کاروان‌های اعزام به اربعین نباید دولتی و سازمان‌یافته باشند/ موکب‌های سازمانی حس رقابت ایجاد می‌کنند

مسئول ستاد اربعین دانشگاه فرهنگیان گفت: عده‌ای معتقد هستند نباید از سوی برخی ادارات دولتی کاروانی به اربعین اعزام شود تا برخی از افراد نتوانند از این جریان سو‌ء‌استفاده‌های مالی کنند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز- مریم شمسایی؛ روز‌های منتهی به اربعین سالار شهیدان امام حسین (ع)، شمار زیادی از مسلمانان به طور خاص شیعیان خود را به مرز عراق رسانده و از سه مسیر پیاده به سمت کربلا حرکت می‌کنند.

برخی از دانشگاه‌های مطرح کشور نیز هم‌پای سایر اقشار مردمی برای خدمت‌رسانی به زائران، موکب‌هایی در مسیر راهپیمایی زائران تا کربلا برپا می‌کنند که از جمله این موکب‌ها می‌توان به موکب‌های دانشگاه فرهنگیان در مرز مهران و مسیر نجف تا کربلا اشاره کرد.

محمد حفیضی مسئول ستاد اربعین دانشگاه فرهنگیان در گفت‌و‌گوی تفصیلی با ایسکانیوز از نبود ساز‌و‌کار مناسب برای اعزام دانشجویان دختر به مراسم پیاده‌روی اربعین انتقاد کرد. وی معتقد است موکب باید مردمی باشد و دانشگاه‌های کشور متناسب با رسالتی که دارند ماموریت برپایی موکب تخصصی را عهده دار شوند.

ایسکانیوز: ستاد اربعین دانشگاه فرهنگیان با چه هدف و رویکردی تشکیل شده است؟

حفیضی: ستاد اربعین دانشگاه فرهنگیان برای سومین سال متوالی با هدف سازماندهی دانشجویان در مراسم پیاده روی اربعین و در جهت طرح ریزی، برنامه ریزی و آسیب شناسی عملکرد مجموعه دانشگاه فرهنگیان در مقوله اربعین، تشکیل شده است.

این ستاد در ابتدای کار آسیب‌ها و اشکالاتی که بر سنوات قبلی وارد بود را مورد بررسی و واکاوی قرار داد. محتوای فرهنگی تولید شده، شناسایی عوامل موثر و آسیب‌زا در مراسم اربعین، عملکرد تشکیلاتی، میزان تعامل مسئولان دانشگاه فرهنگیان با دانشجویان و عدم استفاده از ظرفیت‌های استانی موضوعاتی بود که احصا شد.

ستاد اربعین دانشگاه فرهنگیان در ابتدا یک شیوه‌نامه مدون اجرایی را تدوین و به کل مراکز فرهنگیان استان‌ها ابلاغ کرد. در مرحله اول نقش و وظایف دفاتر بسیج، دانشجومعلمان، تشکل‌های دانشجویی و مسئولان دانشگاه مشخص شد.

امسال چهار ستاد اربعین در دانشگاه فرهنگیان تشکیل شده است؛ از جمله ستاد مرکزی با مسئولیت رئیس دانشگاه، ستاد دانشجویی در سازمان مرکزی با مسئولیت بسیج دانشجویی، دو ستاد نیز در استان‌ها به ریاست رئیس دانشگاه فرهنگیان استان و ستادی نیز در داخل مراکز با مسئولیت بسیج و مسئول ستاد اربعین مرکز تشکیل شده است. ساز و کار سازمان‌دهی نیروها امسال نسبت به سال گذشته مناسب شده است.

هر ستاد دانشگاه فرهنگیان شامل پنج کمیته فرهنگی، اجرایی، پشتیبانی، خادمان (برای سازماندهی امور موکب‌ها) است.

ایسکانیوز: دانشگاه فرهنگیان برای اعزام کاروان‌های دانشجویی به مراسم اربعین و برپایی موکب تا چه میزان کمک کننده است؟

حفیضی: رئیس و معاون فرهنگی دانشگاه فرهنگیان در مرکز و پردیس‌های استانی امسال نسبت به سال‌های گذشته تعامل و همکاری مناسبی با ستاد اربعین دانشگاه داشته‌اند. به عنوان مثال تسهیلات به دانشجومعلمان نظیر وام دانشجویی، موجه‌شدن غیبت‌ها در بازه زمانی اربعین و ایاب و ذهاب در ایران در نظر گرفته شده است. همچنین دانشگاه ایاب و ذهاب هزار و 500 دانشجومعلم تا مرز مهران را برعهده گرفته است. امسال نسبت به سال گذشته میزان استقبال دانشجویان برای ثبت‌نام و اعزام به مراسم اربعین حدود سه برابر است و تقریبا 4هزار دانشجو تا به حال در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند.

اربعین تمرینی تشکیلاتی برای دانشجویان در راستای رسیدن به جامعه، دولت اسلامی، ایجاد تمدن اسلامی و تربیت نیروی تراز اول انقلاب است

ایسکانیوز: بزرگ‌ترین دستاورد اربعین برای جامعه دانشگاهی چیست؟

حفیضی: مراسم اربعین یک ماموریت الهی و فردی است که هر فرد در حد توان بتواند ضمن تقویت معنویت در خود، به برگزاری هر چه باشکوه‌تر مراسم کمک کند. اربعین تمرینی تشکیلاتی برای دانشجویان در راستای رسیدن به جامعه، دولت اسلامی، ایجاد تمدن اسلامی و تربیت نیروی تراز اول انقلاب است. اینکه اربعین یک فرصت بزرگ برای تمرین تشکیلاتی است از دید بسیاری از مسئولان و نخبگان دانشگاهی پنهان مانده است.

ایسکانیوز: آیا موافق اعزام افراد یا کارمندان از سوی سازمان یا ارگان دولتی در اربعین هستند؟

حفیضی: مراسم اربعین آتش به اختیار و خودجوش و مردمی است برای همین برخی از افراد معتقد هستند کاروان از سوی برخی از ادارات دولتی به اربعین اعزام نشود تا برخی از افراد نتوانند سوءاستفاده‌های مالی از این جریان کنند؛ همچنین افرادی نیز معتقد هستند اگر ادارات دولتی یا دانشگاه‌ها تسهیلاتی در نظر نگیرند، مردم کمتر در مراسم پیاده روی اربعین شرکت خواهند کرد.

بنده معتقدم کاروان دولتی و سازمان یافته نباید به اربعین اعزام شود؛ اما دستگاه‌های دولتی یا دانشگاه‌ها می‌توانند با ارائه تسهیلات کمک کننده سفر افراد به اربعین باشند.

ایسکانیوز: موکب‌های دانشگاه فرهنگیان در چه زمینه‌هایی فعالیت دارند؟

حفیضی: دانشگاه‌های فرهنگیان در تمام استان‌های مرزی به ویژه استان‌های خوزستان، کرمانشاه و ایلام موکب دارد. امسال در منطقه میرجاوه استان سیستان و بلوچستان نیز موکب برپا خواهد شد؛ همچنین در شهرهای نجف، کربلا، سامرا و مسیر نجف تا کربلا موکب برای خدمت‌رسانی به زائران وجود دارد. دانشجویان دانشگاه‌های فرهنگیان در بسیاری از موکب‌هایی که به نام دانشگاه نیست و متعلق به نهاد یا ارگان دیگری است نیز برای خدمت و کمک حضور دارند. پیش بینی می شود امسال نزدیک به 1000 دانشجو معلم به عنوان خادم در موکب‌ها حضور یابند.

موکب‌های دانشگاه فرهنگیان در زمینه‌های پذیرایی (غذا، چایی، دمنوش، شربت، میوه، محل اسکان و استراحت) و فرهنگی (برگزاری نماز جماعت، مراسم عزا‌داری، نشست‌های مذهبی و نشریات با موضوع عاشورا) فعالیت دارند.

ایسکانیوز: به فعالیت‌های فرهنگی موکب دانشگاه فرهنگیان اشاره کردید؛ توضیح بیشتر دهید؟

حفیظی: دانشجو‌معلمان دانشگاه فرهنگیان با توجه به رسالت آموزگاری که دارند در فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی دارای کار ویژه‌ای هستند. به عنوان مثال از ماه‌های پیش دانشجویان دختر در کلاس‌های زبان و لهجه عراقی شرکت کرده‌اند تا بتوانند در کربلا مهد کودکی برای کودکان عراقی و ایرانی حاضر در مراسم پیاده روی تشکیل دهند. این مهدکودک با هدف آموزش صلح و اخوت از همان سال‌های کودکی بین دو ملت ایجاد خواهد شد.

متاسفانه ساز‌و‌کار مناسبی برای سازماندهی و اعزام دانشجویان دختر در کل کشور وجود ندارد و برای این فقدان به ارگان‌های مرتبط و ستاد کل اربعین مرکزی دانشگاه فرهنگیان نقد جدی وارد است

ایسکانیوز: آیا برای اعزام دانشجویان دختر مشکل یا محدودیتی دارید؟

حفیضی: متاسفانه ساز و کار مناسبی برای سازماندهی و اعزام دانشجویان دختر در کل کشور وجود ندارد و برای این فقدان به ارگان‌های مرتبط و ستاد کل اربعین مرکزی دانشگاه فرهنگیان نقد جدی وارد است. بیشتر مسئولان کشوری و دانشگاهی از حضور و شرکت دانشجویان دختر در مراسم پیاده روی اربعین در کشور عراق ترس و نگرانی دارند. البته با بخشی از این طرز فکر موافق هستیم که برای دانشجویان دختر دو برابر دانشجویان پسر مراقبت و امنیت لازم است؛ اما این حفاظت بیشتر دلیل بر این نیست که با اصل اعزام مخالف باشیم بلکه باید تلاش بیشتری صورت گیرد.

امسال دانشگاه فرهنگیان و سایر دانشگاه‌ها در بحث اعزام به اربعین در حق دانشجویان دختر ناعدالتی کردند و سهیمه اعزام را اندک در نظر گرفته‌اند. در حالی که در برنامه‌های فرهنگی دانشگاه بیش از 700 دانشجو‌معلم در زمینه‌های فرهنگی فعالیت‌های مناسب و تاثیر‌گذاری دارند.

به صورت صریح می‌توان ادعا کرد که بسیاری از مسئولان مخالف اعزام دانشجویان دختر به مراسم اربعین هستند. اگر مسئولان گمان می‌کنند که دانشجویان دختر نباید در مراسم اربعین شرکت کنند رسما اعلام کنند تا مسئولان کاروان و موکب‌ها تکلیف خود را بدانند. بنده بارها از سوی برخی از مسئولان تهدید شدم که کاروان دانشجویان دختر به عراق اعزام نشود؛ چراکه احتمال وقوع حادثه وجود دارد و در صورت حادثه خانواده‌ها تنها مسئول کاروان را مقصر می‌دانند.

ایسکانیوز: شما موافق برپایی موکب در مرز‌های ایران و عراق هستید یا حضور موکب‌های ایرانی در کشور عراق را نیز بلامانع می‌دانید؟

حفیضی: در مرحله اول باید مشخص شود فلسفه ایجاد موکب برای چیست؟ هر گروه، ارگان یا قشری یک نسبت و وظیفه‌ای با اربعین دارد. اگر خادمان و مسئولان برپایی موکب تنها به دنبال خدمت‌رسانی به زائران باشند و نه اینکه سازمان دولتی بنر یا سازه‌ آنچنانی با هدف تبلیغات به اسم موکب بنا کند، مکان موکب در ایران و عراق فرقی ندارد؛ اما همان‌گونه که رهبر انقلاب نیز بارها تاکید کرده‌اند بهتر است امور موکب‌ها در عراق به دست عراقی‌ها باشد و ایرانی‌ها کمک کننده و یاری دهند این امر باشند.

ایسکانیوز: به عقیده شما موکب باید تخصصی فعالیت کند یا تنها در امور پذیرایی از زائران فعال باشد؟

حفیضی: قطعا موکب‌ها اگر به صورت تخصصی فعالیت کنند خروجی بهتری خواهند داشت. مسئول و خادمی که درگیر مواد اولیه غذایی برای تهیه غذاست قطعا انرژی و تمرکز کافی برای انجام فعالیت‌های فرهنگی یا اجتماعی مناسب ندارد.

پیشنهاد می‌کنیم مسئولان در سطح کلان کشور برنامه‌ریزی انجام دهند که براساس آن هر دانشگاه با توجه به رسالتی که دارد فعالیت تخصصی انجام دهد به عنوان مثال دانشگاه شریف و امیرکبیر به لحاظ فنی، دانشگاه‌های علوم پزشکی در بعد پزشکی و درمانی، دانشگاه فرهنگیان در بعد فرهنگی و آموزشی؛ دانشگاه تهران در بعد بین‌الملل و غیره فعال باشند.

ایسکانیوز: باتوجه به عملکرد موکب‌ها در سالیان گذشته موکب مردمی مناسب است یا موکب دولتی و سازمانی؟

حفیضی: موکب مردمی برکت و تاثیرگذاری بیشتری دارند. موکب‌های وابسته به سازمان‌های دولتی با تجهیزات پیشرفته تنها باعث ایجاد حس رقابت بین موکب‌داران و احساس تفرقه بین موکب‌های ایرانی و عراقی خواهند شد.

زیبایی مراسم پیاده روی اربعین به مردمی و ساده بودن آن است. سازمان‌های دولتی باید مانند یک کاتالیزو عمل کنند و شرایط را برای اعزام مردم یا ایجاد موکب‌ها فراهم کنند نه اینکه موکبی به اسم سازمان دولتی خاص برپا شود. موکب های سازمانی با اینکه پذیرایی لوکس انجام می‌دهند؛ اما برکت موکب‌های مردمی بیشتر است.

ایسکانیوز: چالش اصلی برگزاری موکب دانشجویی چیست؟

حفیضی: موکب‌های مسیر اربعین چون مزین به نام امام حسین(ع) هستند به خوبی برگزار می‌شوند و هزینه‌های آن تامین خواهد شد به عنوان مثال موکب دانشگاه فرهنگیان در مرز مهران روزانه 20 هزار پرس غذای گرم به زائران می‌دهند که همه آن از کمک های مردمی و خیرین است. مسائل مالی کمترین مشکل در برپایی موکب در ایام اربعین است. مشکل اصلی برای برپایی موکب نبود برنامه‌ریزی مناسب از تعیین محل موکب تا میزان اعزام‌ها و نبود زیر ساخت‌ها است.

ایسکانیوز: خادم‌های دانشگاه فرهنگیان در موکب‌های دانشگاه در چه بازه‌هایی خدمت‌رسانی خواهند کرد؟

حفیضی: ستاد اربعین دانشگاه فرهنگیان با توجه به حجم گسترده کار که ناشی از آمار بالای زائران در اربعین است، موکب‌های خود را در دو بازه زمانی هشت روزه تقسیم کرده و قالب گروه‌های خادمان دانشجو‌معلم از بازه زمانی 15 مهرماه تا 1 آبان ماه در موکب‌های دانشگاه فعالیت می‌کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1028834

وب گردی

وب گردی