نمایش عدالت‌خواهی و ولایت‌مداری امت اسلامی در کربلا/ مسئله‌محوری دانشگاه آزاد در پیاده‌روی اربعین

نمایش قدرت مردمی امت اسلامی در یک پیمایش عظیم میلیونی در کل دنیا بی‌نظیر بوده و این بازگوی عقبه اعتقادی و اراده جمعی بی‌نظیر مسلمانان است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، این روزها همه عاشقان اباعبدالله(ع) در تکاپوی رسیدن به بین‌الحرمین عاشقان هستند. هرچند که عشق به ولایت اولین جاذبه این زیارت به‌شمار می‌رود ولیکن این حرکت خودجوش و مردمی پیام‌هایی بسی عمیق، فراگیر و جهان‌شمولی را دربر دارد که پرداختن به این موارد درمیان قشر دانشگاهی و نخبگانی ضروری به‌نظر می‌رسد.

آتش‌افکنی‌های تاریخی استکبار جهانی در منطقه استراتژیک خاورمیانه امروزه بر هیچ کسی پوشیده نیست. مسئله فلسطین، قتل‌عام مردمان عادی، جنگ‌افروزی‌های طولانی مدت، پرورش فرقه‌ها و گروهک‌های تروریستی، تفرقه‌افکنی، دخالت در اداره داخلی کشورها و تحریم‌های فرا اقتصادی از جمله جنایت‌های استکبار و هم‌دستانش در منطقه و کشورهای جهان اسلام به‌شمار می‌رود. بنابراین حرکت عاشقانه و خودجوشی نظیر «پیاده‌روی اربعین» نشان از یکپارچگی و وحدت خیره‌کننده ملت‌های مسلمان است و این‌گونه می‌شود که بزرگترین درس تاریخ شیعیان نقطه مشترک و خط اتصال مسلمانان می‌شود.

فضای معنوی و دلباختگی عاشقان عاشورایی و تجلی این دو در جوانان و به‌ویژه دانشجویان تصویر بی‌نظیری است که شاید کلمات نیز از وصف آن قاصر بماند. هر زائری که در مسیر پیاده‌روی قرار می‌گیرد؛ گویی از همان تاسوعای اباعبدالله(ع) همراه یارانش می‌شود و ندای «هل مِن ناصر یَنصُرُنى» در ظهر واقعه را سر می‌دهد. دگرگونی و انقلاب روحی که از جانب این دیدار معظم حاصل می‌شود، بی‌نظیر است.

عاشقان مهمان مولایشان هستند؛ ولی پیام ایثار و مهمان‌نوازی مردم عراق نیز میان زائران شهره شده است. میزبانی بیش از ۲۰ میلیون نفر دلداده حسینی طی یک حرکت خودجوش و نمایش حیرت‌آور امنیت و مهمان‌نوازی از سوی مردمان عراقی قابل چشم‌پوشی نبوده و هر ناظری را متوجه از خود گذشتگی این جماعت مهمان‌پذیر می‌کند.

پیاده‌روی اربعین حسینی هرچند که پیام وحدت ملت‌های مسلمان و همدلی عمیق آنها را کنار یکدیگر به قاب می‌کشد ولی پیام نافذی دارد که نمی‌شود از کنار آن به‌راحتی عبور کرد. نمایش قدرت مردمی، ظلم‌ستیزی، عدالت‌خواهی و ولایت‌مداری امت اسلامی آن‌هم در یک پیمایش عظیم میلیونی شاید به جرئت می‌توان گفت در کل دنیا بی‌نظیر بوده و این بازگوی عقبه اعتقادی و اراده جمعی بی‌نظیر مسلمانان است.

هرچند رسانه‌های معاند و دشمنان قسم‌خورده مسلمانان و مکتب عاشورا همه ساله تمام توان خود را برای تخریب جریان اربعین به‌کار می‌گیرند، بارهم این اراده و خروش همگانی عاشقان امام حسین(ع) که همه نقشه‌ها را نقش بر آب می‌کند و اتاق‌های فکر استکبار را ناکام می‌گذارند.

مسئله‌محوری دانشگاه آزاد در پیاده‌روی اربعین

دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یک محیط آموزشی و تربیتی مأموریت اجتماعی خود را برای حضور حداکثری دانشجویان، اساتید و کارکنان در راه‌پیمایی بزرگ اربعین حسینی با تشکیل ستاد اربعین شروع کرده است.

ستاد اربعین حسینی دانشگاه آزاد اسلامی دو وظیفه عمده برعهده گرفته است. یک وظیفه انجام کار جهادی و ستادی برای رفع موانع حضور دانشجویان در محیط تربیتی اربعین و وظیفه دیگر آن هدایت سازمان یافته پژوهش‌ها برای بررسی این واقعه عظیم و نعمت الهی در راستای مسئله‌محوری است. این مقوله در حالی در قالب ستاد اربعین سازماندهی می‌شود که جامعه علمی ما تاکنون کمتر نسبت به این راه‌پیمایی عظیم و بی‌نظیر فعالیت‌های پژوهشی انجام داده است.

ثبت‌نام در سامانه «ساجد» برای بهره‌مندی از تسهیلات و خدمات ستاد اربعین دانشگاه آزاد

احمد صالحی‌آرا درخصوص وظایف و اهداف ستاد اربعین دانشگاه آزاد اسلامی گفت: هم‌افزایی و انسجام‌بخشی به فعالیت‌های واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور در زمینه پیاده‌روی اربعین از رئوس وظایف این ستاد تلقی می‌شود.

صالحی‌آرا بیان کرد: کمیته درمان ستاد اربعین درخصوص هماهنگی‌ها و تأمین نیازهای موکب‌ها و ایستگاه‌ها برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی تشکیل شده است. کمیته اعزام هم با همکاری بسیج دانشجویی، اساتید و کارمندان موضوعات و امور مربوط به تشرف زائرین به کربلای معلی را پیگیری می‌کنند.

وی خبر داد: لینک اربعین در سامانه ساجد فعال شده و ضروری است مشتاقان(دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی) زیارت کربلای معلی پس از ثبت‌نام در سامانه «سماح» برای بهره‌مندی از تسهیلات و خدمات ستاد اربعین دانشگاه آزاد اسلامی در این لینک ثبت نام خود را کامل کنند.

رئیس ستاد اربعین دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: کمیته رسانه ستاد اربعین مسئولیت اطلاع رسانی را برعهده دارد و کمیته فرهنگی در راستای تهیه برشورها و بسته‌های فرهنگی زائران حسینی برای تبیین نکات مورد نیاز زائران فعال خواهد شد. اقلام فرهنگی مواکب نیز با محوریت این کمیته تهیه و توزیع خواهد شد.

مدیرکل فرهنگی دانشگاه آزاد: تجلیل از خادمان دانشجویی موکب‌های اربعین در دانشگاه آزاد

رضا نصیری درخصوص ساماندهی مراسمات و آیین‌های عزاداری در مسیر پیاده‌روی گفت: عزاداری دانشگاهیان به سه شکل پیش‌بینی شده است به‌ این صورت که زائران حسینی به‌نحوی هماهنگ در سراسر کشور در قالب دسته‌های عزاداری با حضور در گلزار شهدای واحدهای دانشگاهی به سوی کربلای معلی بدرقه می‌شوند.

وی افزود: باتوجه به احتمال توقف موقت زائران در مرزهای خروجی، موکب‌ها و واحدهای دانشگاهی مرزی کشور نیز برای برگزاری مراسم عزاداری و چاوش‌خانی آمادگی لازم را دارند. در موکب‌های اصلی برون‌مرزی برنامه‌های فرهنگی بسیاری پیش‌بینی شده است.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: برای موکب‌های برون‌مرزی، مراسم عزاداری پرفیضی بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء با حضور سخنرانان مطرح،‌ مداحان و روحانیت معزز تدارک دیده شده است. جمع‌خوانی زیارت عاشورا نیز بعد از اقامه نماز صبح با حضور موکب‌داران و مشتاقان حسینی در طول مراسم اربعین برپا می‌شود.

مدیر کمیته فرهنگی ستاد اربعین دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: مراسمی برای تجلیل از خادمان موکب‌های حسینی و دانشجویانی که درطول سفر نسبت به نگارش و ثبت لحظات ناب مسیر پیاده‌روی اهتمام داشته‌اند درنظر گرفته شده است. خاطرات، تصاویر و دل‌نوشته‌های دانشجویان بعد از سفر اربعین هم در قالب کتابچه و هم از طریق رسانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی منعکس خواهد شد.

تسهیلات ۳۰ میلیون ریالی سفر اربعین برای کارکنان دانشگاه آزاد در نظر گرفته شده است

حسین نصیرزاده در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا، درباره اعزام و جزئیات شرکت کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی در پیاده‌روی اربعین حسینی گفت: بسیج کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی در سال‌های گذشته نیز نسبت به اعزام کارکنان به کربلای معلی اقدامات موثری انجام داده بود ولی امسال با دستور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و تشکیل ستاد اربعین، این حرکت حسینی با انسجام بیشتری دنبال خواهد شد.

وی افزود: تأمین و تخصیص اعتبارات و درنظر گرفتن مرخصی تشویقی ازجمله اقدامات مبارکی است که با تشکیل ستاد اربعین محقق شده است. بسیج کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان متولی ساماندهی و اعزام کارمندان دانشگاه، فعالیت‌هایی از قبیل توجیه مسئولان حوزه‌ها و پایگاه‌های واحدهای دانشگاهی انجام داده است. توصیه شده است کارکنان دانشگاه در قالب تیم‌های ۸ تا ۱۰ نفره برای اعزام به کربلای معلی آماده شوند.

فرمانده مرکز بسیج کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: کارکنانی که نیازمند اخذ تسهیلات کمک هزینه هستند، می‌توانند با ورود به لینک اربعین سامانه ساجد نسبت به تکمیل ثبت نام خود اقدام کنند. مبلغ این تسهیلات برای ایاب و ذهاب زمینی ۱۵ میلیون ریال و برای ایاب و ذهاب هوایی ۳۰ میلیون ریال درنظر گرفته شده است.

نصیرزاده بیان کرد: کارکنان در هر صورت باید نسبت به ثبت اطلاعات خود در لینک اربعین سامانه ساجد اهتمام ویژه داشته باشند. به همت ریاست دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس ستاد اربعین این دانشگاه، همدلی و هم‌افزایی مطلوبی بین مجموعه‌های دانشجویی، اساتید و کارکنان و مدیران فرهنگی دانشگاه شکل گرفته و اقدامات این ستاد به‌عنوان الگو و پیش‌رو در بین دانشگاه‌ها مطرح شده است.

وی خاطرنشان کرد: با ایجاد زیرساخت‌های لازم در ستاد اربعین اطلاعات و تعداد کارکنان حاضر در پیاده‌روی اربعین طبقه‌بندی و مدیریت خواهد شد.

منبع: آنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1029057

وب گردی

وب گردی