزشی و سرفصل درسی رشته معماری در مقطع کارشناسی ارشد به تصویب رسید. در پایان جلسه حداد عادل همچنین اعلام کرد کتاب «مطالعات پشتیبان برنامه درسی کارشناسی حقوق» توسط شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی منتشر شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1028565

وب گردی

وب گردی