ریاض به‌ تنهایی قادر به نبرد با ایران نیست

یک تحلیلگر سابق سیا در ضمن یادداشتی اذعان کرد عربستان سعودی ناتوان‌تر از آن است که بتواند به‌ تنهایی به رویارویی نظامی با ایران بیندیشد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز ، «کنث پولاک»، تحلیلگر پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) یادداشتی سراسر ضدایرانی را در نشریه معتبر «فارین پالیسی» منتشر کرده که در لابلای سطور خود، برخی نکات جالب توجه نیز دارد.

پولاک در این یادداشت که عنوان آن «ترامپ بیش از آنچه ایران فکرش را می‌کرد به ایران امتیاز می‌دهد» است، به موضوع آشتی‌جویی اخیر امارات عربی متحده با ایران و کاهش نقش این کشور در جنگ یمن اشاره کرده و نوشته است: «امارات اولین کشوری بود که این را فهمید که از آنجا که دیگر نمی‌تواند برای دفاع از خود روی ایالات متحده حساب کند، اکنون باید راهی بیابد تا به‌شکل صلح‌آمیز اختلافاتش را با تهران حل کند، حتی اگر این امر مستلزم تسلیم در برابر خواسته‌های ایران باشد.»

پولاک می‌افزاید، امارات نمی‌تواند به تنهایی با تهران وارد درگیری شود. اگرچه این ترجیح ابوظبی نیست اما بدون حمایت قاطع آمریکا، امارات راهی جز آن ندارد که به‌جای مخالفت با ایران، با آن آشتی کند.

نگارنده یادداشت در ادامه سری هم به ریاض می‌زند و می‌نویسد: شایعات برخاسته از عربستان سعودی هم نشان می‌دهند که «ملک سلمان» و ولی‌عهد «محمد بن‌سلمان» نیز فشار این منطق را حس کرده‌اند اما محتاط‌تر از آن هستند که از رویه امارات پیروی کنند.

پولاک تصریح می‌کند: خروج از یمن برای محمد بن‌سلمان تحقیرآمیز است. سعودی‌ها حتی بیش از اماراتی‌ها از ایرانیان بیزارند و تسلیم شدن در برابر ایران از سوی آنها به‌شکل بالقوه به‌معنای صرفنظر از داعیه آنها برای رهبری جهان عرب است.

پولاک همچنین در بخش دیگری افزوده، با این حال، آنها نیز (سعودی‌ها) به شکل فزاینده‌ای احساس می‌کنند که گزینه دیگری پیش رویشان نمانده است. آنها قدرت آن را ندارند که به‌تنهایی با ایران بجنگند، بخصوص اگر درگیری طولانی شود.

این اذعان‌های تحلیل‌گر سابق سیا در شرایطی صورت می‌گیرد که اخیرا برخی مقامات رژیم سعودی از جمله بلندگوی ضدایرانی آنها، «عادل الجبیر»، ضمن اتهام‌زنی به ایران به‌خاطر حمله ارتش یمن به تاسیسات نفتی آرامکو، مدعی شده بودند که گزینه‌های مختلفی را برای مقابله با ایران مدنظر دارند.

کد خبر: 1028743

وب گردی

وب گردی