متأسفانه در ایران به تفاوت بین کارآفرینی و استارت‌آپ کمتر توجه می‌شود

مدیرعامل استارت‌آپ آچاره گفت: بین کارآفرینی، استارت‌آپ و کسب‌و‌‌کارهای کوچک تفاوت هست؛ اما متأسفانه در ایران کمتر به این تفاوت‌ها توجه می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، حامد تاج‌الدین در نشست تحلیلی خبری نقش استارت‌آپ‌ها در توسعه کسب‌و‌کارهای دانشحویی که توسط اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان برگزار شد، اظهار کرد: این انتظار که تمامی دانشجویان دانشگاه‌های کشور باید به کارآفرینی رو بیاورند، اشتباه است؛ زیرا فرد کارآفرین باید دارای شخصیت و مهارت‌های خاصی باشد.

مدیرعامل استارت‌آپ اوبار تصریح کرد: درست است که دانشگاه‌ها برای تربیت نیروی کارآفرین باید پیشتاز باشند؛ اما واقعیت این است که بسیاری از نهادها باید قبل از اینکه فرد وارد دانشگاه شود و عنوان دانشجو را به خود اختصاص دهد، برای کارآفرینی زمینه‌سازی کنند.

وی با بیان اینکه دانشگاه مولد علم است، گفت: مأموریت و رسالت دانشگاه، تولید علمی است که به توسعه کشور کمک کند. این تولید علم می‌تواند مستقیم یا غیر مستقیم و با واسطه در اختیار صنعت قرار بگیرد، در این حالت سطح علم تولید شده وجهه مناسبی دارد.

تاج‌الدین ادامه داد: دانشگاه باید به توسعه جامعه خدمت‌رسانی کند و علم زمانی ارزش دارد که قابل عملیاتی شدن باشد.

مدیر عامل استارت‌آپ آچاره نیز گفت: دانشگاه باید محیطی را برای دانشجویان آماده کند تا دانشجویان قبل از این که باید فضا و بازار کار شوند، برخی از مسائل کاری را تجربه کنند؛ همچنین فعالیت‌هایی که دانشجویان در زمان دانشجویی خود نظیر برگزاری اردوها، نشست‌ها و همایش‌ها انجام می‌دهند، در کسب این فعالیت‌ها، تجارب و مهارت‌ها بسیار اثرگذار است.

وی اضافه کرد: بین کارآفرینی، استارت‌آپ و کسب‌و‌کارهای کوچک تفاوت هست؛ اما متأسفانه در ایران کمتر به این تفاوت‌ها توجه می‌شود، به همین دلیل استارت‌آپ‌ها به خوبی نتوانسته‌اند در ایران نسبت به سایر کشورهای دنیا توسعه پیدا کنند.

تاج‌الدین با بیان اینکه استارت‌آپ‌ها منابع‌پذیر هستند و قدرت رشد بسیار بالایی دارند، گفت: استارت‌آپ؛ یعنی مشکل و مسئله‌ای که تاکنون برای آن جوابی نبوده را حل کرده یا برای آن در جامعه، نیاز و تقاضا ایجاد کنند.

این فعال عرصه استارت‌آپ افزود: اقتصاد به دو بخش اقتصاد خصوصی و اقتصاد دولتی تقسیم می‌شود. اگر اقتصاد خصوصی در کشوری گسترده باشد، تمایل به انجام کارهای فناورانه و استارت‌آپ‌‌ها بیشتر است؛ اما اگر کشوری اقتصاد دولتی داشته باشد، افراد جامعه متمایل به کارهای اداری و پشت میزنشینی خواهند شد. در ایران با توجه به حاکمیت اقتصاد دولتی، افراد بیشتر تمایل به کارهای دولتی دارند.

وی درباره موانع پیش روی استارت‌آپ‌ها بیان کرد: افرادی که می‌خواهند استارت‌آپی تأسیس کنند با موانعی از جمله فردی، تیمی، صنعتی و قوانین دست‌وپاگیر مواجه هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1028893

وب گردی

وب گردی