برنامه‌ای برای تبدیل ۲۵هکتار از زمین‌های هپکو به مجتمع‌های مسکونی و تفریحی طراحی شده بود

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی گفت: مدارکی وجود دارد که برنامه و طرحی برای تبدیل ۲۵ هکتار از اراضی هپکو به مجتمع‌های مسکونی و تفریحی ارائه وجود داشته است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نشست زخم کهنه با محوریت ورشکستگی کارخانه هپکو و نقد روند خصوصی‌سازی امروز دوشنبه هشتم مهرماه ۹۸ به همت بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.
قرار بود علیرضا صالح، رئیس سازمان خصوصی‌سازی و حمیدرضا فولادگر، رئیس کمیسیون اصل ۴۴ مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست حضور یابند که با وجود دعوت رسمی بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف، در نشست حاضر نشدند.
ابتدا مستند نان‌گزیده‌ها برای حاضران پخش شد؛ مستندی که به گفته محمدرضا حاج‌محمدحسینی، کارگردان اثر ۴۶ دقیقه است و امروز به‌صورت کامل پخش شد.
در این مستند به ابعاد مختلف ماجرای هپکو، اعتراضات کارگران، از هم پاشیدن زندگی چندین و چند کارگر به‌دلیل مشکلات مالی و البته پاسخگو نبودن تعداد زیادی از مسئولان اشاره شد.
سه کارگر کارخانه هپکو در ادامه مراسم به ارائه شرحی مفصل از تاریخچه کارخانه هپکو، سوددهی ۲۰ میلیارد تومانی در آخرین سال پیش از واگذاری، شرکای معتبر بین‌المللی و البته واگذاری‌های پر ابهامی پرداختند که به ورشکستگی این کارخانه انجامید؛ اتفاقاتی که سبب شده کارگران به‌دلیل تاخیر چند ماهه در پرداخت حقوق، خواستار دریافت تنها صد هزار تومان برای حل مشکلات روزمره باشند.
علی‌اکبر کریمی، نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی در ادامه همراه با سعیدی، مدیرعامل سابق هپکو روی سن رفتند تا به بیان نقطه‌نظرات خود بپردازند. البته صندلی خالی رئیس سازمان خصوصی‌سازی نیز به شکلی نمادین کنار آنها قرار گرفت.
کریمی در ابتدا اظهار کرد: خوشحالم سطح مطالبه‌گری دانشجویی از عرصه‌های سیاست و فرهنگ فراتر رفته و به حوزه اقتصاد رسیده است. اتفاق مبارکی است که شاخک‌های جامعه دانشجویی نسبت به حوزه صنعت و تولید حساسیت نشان می‌دهد.
وی ادامه داد: بخشی از اتفاقات هپکو به منفعت‌طلبی و کاسب‌کاری داخلی و بخشی نیز به نفوذ بیگانگان برمی‌گردد. دردی که در زمینه خصوصی‌سازی به جان جامعه افتاد، در هپکو به شکل واضح قابل مشاهده است. پخش مشکلات کارگران از رسانه ملی، اتفاق خوبی است؛ چرا که به بیگانگان اجازه سوءاستفاده نمی‌دهد.
نماینده مردم اراک در مجلس با طرح سوال از مدیرعامل سابق هپکو، خواستار توضیح درباره مدرک، تخصص و تجربیات هیئت مدیره وقت هپکو شد و گفت: همه با نام هپکو فقط به یاد ماشین‌آلات می‌افتند؛ اما این صنعت تنها بخشی از فعالیت‌های گسترده هپکو بود. بعد از حضور عطاریان (مالک نخست هپکو بعد از خصوصی‌سازی) شاهد حضور گسترده مدیران ارشد دولت اصلاحات در هپکو بودیم.
کریمی با بیان این‌که عطاریان، مدرک تحصیلی ابتدایی داشته، خاطرنشان کرد: ویژگی مشترک تمام مدیران وقت این بود که هیچ‌کدام تجربه‌ای در صنایع نداشتند؛ تا حدی که کارگران، آنها را دست می‌انداختند و می‌گفتند لودرها نیامده‌اند؛ چون پنچر شده‌اند! مدیرانی از سازمان‌های فعال در عرصه چای و دیگر سازمان‌های غیرمرتبط آمدند و سعیدی نیز از سازمان شیلات به هپکو رفت. مدارکی وجود دارد که برنامه و طرح برای تبدیل ۲۵ هکتار از اراضی هپکو به مجتمع‌های مسکونی و تفریحی ارائه شده که نشان می‌دهد این افراد به دنبال صنعت و تولید نبوده‌اند.
در ادامه سعیدی با اظهار نارضایتی از روند صحبت‌های نماینده مردم اراک در مجلس گفت: از توجه بسیج دانشجویی دانشگاه شریف به صنعت و نیروی کار تشکر می‌کنم؛ اما کریمی روند ناصحیحی را پیش گرفت و بهتر است آسیب‌شناسی صورت بگیرد. نباید فرافکنی کرد و باید نگاه کارشناسی داشت.
وی افزود: نباید در نظام جمهوری اسلامی، خودزنی کرده و فضای ذهنی جامعه را مشوش کنیم. فروش سهام هپکو در بورس و با قیمت‌گذاری توسط کارشناس مورد اعتماد نهادهای نظارتی انجام شد. هیچ‌گونه آلودگی در فرایند واگذاری نبود و هپکو در بازار رقابتی تنگاتنگی واگذار شد.
مدیرعامل سابق هپکو تاکید کرد: وکیل‌مدافع خریدار اول نیستم و نقدهایی به او داشته و دارم. در صوزت پرداخت نکردن اقساط باید قرارداد فسخ و هپکو به سازمان خصوصی‌سازی برمی‌گشت؛ اما عطاریان نزد رئیس دولت‌های نهم و دهم رفت و سه سال مهلت گرفت. در ادامه دستور فسخ عرضه مجدد را از وزیر وقت اقتصاد گرفت.
سعیدی یادآور شد: از طرفی باید در نظر بگیریم تورم در فاصله سال‌های ۸۵ تا ۹۱ حدود ۱۲۰ درصد رشد داشت؛ اما ارز فقط ۱۸ درصد افزایش نرخ داشت. این اتفاق به معنای افزایش قیمت تمام‌شده تولید و تسهیل واردات بود. در واقع نیروی کار را به واردات فروختیم.
وی در ادامه گفت: از طرفی با کاهش تعرفه واردات از ۳۰ به ۱۵ درصد، خیاتت به تولید اتفاق افتاد.
نماینده مردم اراک بار دیگر خواستار شفاف‌سازی درباره مدارک و تجربیات هیئت مدیره وقت هپکو شد که سعیدی این بار، چنین درخواستی را تسویه‌حساب شخصی دانست.
انتهای پیام/
کد خبر: 1029045

وب گردی

وب گردی