کشف ارتباط بین سردرد مزمن و کمر‌درد

بررسی‌های انجام شده طی 14 مطالعه، نشان داد که مبتلایان به سردرد مداوم یا کمردرد دو برابر احتمال ابتلا به یکی از این دو اختلال را دارند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، سردرد مزمن و کمردرد هر دو برای یک فرد شرایط ناتوان کننده ای پیش می آورند. یافته‌های جدید حاکی از پیوند بالقوه بین این دو است که رویکردی جدید برای درمان موثرتر آن‌ها ارائه می‌دهد.

سردردهای مزمن و کمردرد جزو پنج علت اصلی زندگی با معلولیت در جهان شناخته شده است. متخصصان بهداشتی اغلب این دو نوع بیماری را به طور جداگانه درمان می کنند؛ اما در برخی افراد، این‌دو در کنار هم ظاهر می شوند؛ بنابراین، درمان هر دو به عنوان یک اختلال ممکن است نتایج بهتری داشته باشد.

طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی (WHO)، حداکثر 4درصد از افراد جامعه بزرگسال در 15 روز هر ماه یا بیشتر دچار سردرد می شوند.

این در حالی است که طبق اعلام انستیتوی ملی اختلالات عصبی و سکته مغزی، حدود 80 درصد از بزرگسالان حداقل یک بار در طول زندگی خود کمردرد را تجربه می‌کنند و تقریباً 20 درصد از این افراد دارای کمردرد مزمن هستند.

در سال 2013، یک مطالعه آلمانی ارتباط بین کمردرد و سردردهای مزمن نوع تنش را نشان داد. اکنون، محققان دانشگاه وارویک انگلستان ارتباط قوی‌تری در این مورد پیدا کرده‌اند.

نتایج این تحقیق که در مجله «Journal of Headache and Pain» منتشر شده شامل 14 مطالعه با طیف وسیعی از نمونه‌های اندازه گیری بود. کوچک‌ترین دسته شامل 88 شرکت کننده بود در حالی که بزرگ‌ترین آن‌ها 404 هزار و 206 فرد را در بر می‌گرفت.

یکی از انواع این اختلالات سردرد مزمن و کمردرد مداوم است. در این بررسی مشخص شد که در همه مطالعات ارتباط مثبتی بین این دو درد وجود دارد. محققان توانستند این رابطه را تعیین کنند و نتیجه گرفتند که افراد مبتلا به یک اختلال به طور متوسط ​​دو برابر بیشتر از افرادی که سردرد یا کمردرد را تجربه نکردند در معرض ابتلا به یکی از این دو بیماری قرار دارند.

برای افرادی که میگرن را تجربه می‌کنند (سومین بیماری شایع در جهان) این پیوند حتی قوی‌تر بود. در این تحقیق برخی محدودیت‌ها از قبیل جمعیت‌های مطالعاتی متناقض و تعاریف متفاوت ممکن است کیفیت نتیجه را تضعیف کند.

«مارتین آندرود» از دانشکده پزشکی وارویک یادآور می شود که این یافته ها بسیار جالب است؛ زیرا به طور معمول این موارد به عنوان اختلالات جداگانه بررسی شده است.

درمان‌های ترکیبی

محققان هنوز از علت مشترک احتمالی این بیماری‌ها مطمئن نیستند؛ اما نظریه‌هایی را در مورد آن‌ها ارائه داده اند. آندرود اظهار کرد که ممکن است یک رابطه بیولوژیکی زیربنایی در چگونگی واکنش مردم نسبت بین این دو بیماری وجود داشته باشد.

چگونگی واکنش مردم نسبت به بیماری باعث می‌شود که برخی از افراد نسبت به علل جسمی سردرد به ویژه میگرن و دلایل جسمی در ناحیه پشت حساس تر باشند. چنین دلیلی می تواند هدف درمانی قرار گیرد. در حقیقت این تیم تحقیقاتی به این نتیجه رسید که یک رویکرد مشترک برای درمان این‌ دو بیماری می‌تواند پزشکان را راحت‌تر به نتیجه برساند.

هم اکنون داروهایی برای درمان سردردهای مزمن در دسترس است. برخی از افراد طیف وسیعی از درمان‌های جامع را نیز امتحان می‌کنند. در همین حال، کمردرد ممکن است نیاز به ترکیبی از ورزش و روان درمانی نیز داشته باشد.

اطمینان از این که افراد مبتلا به هر دو اختلال از پشتیبانی و تکنیک های مدیریتی مناسب برخوردار هستند به کیفیت زندگی آنها کمک خواهد کرد. یک روش درمانی ترکیبی می تواند با کاهش تعداد نسخه های دارویی و صرفه جویی مالی همراه باشد.

محقق این طرح افزود که برای تحقیقات آینده و درک سازوکارهای اساسی در این رابطه، لازم است تا کارهایی انجام شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1028790

وب گردی

وب گردی