پژوهش‌های حوزه سلامت با رشته‌های کاربردی توسعه می‌یابد/ اشتغال زایی دانشجویان با تلفیق رشته‌های وزارت علوم و بهداشت

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران گفت: به دنبال این هستیم رشته‎هایی متعلق به وزارت علوم را در دانشگاه آزاد به گونه ای آموزش دهیم که دانشجویان در حیطه سلامت متخصص شوند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه آزاد اسلامی بخشی از رشته های وزارت علوم که مرتبط با سلامت است را ضمن حفظ حقوق وزارت علوم در دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران نیز ارائه می‌کند تا پایان نامه دانشجویان مرتبط با حوزه سلامت ارائه شود. موضوعی که باعث شده است برخی از دانشجویان این سوال برایشان ایجاد شود که علت این که رشته های وزارت علوم در دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران ارائه می شود چیست؟

سید حمید جمال الدینی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه ایسکانیوز به این سوال پاسخ داد.

به گفته جمال الدینی رشته «مددکاری اجتماعی» و «مدیریت کسب و کارهای کوچیک» رشته‌هایی هستند که فضای بسیار مناسبی برای اشتغال آن‌ها وجود دارد. این رشته‌ها مرتبط با وزارت علوم هستند اما دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران نیز تنها دانشگاهی در کشور است که 50 درصد رشته‌های آن متعلق به وزارت علوم است.

او گفت: در آینده کشور و حوزه اقتصاد، «سلامت» یکی از حوزه‌هایی است که به لحاظ سرمایه گذاری توجیه پذیر است که بخشی از این سرمایه گذاری در آموزش است. یعنی افرادی که در حوزه سلامت با گرایش‌های مختلف آشنا می‌شوند اعم از بیمارستان، فناوری و رباط که در 20 سال آینده با حوزه‌های توجیه پذیر اقتصادی آشنا شده اند.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی ادامه داد: یکی از نگاه‌ها در دانشگاه آزاد اسلامی این است که بتوانیم رشتههایی متعلق به وزارت علوم را در دانشگاه آزاد به گونه ای آموزش دهیم که دانشجویان با استفاده از توان اساتید حوزه سلامت در راستای اجرای دقیق برنامه آموزشی وزارت خانه مربوطه، متخصص در حیطه سلامت شوند.

او اضافه کرد: مثلا رشته کسب و کارهای کوچک در دانشگاه های دیگر نیز ارائه می شود اما نگاه رشته کسب و کارهای کوچیک که در دانشگاه علوم پزشکی آزاد ارائه می شود این است که دانشجویان رشته کسب و کارهای کوچک حوزه سلامت را یاد بگیرند و این حیطه جدیدی در حوزه سلامت است.

جمال الدینی تاکید کرد: این رشته‌ها مجوز وزارت علوم دارند ولی ما می‌خواهیم کسانی که انگیزه گرایش به حوزه سلامت را دارند مثل رشته شیمی در دانشگاهی با تابلوی پزشکی آزاد و افرادی که علاقمند هستند در حوزه‌هایی غیر از سلامت فعالیت کنند.

او ادامه داد: این رشته‌ها با مطالعه انتخاب شده و از طریق کارگاه‌ها، توانمندسازی و استادان به گونه ای برنامه ریزی می‌کنیم که حد نصاب کلاس‌ها شکل بگیرد و افرادی که فارغ التحصیل می‌شوند بتوانند به صورت تخصصی با گرایش حوزه سلامت تحصیل کنند.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی گفت: تدریس این رشته‌ها در دانشگاه علوم پزشکی آزاد مقدمه‌ای برای توسعه رشته‌های میان رشته ای و بین رشته ای است. البته ما همین نگاه را به رشته‌های حوزه وزارت بهداشت نیز داریم؛ یعنی تلاشمان این است در رشته‌های وزارت بهداشت که در دانشگاه علوم پزشکی وجود دارد با رعایت برنامه آموزشی در سقف مجاز و تغییرات در سرفصل ها بتوانیم از اساتید علوم پایه و تخصصی وزارت علوم استفاده کنیم و بچه هایی که از حوزه سلامت و رشته های وزارت بهداشت در این دانشگاه تحصیل می کنند با آموخته های حوزه های علم و فناوری در وزارت علوم نیز آشنا شوند.

جمال الدینی توضیح داد: به دنبال این هستیم که دانشجویان رشته‌های علوم آزمایشگاهی (علیرغم آن که رشته وزارت بهداشت است) در بخشی از دروس خود در راستای سرفصل به عنوان کارگاه جانبی بخشی از مهندس پزشکی را با نگاه تجهیزات پزشکی یاد بگیرند. همچنین بخشی از طراحی نرم افزار را یاد بگیرند تا بتوانند برای بازار اشتغال مهارت هایی را در طول دوران تحصیل خود کسب کنند.

او ادامه داد: مثلا نگاه پایان نامه و دروس در رشته کسب و کارهای کوچک در دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران چه در دوره کارشناسی و چه دوره ارشد، گرایشات حوزه سلامت است که این حوزه می تواند حوزه بیمارستانی، بیمه، دارو و غذا باشد.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تاکید کرد: به طور مثال دانشجویانی که در رشته زیست گیاهی تحصیل می‌کنند اما می‌خواهند در حوزه سلامت کار کنند با ادبیات حوزه سلامت آشنا می‌شوند تا در صورت تمایل در حوزه‌های مرتبط با سلامت پژوهش کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1028728

وب گردی

وب گردی