معرفی چند شیء مرموز جهان

جهان پیرامون ما دارای بسیاری از موارد دیدنی و بینظیر است که بشر هیچ توضیحی برای علیت آن‌ها ندارد، پدیده‌هایی شگرف و زیبا که نشان دهنده عظمت خالق آن‌هاست.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، در عجیب و غریب بودن جهان پیرامون ما هیچ شکی وجود ندارد. با نگاهی به جهان اطراف خود شاهد جانوران و گیاهان عجیبی هستیم که بر روی این توپ آبی از سنگ نیمه جامد پوشانده شده با یک پوسته زندگی می کنند. با همه این‌ها سیاره ما بخش کوچکی از پدیده های عجیب و غریب موجود در سراسر کیهان را تشکیل می‌دهد.

اخترشناسان با کشف‌های گاه و بیگاه خود هر روز شگفتی های جدیدی را معرفی می کنند. در این گزارش نگاهی به برخی از عجیب ترین اشیاء موجود در فضا می اندازیم.

سیگنال‌های رادیویی مرموز

از سال 2007، محققان سیگنال های رادیویی مافوق صوت، چند میلی ثانیه را دریافت می کنند. این نقاط چشمک‌زن مبهم «fast radio bursts» خوانده می‌شوند و به نظر می رسد از میلیاردها سال نوری دورتر می‌آیند. به تازگی، دانشمندان موفق به ضبط FRB تکراری شدند که شش بار پشت سر هم چشمک زد. این دومین سیگنالی است که بدین صورت دیده شده و دانشمندان امید دارند که یکی از آن ها توانایی بازگشایی این رمز را داشته باشد.

Nuclear Pasta

قویترین ماده جهان از باقیمانده های یک ستاره مرده شکل می گیرد. طبق شبیه سازی ها، پروتون ها و نوترون های موجود در پوسته خرد شده یک ستاره می توانند تحت فشار گرانشی قرار گرفته و فشرده شوند. این شرایط تنها در صورتی ایجاد می شود که نیرویی 10 میلیارد برابر نیروی لازم برای خرد کردن فولاد به کار رفته باشد.

Haumea

کوتوله «Haumea»که در کمربند کویپر می‌چرخد، فراتر از نپتون قرار دارد و دارای یک شکل عجیب و غریب است. یک روز در این کوتوله تنها 4 ساعت به طول می‌انجامد که همین مساله آن را به سریعترین شیء بزرگ منظومه شمسی تبدیل کرده است. در سال 2017 وقتی منجمان مشغول تماشای عبور Haumea از مقابل یک ستاره بودند، پهن‌تر شد و حلقه‌های بسیار نازکی در اطراف آن مشاهده شد که احتمالا نتیجه برخوردهایی در گذشته‌های دور بوده است.

عجیب ترین ستاره

هنگامی که «Tabetha Boyajian» ستاره شناس دانشگاه ایالتی لوئیزیانا و همکارانش برای اولین بار این ستاره به نام «KIC 846285» را دیدند بسیار متعجب شدند. این ستاره با نام مستعار «Tabby's star» در فواصل نامنظم و برای مدت زمان‌های عجیب، گاه به اندازه 22درصد درخشنده می‌شود. نظریه‌های مختلفی در این مورد وجود دارد که یکی از آن‌ها احتمال وجود یک حلقه غیر طبیعی در اطراف آن است که باعث تار و روشن شدن آن می شود.

Highly Electric Hyperion

عنوان عجیب‌ترین ماه در منظومه شمسی می تواند به بسیاری از اشیاء آسمانی داده شود اما یکی از عجیب ترین ها Hyperion Saturn's نام دارد و یک سیاره سنگ پا مانند دارای دهانه‌های بیشمار است.

فضاپیمای کاسینی ناسا که بین سال های 2004 تا 2017 از زحل بازدید کرده بود، دریافت که Hyperion پرتوی ذره ای از الکتریسیته ساکن را نیز در فضا به جریان در می‌آورد.

A Guiding Neutrino

«نوترینو»ی منفرد و پرانرژی که در 22 سپتامبر 2017 به زمین برخورد کرد، به خودی خود این همه فوق العاده نبود. فیزیکدانان رصدخانه نوتروینو در قطب جنوب نوترینوهای دیگری با سطح انرژی مشابه را حداقل یک بار در ماه مشاهده می‌کنند. دانشمندان متوجه شدند که این ذرات حدود 4 میلیارد سال پیش با شعله ور شدن یک سیاهچاله در مرکز کهکشان که مواد اطراف خود را مصرف کرده پرتاب شده است.

The Living Fossil Galaxy

DGSAT I یک کهکشان ultradiffuse است، به این معنی که به بزرگی کهکشان راه شیری است اما ستاره های آن به نازکی گسترش یافته و تقریباً نامرئی هستند. دانشمندان هنگام مشاهده DGSAT 1 در سال 2016 متوجه شدند برخلاف کهکشان‌های دیگر که به طور معمول در خوشه‌ها یافت می‌شوند که این مورد تنهاست. مشخصات آن حاکی از این است که این قسمت از کهکشان در یک دوره بسیار متفاوت جهان و 1 میلیارد سال پس از بیگ بنگ ساخته شده که همین امر آن را به یک فسیل زنده تبدیل کرده است.

Double Quasar Image

اشیاء عظیم نور را به صورت منحنی بازمی‌گردانند به طوری که می توانند تصویر چیزهای پشت سرشان را تحریف کنند. هنگامی که محققان از تلسکوپ فضایی هابل برای کشف یک اختروش اوایل جهان برای تخمین میزان گسترش جهان استفاده کردند، دریافتند که کهکشان امروزه سریع تر از گذشته در حال گسترش است یافته ای که با سایر اندازه گیری‌ها مخالف است. اکنون فیزیکدانان باید دریابند که آیا نظریه های آنها اشتباه است یا این که مساله عجیب دیگری در جریان است.

انتهی پیام/

کد خبر: 1028759

وب گردی

وب گردی