اجرای ۲۵۰ طرح پژوهشی با ۱۲ دانشگاه در حوزه فضا/ ثبت ۱۰ ایده در رویداد هفته جهانی فضا

معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه فضایی ایران از اجرای ۲۵۰ طرح پژوهشی با ۱۲ دانشگاه کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، هادی رضایی معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه فضایی ایران در نشست خبری پیش ازظهر امروز با اشاره به هفته جهانی فضا در نیمه اول مهر ماه گفت: هفته جهانی فضا از ۴تا۱۰اکتبر هر ساله برگزار می‌شود و این هفته از سوی سازمان ملل نام‌گذاری شده است. هدف از نام‌گذاری فضا ترویج و توسعه دانش فضایی و آشنایی مردم و نقش فضا در زندگی مردم است. امسال هم این هفته با عنوان ماه دروازه‌ای به سوی ستارگان نام‌گذاری شده است. در این هفته رویداد تخصصی صنایع خلاق فرهنگی و پارک‌ها و گردشگاه‌های موضوعی فضاپایه با همکاری دانشگاه شریف برگزار خواهد شد.

رضایی ادامه داد: هدف این رویداد ترویج علوم و دستاوردهای فناوری فضا متناسب با فرهنگ‌ها و ارزش‌های ایرانی است؛ همچنین موضوعات خاص مثل شاخه‌ علم نجوم و باورها در چارچوب فکری تحت تاثیر المان‌ها قرار خواهد گرفت؛ زیرا این نوع پارک‌ها از نظر وسعت و مقیاس بزرگ نیاز به سرمایه‌گذاری دارند و باید در طراحی ایده‌ها دقت شود وگرنه با شکست مواجه خواهد شد.

وی گفت: بیش از ۱۰ ایده ثبت شده است و علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به سایت spacepark.ir ایده‌های خود را به ثبت برسانند یا در زمان برگزاری، ایده‌های خود را مطرح کنند.

رضایی، برگزاری این رویداد را در روزهای ۱۶ و ۱۷ مهر ماه جاری در محل پژوهشگاه فضایی اعلام و اظهار کرد:‌ بر اساس فراخوان منتشر شده، صاحبان ایده می‌توانند ایده‌های خود را در حوزه‌های مرتبط تا دهم مهر ماه ارسال کنند. داوری طرح‌ها در روزهای ۱۶ و ۱۷ مهر ماه صورت می‌گیرد و به سه تیم اول برتر این رویداد مجوز تاسیس شرکت‌های خلاق با همکاری معاونت علمی اعطا می‌شود.

معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه فضایی ایران از اجرای ۲۵۰ طرح پژوهشی با ۱۲ دانشگاه کشور خبر داد و گفت: در راستای توسعه پژوهش و فناوری تفاهم‌نامه‌ همکاری با ۱۲ دانشگاه برای انجام مسائل فناوری و پژوهشی به امضا رسید که تاکنون با ۱۲ دانشگاه قراردادهای همکاری منعقد شده است که ارزش این قراردادها ۶.۵ میلیارد تومان بوده است.

رضایی یادآور شد: تاکنون بیش از ۱۰ ایده در سامانه این رویداد ثبت نام کرده‌اند و این شرکت‌ها از تسهیلاتی چون معافیت از مالیات برخوردار می‌شوند.

وی درباره تفاهم‌نامه پژوهشگاه فضایی با دانشگاه صنعتی شریف در این زمینه گفت: به صورت کلی مطالعه جامع پارک‌های فضاپایه در جهان، انجام مطالعات فرهنگی و زیست محیطی، ایده‌پردازی و تهیه بسته‌های اقتصادی از جمله مباحث مورد تفاهم است و مقدمه‌ای بر این خواهد بود که حوزه فضا را وارد زندگی مردم کنیم و اکنون در فاز دوم اجرایی شدن این تفاهم‌نامه هستیم.

رضایی با توضیح اینکه پارک‌های موضوعی یا تِم پارک‌ها مراکز تفریحی هستند که علاوه بر تفریح، یک یا چند موضوع خاص را مورد توجه قرار می‌دهند، گفت: پارک‌های موضوعی طوری طراحی شده‌اند که در حین تفریح، ذهن بازدیدکنندگان تحت تاثیر المان‌ها قرار گیرد؛ حضور در پارک‌های موضوعی هم تفریح و هم فرهنگ‌سازی و آموزش است.

وی یادآور شد: این پارک‌ها نیاز به هزینه زیادی دارند و باید در طراحی آنها دقت زیادی انجام شود تا در ادامه مشکلات اقتصادی به وجود نیاید، اولین پارک‌های موضوعی همان پارک‌هایی بود که در انیمیشن‌های دیزنی لند ساخته شد، این مجموعه‌ها در سراسر جهان وجود دارند.

معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه فضایی ایران تصریح کرد: علاوه بر این رویداد پژوهشگاه فضایی به مناسبت هفته جهانی فضا زمانی را برای حضور دانشجویان و دانش‌آموزان برای بازدید از دستاوردهای فناوری فضایی در نظر خواهیم گرفت.

رضایی ادامه داد: با مرکز تیزهوشان و استعدادهای درخشان نیز گفت‌وگو داشتیم تا دانش‌آموزان مدارس خود را به پژوهشگاه بیاورند، علاوه بر این بازدید، یک سمینار دو روزه تخصصی خواهیم داشت و برنامه‌ای در خصوص فعالیت‌های پژوهشگاه فضایی ایران در حوزه سنجش از دور و برآورد خسارات ناشی از سیل را در هفته جهانی فضا برگزار خواهیم کرد.

وی درباره دسته‌بندی موضوعات گفت: ترویج حوزه فناوری را دنبال می‌کنیم، هیچ‌وقت به این فکر نکردیم که مردم چه خواسته و توقعی از حوزه فضایی دارند و هدف اصلی ما ایجاد این توقع است، به همین منظور هشت دسته‌بندی را برای متقاضیانی که قصد دارند ایده‌هایشان را به این رویداد بفرستند، در نظر گرفتیم. هفت آسمان، علوم پایه فضایی، فناوری‌های فضایی، خدمات و کاربردهای فضایی، زیست فضایی، اکتشافات فضایی، موجودات هوشمند و فرازمینی و برنامه‌های جانبی مکمل دسته‌بندی‌های ایده‌های این رویداد را تشکیل می‌دهند.

رضایی تاکید کرد: ایده‌ها به صورت تیمی برای ما ارسال شوند و درباره سن و سال شرکت‌کنندگان نیز هیچ محدودیتی نداریم.

در ادامه بهزاد معمار ماهر مدیر طرح و برنامه پژوهشگاه فضایی نیز گفت: هماهنگی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام شده است تا سه تیم برتر این رویداد بتوانند شرکت خود را تاسیس کنند و باید توقع مردم را در حوزه فضایی بسنجیم؛ به همین دلیل ۸ دسته برای ایده پردازی تقسیم کردیم که هفت آسمان، حوزه علوم پایه فضایی، فناوری فضایی،خدمات و کاربردهای فضایی، زیست فضایی، اکتشافات فضایی، موجودات هوشمند، مجموعه‌های جانبی مکمل را شامل می‌شود.

معمار ماهر گفت: پیش بینی کردیم افرادی که خارج از این دسته‌بندی، ایده دارند نیز بتوانند در این رویداد شرکت کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1028855

وب گردی

وب گردی