بیش از ۶۵۰ هزار کارت آمایش برای اتباع افغانستانی صادر شد

 مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور با بیان اینکه بیش از ۶۵۰ هزار کارت آمایش در سراسر کشور صادر شده است، گفت: با هماهنگی‌های صورت گرفته تنها از مرز شلمچه امکان تردد برای اتباع خارجی فراهم شده است و اتباع بایستی تا قبل از بیستم مهرماه نسبت به ثبت‌نام خود برای شرکت در مراسم اربعین اقدام کنند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور؛ مهدی محمودی مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور در جریان بازدید از یکی از دفاتر خدمات اتباع در شهر تهران با بیان اینکه هرسال برابر قوانین و مصوبات موجود، بایستی اجرای طرح آمایش برای ساماندهی اتباع را داشته باشیم،گفت: امسال نیز اجرای طرح آمایش ۱۴ را از خرداد ماه کلید زدیم اما چون با صدور پروانه کار و با هماهنگ شدن سامانه‌های وزارت کار و وزرات کشور و سایر دستگاه‌های مرتبط همزمان شد، بخشی از این کار با تاخیر صورت گرفت با این حال خوشبختانه تاکنون نتایج بسیار مطلوبی را به دست آورده ایم.

امکان تردد اتباع خارجی در مراسم اربعین از مرز شملچه فراهم شده است


وی ادامه داد: با تلاش همکاران بنده در اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور ایراداتی در راستی آزمایی مشاغل در رشته و رسته که در سنوات گذشته وجود داشت و مورد گله‌مندی پناهندگان بود، رفع شد. در گذشته ممکن بود هر کدام از اتباع تخصصی در یک رشته ساختمانی داشته باشند اما به واسطه نبود رشته و رسته شغلی عنوان دیگری برای او درج می شد، اما خوشبختانه این موضوع نیز برطرف شده و پروانه کار برای همان شغلی که اتباع در آن فعالیت دارند صادر می شود.
مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور با بیان اینکه استفاده و بهره برداری از این پروانه‌های کار یکی از مزیت‌های طرح آمایش امسال است، افزود: اتباع دارای این کارت می‌توانند با وزارت کار و دفاتر اشتغال یابی هماهنگ شوند و بر اساس توانایی و نیاز کشور در آن شغل مربوطه کار کنند.
محمودی در ادامه با اشاره به اینکه درجریان برگزاری طرح آمایش ۱۴ خوشبختانه تا این لحظه با رشد بیش از ۷۰ درصدی سرشماری اتباع مواجه بوده ایم، اضافه کرد: حدود ۶۵۰ هزار کارت تاکنون در سراسر کشور صادر شده است. پیش‌بینی می‌کنیم که تا پایان مهرماه امسال که فرصت را تمدید کرده ایم شاهد افزایش این درصد باشیم.
وی افزود: حتما با شناسایی و ساماندهی کارت‌های اقامتی صادر شده قطعا می توانیم خدمات مناسبی که مدنظر سازمان‌های بین‌المللی و دولت جمهوری اسلامی است به پناهندگان ارائه دهیم.

پیش‌بینی می‌کنیم که حدود ۳۰۰ هزار نفر اتباع خارجه چه به صورت ترانزیت و یا اتباع حاضر در کشور به زیارت مشرف شوند


محمودی در ادامه تصریح کرد: در کنار اجرای طرح آمایش، ثبت نام تحصیلی دانش‌آموزان و دانشجویان نیز صورت گرفته است. تاکنون تمام افرادی که در سنوات گذشته مشغول به تحصیل بوده اند، ثبت نام کرده اند. این فرصت را بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری که فرمودند هیچ پناهنده‌ای نباید از فرصت و نعمت آموزش محروم شود، برای آن دسته افرادی که دارای پروانه اقامت و مدرک معتبر اقامتی نبودند اما شرایط احرازی آنها برای ما مشخص بود، در نظر گرفته‌ایم. در این امر نیز نسبت به سنوات گذشته درصد آن بیشتر بوده و همچنین دانشجویان در سال تحصیلی جدید نیز ثبت‌نام کرده‌اند.
وی همچنین به ثبت‌نام اتباع در پیاده‌روی اربعین اشاره کرد و گفت: روند ثبت‌نام اتباع برای پیاده روی در مراسم اربعین به خوبی پیش می رود. از هفته گذشته که سامانه ثبت‌نام بازشد و هماهنگ با سامانه سماح پیش می‌رود، ثبت‌نام‌های اولیه برای اتباع خارجی، مهاجرین و پناهندگانی که تقاضا تشرف به کربلای معلی در ایام اربعین حسینی را دارند، آغاز شده است.
مدیرکل اموراتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور با تأکید بر اینکه نباید ثبت‌نام‌ها به لحظات آخر موکول نشود، چرا که اگر ثبت نام‌ها به روزهای پایانی موکول شود، ازدحامی ایجاد خواهد شد و ممکن است سامانه جوابگوی اتباع نباشد، تشریح کرد: تا این لحظه حدود ۵ هزار نفر برای شرکت در مراسم اربعین ثبت‌نام کرده‌اند و پیش‌بینی ما نسبت به سال گذشته افزایش حدود ۴۰ درصدی ‌ برای این سفر معنوی است.
محمودی گفت: اتباع بایستی از همین لحظه نسبت به ثبت‌نام خودشان اقدام کنند، زیرا ثبت‌نام فرآیند اداری دارد و بایستی افرادی که درگذشته دفترچه داشتند تمدید و درصورتی که نداشتند برای آنها صادر شود و به‌ آنها مجوز تردد داده شود که این مجوزها سه ماه اعتبار دارد.
وی همچنین افزود: پیش‌بینی می‌کنیم که حدود ۳۰۰ هزار نفر اتباع خارجه چه به صورت ترانزیت و یا اتباع حاضر در کشور به زیارت مشرف شوند.

اتباع بایستی از همین لحظه نسبت به ثبت‌نام خودشان اقدام کنند، زیرا ثبت‌نام فرآیند اداری دارد و بایستی افرادی که درگذشته دفترچه داشتند تمدید و درصورتی که نداشتند برای آنها صادر شود و به‌ آنها مجوز تردد داده شود که این مجوزها سه ماه اعتبار دارد


محمودی با بیان اینکه روادید برای سفر اربعین حسینی برای اتباع افغانستانی نیز لغو شده است، گفت: در کشور ایران اتباع عمدتا عراقی، افغانستانی و پاکستانی هستند که در سنوات گذشته در این مراسم همکاری داشتند. در این ارتباط ۲۰ موکب را با همکاری خود اتباع خارجی مهیا کردیم و در مسیرهای منتهی به مرز و در مرز اصلی شلمچه قرار داده‌ایم. اگر بتوانیم برای تردد اتباع، مرزهای دیگر را نیز باز می کنیم اما درحال حاضر با هماهنگی‌های صورت گرفته تنها از مرز شلمچه امکان تردد وجود دارد.
وی در ادامه گفت: اتباع بایستی به نکات ایمنی، بهداشتی و عمومی که برای اتباع ایرانی اطلاع‌رسانی می‌شود، توجه کنند. دقت کنند که از حمل داروها و قرص هایی که ممکن است به عنوان مواد مخدر تلقی شود، خودداری کنند؛ چراکه مقررات در کشور عراق بسیار حساس بوده و ممکن است برای آنها مشکلاتی ایجاد شود. همچنین آنها بایستی به تمام نکات توصیه‌ای که توسط مسئولین و اعضای کمیته‌های مرکزی اربعین اعلام شده است، توجه کنند تا شاهد یک راهپیمایی خوب و بدون اشکال برای اتباع خارجی در کنار سایر اتباع داشته باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1028626

وب گردی

وب گردی