صنایع در طرح پایش از دانشجویان حمایت مالی می‌کنند/ ثبت 9 هزار و 700 زمینه پژوهشی در سامانه پایش آزاد

مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در طرح پایش گفت: ذوب آهن اصفهان، سازمان پدافند غیر عامل، سازمان محیط زیست دریایی کیش، پتروشیمی اهواز، حوزه نفت خوزستان، صنعت چرم تبریز و نساجی یزد از صنایع و سازمان‌هایی هستند که به طرح پایش ورود کرده و قرار است از دانشجویان دانشگاه آزاد که به حل مسائل و معضلات آن‌ها ورود کرده اند، حمایت مالی کنند.

گروه دانشگاه ایسکانیوز _سارا طاهری؛ بالاخره زمان اجرای قانون جدید پایان‌نامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی که مسئولان این دانشگاه وعده تحقق آن را داده بودند، رسید. طرح پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه‌ای یا «پایش» همان طرحی است که می‌خواهد تحولی شگرف در حوزه پژوهشی کشور ایجاد کند.

آذرماه سال گذشته بود که این طرح رونمایی شد و مسئولان دانشگاه چهل چالش کلان ملی و منطقه‌ای را بررسی کرده و قرار شد موضوعات پژوهشی پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی بر اساس این چهل معضل انتخاب شود و بر این اساس نظام حل مسئله در دانشگاه آزاد شکل گرفت. حالا دیگر از ابتدای مهرماه هیچ پرپوزالی خارج از طرح پایش پذیرفته نمی‌شود.

محمد علی اکبری رئیس دبیرخانه های علمی و مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در طرح پایش است که در گفت‌و‌گو با خبرنگار دانشگاه ایسکانیوز از جزئیات جدید پایش سخن گفت.

به گفته علی اکبری در حال حاضر 9 هزار و 700 زمینه پژوهشی در سامانه وجود دارد و 4 هزار استاد نیز در آن ثبت نام کرده اند؛ همچنین ذوب آهن اصفهان، سازمان پدافند غیر عامل، سازمان محیط زیست دریایی کیش، پتروشیمی اهواز، حوزه نفت خوزستان ، صنعت چرم تبریز و نساجی یزد از صنایع و سازمان‌هایی هستند که به طرح پایش ورود کرده و قرار است از دانشجویان دانشگاه آزاد که به حل مسائل و معضلات آن‌ها ورود کرده اند، حمایت مالی کنند.

علی اکبری معتقد است که فعلا قرار نیست در واحدهای درسی تغییری ایجاد شود و از این به بعد صنعتی‌ها مشاور استادان برای پایان نامه فوق لیسانس دانشجویان خواهند شد.

در ادامه مشروح گفت و گوی ایسکانیوز را با رئیس دبیرخانه های علمی و مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در طرح پایش می‌خوانید.

ایسکانیوز: بحثی که در ارتباط با طرح پایش مطرح شد این بود که حمایت‌هایی از دانشجویان صورت گیرد؛ مثلا در واحد تهران شمال سازمان پدافند غیرعامل از دانشجویان حمایت مالی کند. فکر می‌کنید این برنامه محقق شود؟

علی اکبری: به این موضوع نزدیک شده‌ایم که نظام موضوعاتی را با کمک یک سازمان خاص آماده و با آن‌ها صحبت کنیم و پس از تایید آن سازمان خاص، برای پایان نامه‌ها از آن‌ها کمک مالی دریافت کنیم. به طور مثال قرار است در ماه آینده در کیش قراردادی را با سازمان محیط زیست دریایی برای حمایت از پایان نامه‌ها منعقد کنیم؛ اما این حمایت منوط به این موضوع است که ابتدا نظام موضوعات خود را ارائه دهیم تا آن‌ها تایید کنند که این نظام موضوعات همان معضلات و مشکلاتی است که با آن درگیر هستند. بعد از تایید می‌توانیم این ظرفیت را داشته باشیم که این سازمان از پایان نامه‌های دانشگاه حمایت و به ما کمک مالی کنند. در مورد کیش از همه جلوتر هستیم و حداکثر تا یک ماه آینده تفاهم نامه آن نیز به امضا خواهد رسید.

ایسکانیوز: چه ضمانت اجرایی وجود دارد پس از آن که آن‌ها نظام موضوعات را تایید کردند از دانشجویان حمایت مالی کنند؟

علی اکبری: الان در حال رایزنی با کیش هستیم و پس از آن با ذوب آهن اصفهان وارد مذاکره خواهیم شد. ابتدا باید نظام موضوعات را آماده و آن‌ها را قانع کنیم کاری که از ما خواسته‌اند را می‌توانیم انجام دهیم. بعد از این اطمینان، می‌توانیم بحث مالی را پیش کشیده و حمایت‌های مالی را دریافت کنیم. البته ما از ابتدا گفته بودیم پولی نمی‌خواهیم و به دنبال این هستیم تا صنعت به ما اعتماد کند؛ ولی الان این کار آنقدر جدی شده و جای خود را باز کرده است که سازمان‌هایی مثل منطقه آزاد کیش و یا ذوب آهن پای کار آمده و اعلام کرده اند که از دانشگاه حمایت می‌کنند. امیدواریم مبلغی را برای حمایت از پایان‌نامه هایمان از ذوب آهن اصفهان و یا سازمان پدافند غیر عامل دریافت کنیم.

ایسکانیوز: اصلی‌ترین موضوعی که در طرح پایش مطرح شد کمک به حل مسائل و مشکلات منطقه بود. الان یک سری سازمان‌ها مثل پدافند غیر عامل یا ذوب آهن اصفهان که شما مطرح کردید به این موضوع ورود کردند. می توانید تمام سازمان هایی که وارد طرح پایش شده اند را معرفی کنید؟

علی اکبری: به غیر از ذوب آهن اصفهان، سازمان پدافند غیر عامل و سازمان محیط زیست دریایی کیش، پتروشیمی اهواز و حوزه نفت خوزستان نیز برای حمایت اعلام آمادگی کردند؛ همچنین به صنعت چرم تبریز نیز ورود کردیم. به طور مثال در صنعت چرم دانشگاه پیشرفت زیادی داشته و کسانی که در صنعت چرم بودند کمک زیادی به ما کردند. از طرفی به نساجی یزد نیز وارد شدیم اما نکته قابل تأمل این است که ابتدا باید کار خود را به این صنایع ارائه و به آن‌ها بگویم مشکلات و معضلاتشان را در دانشگاه حل می کنیم تا آن‌ها متقاعد شوند کمک‌های مالی خود را به دانشگاه ارائه دهند؛ چون ما اول با این دید وارد شویم که دانشگاه طبق وظیفه خود می‌خواهد به صنعت کمک کند و کمک مالی هم نخواستیم. اما الان پیشرفت به اندازه ای خوب بوده است که این سازمان‌ها آماده و حاضر هستند به دانشگاه کمک مالی کنند و قاعدتا ما هم از این موضوع استقبال می‌کنیم.

ایسکانیوز: گفته شده بود که از ابتدای مهر هیچ پروپوزالی خارج از سامانه پایش آزاد پذیرفته نمی‌شود؛ با توجه به این موضوع آیا تغییراتی هم در واحدهای درسی ایجاد خواهد شد؟

علی اکبری: هیچ تغییری در واحدهای درسی ایجاد نمی‌شود؛ چرا که واحدها هیچگونه عدم سازگاری با روند فعلی طرح پایش ندارند. با تمام این اوصاف اگر تشخیص دهیم برای طرح پایش نیاز به تغییراتی در واحدهای درسی داریم ممکن است در آینده این موضوع اتفاق بیفتد؛ اما الان چنین برنامه ای نداریم.

متخصصان صنعتی مشاور دانشجویان در پایان نامه‌‌های تحصیلات تکمیلی می‌شوند

ایسکانیوز: یکی از موضوعاتی که همیشه مطرح شده، درباره ارتباط صنعت و دانشگاه بود. پایش چطور می‌تواند همان حلقه مفقوده ارتباط صنعت و دانشگاه باشد؟

علی اکبری: الان ذوب آهن اصفهان در واحد نجف آباد اتاق دارد و مسئولان ذوب آهن به دانشگاه آمده و ما نیز در ذوب آهن اصفهان اتاق داریم و اعضای هیات علمی‌مان به آن جا رفته و از نزدیک با یکدیگر ارتباط و تعامل دارند. بنابراین با صنعت درگیر هستیم. در مورد چرم و کفش نیز این اتفاق افتاده است و آن‌ها به واحد تبریز آمده و یا استادان و اعضای هیات علمی تبریز در اتاق بازرگانی صنعت چرم حضور پیدا کرده و از نزدیک در جریان مشکلات قرار می‌گیرند. علاوه بر این نوع از ارتباطات، هفته پیش دکتر طهرانچی مصوبه ای را در این خصوص تایید کردند که این مصوبه به زودی در جلسه هیات رئیسه مطرح می شود مبنی بر این که ما صنعتی‌ها را مشاور پایان نامه فوق لیسانس خود کنیم. یعنی یک فرد با تجربه در صنعت، کنار دست استاد راهنمای ما نشسته و به او کمک کند تا پایان نامه در راستای حل مشکلات صنعت باشد. این موضوع اولین بار است که در کشور اتفاق می‌افتد.

ایسکانیوز: اولین باری که طرح پایش رونمایی شد حرف از ظرفیت اعضای هیات علمی و دانشجویان مطرح شد. این ظرفیت چطور می تواند به طرح پایش کمک کند؟

علی اکبری: سال گذشته 104 هزار پایان نامه در دوره فوق لیسانس در دانشگاه آزاد ثبت شد. الان نیز در سامانه نزدیک به 25 هزار پایان نامه داریم؛ این عدد را مقایسه کنید با دانشگاه های دولتی. حداکثر دانشجویی که دانشگاه‌های بزرگ می‌توانند داشته باشند به 7 هزار تا 10 هزار نفر می‌رسد؛ اما ما در یک سال می‌توانیم 100 هزار مسئله را حل کنیم و این توانایی دانشگاه آزاد اسلامی به دلیل به تعداد بالای پروپوزال‌هاست. در حال حاضر تقریبا 20 هزار دانشجوی دکتری داریم که عدد بزرگی است. در دانشگاه الگویی طراحی کردیم و این الگو را در یک قالب گذاشته تا بتوانیم یک سند راهبردی و کاربردی استفاده و به سازمان‌ها ارائه دهیم. بنابراین منظور از ظرفیت بالا، تعداد پرپوزال‌هایی است که در دانشگاه می‌توانیم انجام دهیم.

ایسکانیوز: تاکنون چند عضو هیات علمی پای کار آمدند و چند نظام موضوع در سامانه بارگذاری شده است؟

علی اکبری: الان حدود 4 هزار استاد در طرح پایش ورود کرده و ثبت نام کرده‌اند. البته این عدد باید بالاتر برود چون مصوبه این موضوع را از ابتدای مرداد به استادان ابلاغ کردیم که آن‌ها باید پرپزوال‌ها را از پایش انتخاب کنند. بنابراین با توجه به این که تعطیلات تابستان به پایان رسیده است توقع داریم این عدد افزایش داشته باشد. همچنین در حال حاضر 9700 زمینه پژوهشی در سامانه داریم.

ایسکانیوز: نقش استادان در ترغیب دانشجویان برای این که طرح پایش را بشناسند و به کمک صنعت بیآیند چیست؟

علی اکبری: این وظیفه ماست که طرح پایش را معرفی کنیم. در همین خصوص یک سری جلسات طراحی کرده‌ایم که به واحدها رفته و طرح پایش را به دانشجویان و استادان معرفی کنیم. دانشجویان باید بدانند اگر در طرح پایش کار کنند احتمال اشتغال به کار آن‌ها بالا می‌رود. به طور مثال وقتی ذوب آهن اصفهان مشکل خود را مطرح می‌کند اگر یک دانشجو بتواند با او همکاری کند برای ذوب آهن جذاب است و همین موضوع باعث می‌شود در آینده کاری او تاثیر گذار باشد. این مشکلی است که همیشه تحصیلات تکمیلی ما با آن درگیر بوده است؛ یعنی یک سری تزها انجام می‌شد که هیچ دلیل صنعتی پشت آن نبود. اما در طرح پایش دلیل صنعتی وجود دارد که آینده دانشجو را تحت تاثیر قرار داده و دانشجو می‌تواند با یک کارخانه بزرگ ارتباط گرفته و در آن جا مشغول به کار شود. بنابراین در حال آماده سازی این ظرفیت برای دانشجویان هستیم تا به صنعت ورود کنند.

ایسکانیوز: معضلی که دانشجویان مطرح کرده بودند این بود که می‌گفتند در نظام موضوعات طرح پایش کلی گویی شده و به طور مثال در یک رشته فقط یک نظام موضوع مطرح شده است. آیا در برنامه دارید که این نظام موضوعات را جزئی‌تر کنید؟

علی اکبری: اتفاقی که افتاده است مبتنی بر یک نوع خرد جمعی است. اما تیمی را در سازمان تشکیل دادیم تا ایرادی که شما مطرح کردید را تصحیح کنیم و در حال نظارت روی موضوعاتی هستیم که در سامانه قرار می‌گیرد. تا پارسال مشکل‌مان این بود که کسی با ادبیات ما آشنا نبود ولی الان دانشگاه آزاد به این بلوغ رسیده و کشور هم به دنبال همین موضوع است. به عبارتی به این بلوغ رسیدیم که خودمان می توانیم تولید و خودمان نیز می‌توانیم نظارت کنیم. بنابراین در سازمان جلساتی برگزار کرده و در حال نظارت روی نظام موضوعات و کتابچه‌ها هستیم. بنابراین کتابچه‌های قبلی را نیز اصلاح خواهیم کرد تا این کلی گویی را را حذف و اگر جزئی است این جزئیات را مقداری کلی کنیم. البته این که نظام موضوعات کلی است ایرادی ندارد اما نباید خیلی کلی باشد چرا که زمینه‌های پژوهشی‌مان عنوان پایان نامه نیست. در واقع دانشجو زمینه پژوهشی را انتخاب می‌کند اما عنوان پایان‌نامه او، زمینه پژوهشی نیست بلکه باید چیزی مرتبط با آن زمینه پژوهشی ارائه دهد. مثلا انتظارمان این است یک زمینه پژوهشی 10 عنوان پایان‌نامه شود و قرار نیست یک عنوان باشد. بنابراین در این حد کلی بودن اشکالی ندارد اما اگر خیلی کلی باشد اشکال دارد و باید اصلاح شود.

ایسکانیوز: با توجه به این که وارد مهر شدیم و طرح پایش عملا کلید خورد فکر می‌کنید چه چیزی می‌تواند ضامن بقای طرح پایش باشد؟

علی اکبری: ما همکاری استاد و دانشجویان را می‌خواهیم. آن ها باید با ما همکاری کنند چون این طرح در جهت مصالح دانشگاه آزاد بوده و به زودی درآمدزایی خواهد داشت. همچنین باعث می‌شود یک شبکه انسانی خوب در دانشگاه شناسایی کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1028576

وب گردی

وب گردی