تولید سطح‌سنج‌های شیشه‌ای با  دمای بالا در داخل کشور

یک شرکت دانش‌بنیان موفق به تولید سطح‌سنج‌های شیشه‌ای از فولاد یا استیل فورج شد که انواع شیشه‌ها مانند شیشه‌های شفاف و رفلکس را دربر می‌گیرد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، امیرعلی شریفیان، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، اظهار کرد: بومی‌سازی، مهندسی معکوس، طراحی و ساخت تجهیزات، اصلی‌ترین راهبرد شرکت‌های دانش‌بنیان است. در شرکت ما این تجهیزات بیشتر مرتبط با صنعت نفت است و با صنایع دیگری مانند صنعت فولاد و سیمان نیز همکاری وجود دارد. همچنین قطعات یدکی پمپ‌ها وکمپرسورها نیز در این شرکت ساخته می‌شود.

شریفیان در ارتباط با چشم انداز آینده این شرکت، گفت: چشم اندازی که شرکت برای آینده ترسیم کرده است، رسیدن به فعالیت‌های EPC(راه‌اندازی قسمت‌ها از صفر تا صد) و توسعه فعالیت‌ها و داشتن محصول ثابت است.

وی با تاکید بر اینکه محصولات این شرکت دانش‌بنیان به صورت بومی‌سازی و مهندسی شده ساخته می‌شوند، خاطرنشان کرد: بسیاری از این محصولات در کشورهای دیگر تولید شده‌، اما در ایران وجود نداشته‌اند. برخی از محصولات این شرکت ۳۰ سال پیش در جهان تولید شده، اما به دلایل متعدد در ایران تولید نمی‌شدند. تحریم‌ها سبب شد تا بسیاری از پتانسیل‌های شرکت‌های داخلی کشف شود و فرصتی در اختیار آنها قرار گرفت که در طول سال‌ها کشور به سمت آنها نرفته بود.

شریفیان گفت: اکنون به دلیل وجود تحریم‌ها، چرخش خرید محصولات به سمت تولیدکنندگان داخلی است. نخستین سوال مسئولان این است که چرا تولیدکنندگان داخلی قطعات مورد نیاز صنایع را نساخته‌اند؟ ساخت برخی قطعات نیازمند به علم خاص یا حتی مهندسی معکوس نیست و در یک کارگاه نیز می‌توان آنها را تهیه کرد. بنابراین این شرکت در سال‌های اخیر حضور مناسب در عرصه تجهیزات صنایع داشته است.

وی اضافه کرد: محصولات این شرکت دو نوع تجهیزات ثابت است که شامل شیرهای چند راهه مَنیفولد والو(manifold valve) و (glass level gauge) سطح سنج شیشه‌ای است.

سینا منصوری، مدیر فنی این شرکت دانش‌بنیان نیز در ارتباط با محصولات این شرکت توضیح داد: شیرهای مَنیفولد والو جهت پخش فشار بوده و بر روی ترانسمیترهای فشار بسته می‌شوند.

منصوری اضافه کرد: یکی از محصولات این شرکت "شیرهای چند راهه مَنیفولد ولو" است. هنگامی که جریان سیالات از خط لوله‌های مختلف و در فرآیندهای متفاوت به سمت راکتورها و یا مخازن حرکت می‌کند، برای اطلاع از میزان دبی این سیال با توجه به نوع سیال شیرهای چند راهه مَنیفولد ولو به عنوان واسطه‌ای جریان را از خطوط لوله گرفته و به سمت ترانسمیتر فشار هدایت می‌کنند. ترانسمیتر فشار از اختلاف فشار سمت کم فشار و سمت پر فشار مَنیفولد ولو به میزان دِبی سیال عبوری از خط لوله دست پیدا می‌کند.

وی در ارتباط با مزایای استفاده از مینیفولد ولو، خاطرنشان کرد: گاهی اوقات دقت عملکرد ترانسمیترهای فشار ارزیابی و بررسی می‌شود که در این حالت شیرهای مَنیفولد ولو بسته می‌شوند و در صورتی که عملکرد ترانسمیترهای فشار درست باشد میزان دبی صفر را نشان خواهد داد. بنابراین برای اطلاع از کالیبره بودن یا تعمیر و تعویض ترانسمیتر فشار دیگر نیاز به مسدود کردن خط لوله نیست، بلکه با بستن شیرهای منیفولد ولو می‌توان تعمیرات را بر روی ترانسمیتر فشار انجام داد.

مدیر فنی این شرکت دانش‌بنیان گفت: به دلیل حساسیت و دقت بالایی که در صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی وجود دارد، شیرهای منیفولد ولو کاربرد بیشتری در این صنایع دارند، اما بطورکلی در سایر صنایعی مانند صنعت فولاد نیز به دلیل اینکه جریان آب خنک کننده باید از خط لوله عبور کند از این شیرها استفاده می‌شود.

منصوری ادامه داد: یکی دیگر از محصولات شرکت(GlassLevelGauge) سطح سنج شیشه‌ای است. سطح سنج‌های شیشه‌ای در کنار مخازن مختلف قرار می‌گیرند و سطح سیالی که در مخازن وجود دارد را از پشت شیشه نشان می‌دهند. این مخزن‌ها عموما در دما و فشار بالا قرار دارند. به عنوان مثال از جمله این مخازن می‌توان از هیت اکسچنجرها(مبدل حرارتی) یاد کرد که تحت فشار بوده و باید میزان سیال موجود در آنها تحت کنترل و نظارت باشد.

وی تصریح کرد: جنس بدنه سطح سنج‌های شیشه‌ای از فولاد یا استیل فورج است و انواع شیشه‌ها مانند شیشه‌های شفاف و رفلکس را در بر می‌گیرد. خاصیت شیشه‌ها تحمل پذیری فشار و دماهای بالا است، به گونه‌ای که برخی سطح سنج‌ها می‌توانند دمای ۳۰۰ درجه سانتی‌گراد و فشار ۳۰۰ بار را تحمل کنند.

مدیر فنی این شرکت دانش‌بنیان افزود: با توجه به مسائل ایمنی و کاربرد شیشه در دستگاه‌های سطح‌سنج شیشه‌ای میزان فشار تا ۳۰۰ بار به دستگاه وارد می‌شود و در صورتی که میزان فشار بالاتر باشد از مدل‌های سطح‌سنج مگنتیک که قابلیت تحمل فشارهای بالا را دارند، استفاده می‌شود.

منصوری با بیان اینکه این دو دستگاه قبل از نصب باید تست شوند و مورد ارزیابی قرار گیرند، تاکید کرد: برای تست این محصولات، یک دستگاه تست هیدرواستاتیک تا فشار ۷۰۰ بار استفاده می‌شود که مجهز به محفظه ضد انفجار است و تست آب‌بندی شیرهای چند راهه منیفولد والو و سطح سنج‌های شیشه‌ای در این دستگاه انجام می‌شود.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1028694

وب گردی

وب گردی