14 نشریه علمی در واحد تهران جنوب منتشر می‌‌‌شود/ ساخت دستگاه نانو‌داروها در دانشگاه

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب گفت: 14 نشریه علمی داریم و بیشتر نشریات واحد به زبان نگلیسی منتشر می‎‌شوند. از این تعداد 6 عنوان مجله رتبه علمی و پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را اخذ کردند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یک دانشگاه حل مسئله نقشی موثر در توسعه علم و پژوهش داشته و در زمینه‌‌‌‌‌‌های مختلف چون انتشار مجلات مختلف تخصصی و پژوهشی و تولید محصولات دانش‌‌‌‌‌‌‌‌‌بنیان برای اولین‌‌بار در کشور، نقشی تعیین کننده دارد. برای بررسی دستاوردهای علمی و پژوهشی واحد تهران جنوب به سراغ رامین خواجوی سرپرست این واحد دانشگاهی رفتیم، مشروح آن در زیر آمده است.

ایسکانیوز: چه تعداد مجله در واحد تهران‌‌‌ جنوب منتشر می‌‌‌شود و موضوعات این مجلات و درجه‌‌‌‌بندی آنها را شرح دهید؟

در حال حاضر 14 نشریه علمی داریم و بیشتر نشریات واحد به زبان نگلیسی منتشر میشوند. از این تعداد 6 عنوان مجله، رتبه علمی و پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را اخذ کردهاند. مجلات علمی و پژوهشی، روان‌‌شناسی تحولی، ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی به زبان فارسی و مجله زبان و ترجمه به زبان انگلیسی منتشر میشوند. نشریات علمی و پژوهشی، انرژی و محیط زیست، مهندسی صنایع و مهندسی سازه که توسط Springer منتشر میشوند در Scopus نمایه هستند؛ همچنین مجله انرژی و محیط زیست در ISI نمایه شده است. دو مجله هم در رشته برق و علوم‌‌‌سیاسی در قالب ژورنال بین‌‌‌المللی منتشر می‌‌‌شوند و در فهرست نشریات مورد تأیید سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی قرار دارند.

مجلاتی هم داریم که براساس تقسیمبندی مجلات علمی دانشگاه آزاد اسلامی علمی- عمومی هستند، علمی- عمومی به مجلاتی اطلاق می شود که مجوز انتشار دریافت کردهاند؛ اما فاقد درجه علمی هستند. این مجلات به عنوان مجلات در حال گذر محسوب میشوند و باید به مجلات علمی پژوهشی تبدیل شوند. مجلات تحقیقات علوم آب (انگلیسی)، پژوهش و کاربرد در مکانیک (انگلیسی)، مدیریت و رفتار سازمانی در ورزش، پژوهش‌نامه اقتصاد کسب و کار، مهندسی آموزشی و پژوهش‌‌‌نامه حقوق خصوصی نشریات علمی- عمومی واحد هستند. در حال حاضر به منظور اخذ مجوز انتشار دو مجله به زبان انگلیسی در حوزه معماری و نانو پلیمر نیز اقداماتی انجام شده است.

ایسکانیوز: با توجه به بخشنامه‌‌‌‌های جدید در حوزه مجلات علمی و پژوهشی دانشگاه آزاد چه تغییری در نحوه انتشار این مجلات ایجاد خواهد شد؟

از اردیبهشت‌ ماه 98، آیین‌نامه‌‌ای در حوزه نشریات علمی منتشر شد که از این زمان تغییراتی در زمینه انتشار مجلات تخصصی و پژوهشی ایجاد شد. بر طبق این آیین‌‌نامه نشریات واحدهای دانشگاهی مختلف در دانشگاه آزاد باید بر این مبنا منتشر شوند. از جمله این تغییرات میتوان به سردبیران نشریات علمی اشاره کرد که باید حتماً استاد تمام باشند. فرایند ارزیابی رتبه نشریات نیز تغییر کرده است و این ارزیابی از طریق سامانه ارزیابی نشریات علمی وزارت علوم و با توجه به معیارهای علمی مندرج در متمم این آیین‌‌نامه انجام خواهد شد. براین اساس اگر مجله‎‎ای با رتبه علمی پژوهشی یا علمی ترویجی رتبه «د» را کسب کند به مدت دو سال نمیتواند به فرایند ارزیابی ورود کند.

شرایط اعضای گروه دبیران مجلات دانشگاهی نیز تغییر کرده است. تعداد اعضای هیأت تحریریه نیز باید حداقل 7 نفر با مرتبه علمی استاد (حداقل 60درصد اعضا) و دانشیار در رشته تخصصی مربوط به موضوع باشند. حداقل 3 نفر از اعضای گروه دبیران نشریه باید عضو هیأت علمی مؤسسه صاحب امتیاز و حداقل 50 درصد اعضای گروه دبیران باید خارج از مؤسسه صاحب امتیاز باشند. طبق ماده 7 آیین نامه جدید ضوابطی هم برای ورود نشریات به فرایند ارزیابی در نظر گرفته شده است که مجلات علمی-پژوهشی واحد در حال انجام طی این فرآیند هستند.

از تاریخ ابلاغ آیین نامه جدید به جای دسته بندی نشریات علمی به «علمی- پژوهشی» و «علمی- ترویجی» همه نشریات مشمول این آیین نامه با عنوان «نشریه علمی» شناخته می شوند. مراحل اجرایی تأسیس نشریه، انتخاب عنوان، تأیید سردبیر و اعضای هیئت تحریریه با رعایت ضوابط آیین نامه برعهده دانشگاه، مرکز پژوهشی یا انجمن علمی، به مثابه صاحب امتیاز است و نشریات علمی پس از تصویب در دانشگاه و در صورت آمادگی می توانند وارد فرآیند ارزیابی کمیسیون نشریات علمی شوند.

ایسکانیوز: مجلات علمی و پژوهشی واحد تهران‌‌جنوب به چه صورتی منتشر می‌‌‌شوند؟

با توجه به اینکه همه مجلات واحد تهران جنوب دارای سایتهای تخصصی هستند، به صورت الکترونیکی منتشر میشوند. به منظور آرشیو و نگهداری نسخ کاغذی و ارسال نشریه به برخی مراکز از جمله مرکز اسناد و کتابخانه ملی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و ... نشریات در یک سطح محدود به صورت مکتوب و کاغذی منتشر می‌‌شوند.

کلیه مجلاتی که در واحد دانشگاهی ما منتشر می‌‌شوند برطبق آیین‌‌نامه‌‌های جدید خواهند بود. ارتقای کیفی نشریات با بالابردن سطح هیات تحریریه از دیگر برنامه‌‌های ما در واحد تهران جنوب است. درصددیم تا مجلات علمی و پژوهشی واحد تهران جنوب را به حدی از کیفیت برسانیم که استادان و دانشجویان ما از مجلات ما برای انتشار مقالات خود استفاده کنند و این مقالات در راستای حل مسائل کشور و با هدف رفع مشکلات صنعت و جامعه منتشر شوند.

ایسکانیوز: فعالیت‌‌‌های واحد تهران‌‌ جنوب در حوزه نانو و ایجاد مرکز تحقیقات در این واحد دانشگاهی را شرح دهید؟

با توجه به ماموریت محوله به واحد تهران جنوب در حوزه انرژی و مواد، یک مرکز تحقیقات مختص به این واحد دانشگاهی تأسیس کردیم و این مرکز چندسالی است که در زمینه پروژه‌‌‌های صنعتی فعالیت دارد و در حال حاضر دو طرح در دست اقدام دارد. به علاوه آزمایشگاه‌‌های شیمی مجهزی در واحد تهران جنوب داریم که در پیشبرد اهداف مرکز تحقیقات نانو موثر است.

مرکز تحقیقات نانوی تهران‌‌جنوب با پژوهشگاه نیرو و شرکتی در فنلاند تبادل اطلاعات و همکاری دارد و یک قسمت از فعالیت این مرکز روی کاشت سلولی و سنتز مواد نانو است. فعالیت‌‌‌‌‌هایی که در این مرکز انجام می‌‌‌شود شرایطی را برای ایجاد بستر مناسب جهت امور تحقیقاتی و پژوهشی استادان و محققان در حوزه نانو فراهم می‌‌‌کند. از استادانی که در این حوزه فعال هستند هم دعوت کردیم تا همکاری گسترده‌‌تری را در این حوزه با ما داشته باشند. در حال حاضر، یکسری تیم‌‌های تحقیقاتی و هیات‌‌های تحقیقاتی در حوزه نانو را تشکیل دادیم و محصولات مختلفی را در این حوزه تولید کردیم.

ایسکانیوز: محصولات مختلفی که در مرکز تحقیقات نانو واحد تهران جنوب تولید شده را نام برده و کاربرد آنها را تشریح کنید؟

محصولات مختلفی در مرکز تحقیقات نانو واحد تهران جنوب تولید شده از جمله سنتز نانو ذرات مس هشت وجهی در دمای پایین که در داروسازی و صنعت کاربرد دارد، کیت‌‌های تشخیص میزان قند خون و تولید داربست‌‌های نانو برای پوست مصنوعی و ترمیم زخم از جمله محصولات تولید شده در این حوزه بوده که بسیاری از این محصولات برای اولین بار در ایران تولید شده است.

شکم‌‌بندهای بارداری که مانع از ورود امواج رادیویی و مغناطیسی به بدن مادر می شود برای اولین بار در واحد تهران جنوب تولید شده که در حال حاضر تجاری‌‌سازی و وارد بازار شده است. ساخت دستگاه دارو‌‌سازی در تولید نانو داروها از دیگر تولیدات دانش‌‌بنیان واحد تهران جنوب است که برای ساخت این محصول در مرحله اول 5 میلیارد تومان برای ساخت این دستگاه قرارداد بسته شده و با پژوهشگاه نیرو هم برای ساخت بتن‌‌های ضد آب قرار داد منعقد کردیم.

ایسکانیوز: ماموریت واحد تهران جنوب در حوزه مواد و انرژی را شرح دهید و تا با امروز چه فعالیت‌‌‌هایی در این راستا انجام شده است؟

در حوزه مواد و انرژی موضوعاتی را تحت عنوان نظام موضوعات تعیین کردیم و در حال حاضر در حوزه انرژی تنها یک چالش با عنوان تلفات انرژی را تعریف کردیم که هدف نهایی ما در این موضوع بهینه‌‌سازی مصرف انرژی و اقتصادی کردن مصرف انرژی در زمینه تولید مصرف و انرژی است در زمینه نظام موضوعات مواد هم سه چالش را تعریف کردیم؛ چالش اول در زمینه اکتشاف و استحصال مواد از دیدگاه فنی و اقتصادی بوده و چالش دوم درباره استحصال و تبدیل مواد پیشرفته و چالش سوم ما اکتشاف و استحصال و تبدیل مواد در حوزه نفت و گاز است . در واقع نظام موضوعات مواد شامل سه چالش است که هر سه چالش دارای زمینههای مشترک اکتشاف، استحصال و تبدیل مواد معدنی است. دانشجویان تحصیلات تکمیلی هم برای انتخاب موضوع پایان‌‌نامه خود به این چالشهایی که در حوزه مواد و انرژی تعریف کردیم مراجعه میکنند. در حوزه نفت و گاز هم هدف ما تمرکز بر تولید محصولات مختلف در این زمینه است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1028999

وب گردی

وب گردی