3 هزار ساعت کار عملی در برنامه آموزشی دانشجویان کشاورزی تدوین شده است/ تغییر نظام تربیت دانشی به نظام تربیت حرفه‌ای در رشته‌های کشاورزی

معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی از اجرای طرح تحول حوزه کشاورزی و تغییر نظام تربیتی رشته‌های کشاورزی از دانشی به حرفه‌ای خبر داد.

جواد علمایی معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره بازمهندسی رشته‌های کشاورزی گفت: اجرای طرح تحول حوزه کشاورزی را در دستور کار قرار داده ایم و درصدد هستیم جایگاه این رشته را از نظام تربیت دانشی به نظام تربیت حرفه‌ای تغییر دهیم تا دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی بتوانند به راحتی اشتغال خود را تامین کنند.

او ادامه داد: در واقع تصمیم داریم بحث تخصص‌‌های حرفه ای مثل پزشکی را ایجاد کنیم تا دانشجویان به جای این که کارشناس و یا کارشناس ارشد شوند، حرفه ای شوند.

علمایی توضیح داد: حرفه‌ای به این معناست که دانشجویان بعد از گذراندن علوم پایه باید به حوزه‌های مرتبط بروند. مثلا در حوزه پزشکی دانشجویان بعد از گذراندن علوم پایه وارد بخش های بیمارستان شده و دوره‌های عملی را فرا می‌گیرند.

او گفت: در حوزه کشاورزی نیز دانشجویان بعد از گذراندن علوم پایه، 3 هزار ساعت کار عملی خواهند داشت. در واقع آن‌ها با رشته کشاورزی در حوزه‌های مختلف در تمام مراحل آشنا می‌شوند؛ بنابراین یک نیروی متخصص حرفه‌ای می‌شوند. به عبارتی ما صرفا یک دانشجوی کارشناس تربیت نمی‌کنیم که با حوزه خود ارتباط کارگاهی و عملی برقرار نکرده است، بلکه نیروهای حرفه‌ای تربیت خواهیم کرد تا در بخش های عملیاتی وارد شوند.

معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: در واقع آموزش دانشجویان کشاورزی به دو بخش تقسیم می شود که این دو بخش عبارت‌ا‌ند از بخش علوم پایه و بخش عملی.

او تاکید کرد: از ابتدای مهر نیز سیستم پایش راه‌اندازی شده است که بر اساس آن دانشجویان تحصیلات تکمیلی در رشته کشاورزی نیز پایان‌نامه‌های خود را از نظام موضوعات که از چالش‌های کشور به دست آمده انتخاب می‌کنند تا با خروجی‌هایی که از این پایان‌نامه‌ها بیرون آمده برای مشکلات و معضلات کشور راه حل ارائه دهیم.

علمایی تاکید کرد: ارائه راه حل علمی برای چالش ها و معضلات کشور مورد تأکید مقام معظم رهبری است که دانشگاه باید بتواند مشکلات کشور را حل کند و ما در این بستر حرکت خواهیم کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1028766

وب گردی

وب گردی