روحیه عدالت‌خواهی ایران و بسیاری از کشورهای دیگر مدیون عاشورا است

معاون فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: تحولات فرهنگی و تاریخی ایران بدون رجوع به فرهنگ عاشورا امکان‌پذیر‌ نیست؛ همچنین روحیه عدالت‌خواهی ایران و بسیاری از کشورهای دیگر مدیون عاشورا است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، وحید شالچی در همایش علمی بین‌المللی اربعین که صبح امروز دوشنبه هشتم مهرماه 98 در کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، اظهار کرد: همایش علمی بین‌المللی اربعین با حمایت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شده و سومین کنفرانسی است که در جهان اسلام، در دانشگاه‌ها برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: تحولات فرهنگی و تاریخی ایران بدون رجوع به فرهنگ عاشورا امکان‌پذیر‌ نیست؛ همچنین روحیه عدالت‌خواهی ایران و بسیاری از کشورهای دیگر مدیون عاشورا است.

معاون فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه گفت: خوشبختانه بعد از سقوط صدام حسین، اربعین احیا شده است. از دیدگاه‌های مختلف علمی باید به این رخداد پرداخت و حوزه اربعین‌پژوهی را به عنوان حوزه زنده علمی دنبال کرد.

وی بیان کرد: ۱۸۰ مقاله و چکیده مقاله به دست دبیرخانه رسید که در نهایت ۱۳۵ مقاله پذیرفته شد، به دلیل محدودیت وقت، تنها‌ برای ۳۵ مقاله فرصت ارائه در نظر گرفتیم؛ اما تمامی مقاله‌ها به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی منتشر خواهد شد.

تلاش مراکز آکادمیک برای زنده نگاه داشتن مراسم اربعین

حسن شریفه نیز در همایش علمی بین‌المللی اربعین که صبح امروز دوشنبه هشتم مهرماه 98 در کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، اظهار کرد: اگر نگاهی به تاریخ اهل بیت بیندازید، آن زمان که سپاه یزید، حضرت زین‌العابدین (ع) و حضرت زینب (س) را به شام بردند، خطبه خواندند و سپاه یزید مجبور شد آنها را به مدینه بازگرداند. فرهنگ امام حسین (ع) بود که توانست اسلام را در شرایط دشوار آن دوران احیا کند. اهل بیت امام حسین (ع) توانستند با مقاومت، عراق را قبله آمال آزادگی قرار دهند.

وی ادامه داد: اگر نگاهی به فرهنگ اربعین بیندازیم، می‌توان آن را به چندین بعد فرهنگی و اجتماعی تقسیم کرد. زیارت اربعین موجب رسیدن فرهنگ‌های غرب و شرق به یکدیگر است. به‌واسطه اهمیت زیارت عاشورا، طاغوتیان مانع برگزاری این زیارت شده‌اند که از جمله می‌توان به خلفای عباسی و رژیم بعث اشاره کرد. همان‌طور که می‌دانید رژیم بعث از برگزاری مراسم اربعین واهمه داشت و از آن جلوگیری می‌کرد.

عضو مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان گفت: رهبران اسلام ماهیت این مراسم را می‌دانند، امام خمینی (ره) در سخنرانی معروف خود فرمودند این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است. مراکز آکادمیک باید در راستای زنده نگه داشتن این مراسم تلاش کنند که از جمله می‌توان به دانشگاه علامه طباطبایی اشاره کرد.

تبیین فلسفه وجودی زیارت اربعین

حیدر عبدالزهره تمیمی استاد دانشگاه بغداد در ادامه این مراسم گفت: موضوع اربعین را می‌توان به صورت عام و خاص بررسی کرد. برداشت فکری نسبت به اهداف و ارزش‌های اربعین می‌تواند شبهات و برداشت‌های نادرست را از میان بردارد.

وی افزود: برخی برگزاری این همایش را خالی از محتوا می‌دانستند این همایش می‌تواند چشم‌انداز یک همکاری فکری را میان ایران و سایر کشورهای اسلامی ایجاد کند. تماس علمی میان مراکز آکادمیک می‌تواند موثر واقع شود.

استاد دانشگاه بغداد اظهار کرد: برگزار کنندگان این کنفرانس باید بر برداشت از مراسم مهم اربعین تاکید داشته و فلسفه وجودی این زیارت را برای عموم مسلمانان تبیین کنند.

وی در پایان بر لزوم تشکیل کمیته‌ای در راستای‌ پیگیری اهداف همایش علمی بین‌المللی اربعین تاکید کرد و گفت: لازم است کمیته‌ای ذیل این همایش تشکیل شود تا بتواند توصیه‌های برگرفته از این کنفرانس را پیگیری کند. پیگیری این موارد از خود کنفرانس نیز مهم‌تر است و پس از کنفرانس باید اقدامات لازم در راستای تحقق اهداف این همایش صورت گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1028940

وب گردی

وب گردی