«گرگ‌های تنها» در کمین کاربران انجمن‌های آنلاین

فضای سایبری با گسترش و پیشرفت‌های روزافزونی که پیدا می‌کند به عنوان صحنه‌ای خاص در دسترس گروه‌های افراطی قرار گرفته تا آن طور که می‌خواهند در آن جولان داده و عروسک‌گردانی کنند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، سال گذشته «کین گمبل» هکر انگلیسی، به جرم هدف قرار دادن تعدادی از مقامات ارشد اطلاعاتی آمریکا، در مورد آنچه که قاضی آن را «تروریسم سایبری با انگیزه سیاسی» توصیف کرده بود، به دو سال بازداشت محکوم شد.

این پرونده نشان می‌دهد که اینترنت چگونه می‌تواند توسط افراد یا حتی سازمان‌های تروریستی مورد استفاده قرار گیرد تا به آنچه در بین امن‌ترین شبکه های اطلاعاتی جهان و دارایی‌های ملی محرمانه شمرده شود، حمله کند.

در سال 2014 هنگامی که این هکر 15 ساله بود، با تظاهر به عنوان جان برنان، رئیس وقت سازمان جاسوسی سیا به اطلاعات عملیات‌هایی در افغانستان و ایران دسترسی پیدا کرد.


19 ژانویه 2018، کین گمبل، انگلستان

گمبل در تمام هک های خود با موفقیت از مجموعه مهندسی اجتماعی (دفاع در مقابل حملات مهندسی اجتماعی سخت‌تر از دفاع در برابر سایر مخاطرات امنیتی بوده و جزو سخت‌ترین نوع دفاع‌ها خواهد بود) برای جعل هویت شخصی استفاده کرد و سپس از این هویت برای دسترسی به پایگاه های داده دیگر بهره برد.

گمبل همچنین پهنای باند شخصی «جف جانسون» وزیر وقت امنیت داخلی آمریکا را هک و ضمن ارسال پیام از تلفن او نامه‌های صوتی این مقام را نیز ضبط کرد. او از این دسترسی برای آزار و اذیت خانواده جانسون استفاده می برد.

گمبل که اکنون 19 سال دارد، بعدها اطلاعات حساس هک‌های خود را در توییتر و ویکی‌لیکس منتشر کرد. بعضی اوقات با استفاده از برچسب #FreePalestine دولت آمریکا را در مورد کشتن افراد بیگناه سرزنش کرد.

کار این هکر در فوریه 2016 و پس از ورود وی به شبکه وزارت دادگستری ایالات متحده و به دست آوردن اطلاعات مربوط به 20 هزار کارمند «اف بی آی» و پرونده‌های حساس مانند لکه نفتی خلیج مکزیک پایان یافت.

پرونده گمبل نشان داد که اینترنت می‌تواند به طور فزاینده‌ای توسط افراد رادیکال و سازمان‌های تروریستی برای ایجاد ویرانگری و گسترش آن استفاده شود.

اینترنت به یک رسانه حامی سازمان‌های افراطی و تروریستی، گروه ها و افراد تبدیل شده تا در این محیط دستور کار خود را گسترش داده و در درون گروه‌ها و پیروانشان ارتباط برقرار کنند. این امر منجر به ظهور شیوه‌های نوآورانه تروریستی مانند «گرگ‌های تنها»، «narrowcasting» در اینترنت، تأمین آنلاین مالی تروریسم و ترور از طریق رسانه‌های اجتماعی شده است.

تروریسمی که توسط افرادی که به گرگ تنها معروف هستند گسترش می یابد، سریع ترین رشد این پدیده به صورت آنلاین و زمینی است. تروریست های گرگ تنها در سیستم عامل های مختلف آنلاین مانند فیس‌بوک، توییتر، اتاق چت، یوتیوب و غیره توسط دیگران استخدام و آموزش می‌بینند.

«افیرا فردوس» دستیار تحقیقاتی در مرکز مطالعات استراتژیک بین المللی واقع در اسلام آباد اعلام کرد که راهنماهای آنلاین کامل وجود دارند که روش‌های ساخت بمب خانگی، نقشه ها و هدف قرار دادن را آموزش می‌دهد.

اینترنت همچنین بستری را برای افراد که تمایلی به اشتراک گذاری نظرات رادیکال خود در عموم ندارند، جهت یافتن افراد سازگار از لحاظ ایدئولوژی و افراطیون فراهم می‌کند. در شدیدترین موارد، این‌ها افراد را برای انجام حملات انتحاری تحریک می‌کنند.

به گفته گابریل ویمان، نویسنده کتاب‌های «ترور در اینترنت: عرصه جدید» و «ترور در فضای مجازی: نسل بعدی»، گرگ تنها تهدیدی آشکار برای جامعه‌ای است که از طریق اینترنت رادیکال شده و برای حمله در سکوت برنامه ریزی می‌کند.

در این میان اینترنت به ابزاری اساسی و در دست شبکه‌های سازمان یافته تروریستی تبدیل شده است.
این مسئله به سازمان های تروریستی اجازه داده تا تبلیغات و ایدئولوژی‌های خود را آزادانه و ارزان در سراسر جهان گسترش دهند. از طرفی دیگر این امکان را می‌دهد تا ضمن فرار از نظارت، اعضای جدیدی را جذب و هماهنگ سازی حملات جهانی را انجام دهند.

اعتقاد بر این است که القاعده و داعش اولین سازمان‌های تروریستی شناخته شده ای هستند که از قدرت اینترنت و رسانه های اجتماعی استفاده می‌کنند. مبارزات تبلیغاتی سازمان یافته آنلاین آنها باعث شده است که هزاران مبارز خارجی از اروپا، آمریکای شمالی و آسیای جنوب شرقی را به خدمت بگیرند.

براساس گزارش موسسه خدمات استراتژیک امنیتی و اطلاعاتی مستقر در لبنان از 12 هزار مبارز خارجی داعش طی دوره سال‌های 2013تا 2016 تعداد 3 هزار آن‌ها متعلق به کشورهای غربی بود. فردوس این موفقیت‌ها را «narrowcasting» نامید که طی تعریف او گسترش ایده‌ها و مفاهیم محدود شده به مجموعه خاصی از مخاطبان تعریف می‌شود.

narrowcasting هدف قرار دادن بخشی از جامعه بر اساس سیستم ارزش‌ها، تمایلات اجتماعی، ویژگی‌های جمعیتی، جنس و سن است که تروریست‌ها این موارد را در دامنه اینترنت به راحتی تشخیص می‌دهند؛ بنابراین به طور موثر از آن استفاده می‌کنند.

محقق مرکز مطالعات استراتژیک بین المللی واقع در اسلام آباد خاطرنشان کرد وب سایت‌ها، وبلاگ ها، مجلات و صفحات فیس بوک تروریست ها اخیراً به کودکان و زنان توجه داشته اند.
این محقق گفت: «داعش و القاعده از نشریات دیجیتال، جزوات برای زنان و نوجوانان، داستان ها و بازی های ویدئویی آنلاین برای کودکان به عنوان ابزاری برای هدف قرار دادن مخاطبان آنلاین استفاده کرده اند.»

به گفته «آنتونی برگین» متخصص استرالیایی ضد تروریسم، تروریست ها و افراط گرایان از انجمن های آنلاین تحت سلطه جوانان مانند توییتر، فیس بوک و مای اسپیس به عنوان ابزاری برای تبلیغات و استخدام استفاده می کنند.

به نظر فردوس تمایز ظریفی بین «تروریسم سایبری» و «فعالیت های تروریستی در اینترنت» وجود دارد. وی تروریسم سایبری را استفاده از ابزارهای شبکه رایانه‌ای برای هک یا متوقف کردن اطلاعات، زیرساخت‌های مهم ملی که می تواند یک دولت و جمعیت غیرنظامی را تهدید کند، توصیف کرد. این همان کاری است که گمبل هنگام هدف قرار دادن مقامات ایالات متحده انجام داد. در حالی که فعالیت های تروریستی در اینترنت معمولاً شامل تبلیغات، جمع آوری پول، استخدام یا برنامه ریزی در سیستم عامل‌های مختلف آنلاین است که در بعضی مواقع باعث حمله گرگ های تنها می شود.

تاکنون یک حادثه سایبری یا حمله سایبری علیه هیچ کشور یا دولت توسط تروریست ها گزارش نشده است؛ اما با پیشرفت های فناوری‌ها و بودجه در دسترس تروریست ها نمی‌توان چنین حملاتی در آینده را رد کرد. برای مقابله با تهدید شدید حضور تروریست‌ها در اینترنت، نیاز به وجود رویکردی هماهنگ بین دولت‌ها، سازمان‌های بین المللی، IT و شرکت‌ رسانه های اجتماعی است.

مقابله با تهدید تروریسم در فضای مجازی یک استراتژی هماهنگ جامع و کاملاً دقیق برای مقابله با این تهدید می‌طلبد.

در همین حال، با توجه به افزایش موارد نقض داده‌ها و از بین رفتن اطلاعات در اینترنت، مطالعه دیگر نشان می‌دهد که حملات سایبری از حملات ترور جسمی در بین گروه های چپ افراطی پیشی گرفته و می تواند باعث تخریب بیشتری شود.

بر اساس مقاله منتشر شده در مجله «Terrorism and Political Violence» تالیف «توماس هولت» استاد دانشگاه ایالتی میشیگان (MSU) اینترنت با ماهیت پرمحتوای خود به عنوان سکویی ایده آل برای گروه‌ها است تا از طریق آن ترافیک را دستکاری کنند.

این حملات با انگیزه ایدئولوژیک برای ایجاد تأثیر عاطفی و اقتصادی بر گروه‌هایی که مخالف اعتقاداتشان هستند طراحی شده است. نکته اصلی این است که این حملات در حال وقوع هستند و مورد غفلت واقع می‌شوند. اگر اکنون مسئولیت درک آنها را پیدا نکنیم دامنه تهدیدها و چگونگی جلوگیری از آن‌ها در آینده سخت‌تر خواهد شد و نیاز به صرف انرژی بیشتری خواهد داشت.

گروه‌های ایدئولوژیک از این بستر برای به هدف رسیدن استفاده می‌کنند؛ برای مثال افراد برای فعالیت در زمینه حیوانات و محیط زیست انگیزه می‌گیرند و نسبت به حمله به شرکت‌ها، سازمان‌ها و نهادهای دولتی که مخالف اعتقاداتشان است شور و اشتیاق پیدا می‌کنند.

باید به این مسئله نیز توجه داشت که این گروه‌ها می‌توانند در داخل یک کشور دست به اقدامات خرابکارانه بزنند؛ اما آسیب آن‌ها در وب گسترده‌تر است و برای شرکت‌ها و کمپانی‌ها می‌تواند پر دردسرتر از این‌ها نیز باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1028846

وب گردی

وب گردی