مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در نهم مهرماه

«فرصت 2 روزه ثبت‌نام تکمیل ظرفیت علوم‌پزشکی دانشگاه آزاد، عبور ایران از تحریم‌های علمی و  پذیرش 247 هزار نفر در رشته‌های بدون کنکور» از جمله مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین روزنامه فرهیختگان در نهم مهرماه به شرح زیر است:

فرصت 2 روزه ثبت‌نام تکمیل ظرفیت علوم‌پزشکی دانشگاه آزاد

این عنوان روزنامه فرهیختگان، از فرصت 2 روزه ثبت‌نام تکمیل ظرفیت علوم‌پزشکی دانشگاه آزاد حکایت دارد. ماجرای انتخاب رشته تکمیل‌ظرفیت متقاضیان رشته‌های با آزمون دانشگاه آزاد اسلامی شرکت‌کننده در آزمون سراسری سال 98 از سه‌شنبه هفته گذشته آغاز شد. دانشگاه آزاد اسلامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود داوطلبان حاضر در جلسه آزمون سراسری سال 98 که براساس کارنامه صادره از سوی سازمان سنجش آموزش کشور مجاز به انتخاب رشته شده‌اند، به‌منظور شرکت در تکمیل‌ظرفیت این دانشگاه می‌توانند از سه‌شنبه دوم مهرماه تا ساعت 24 روز شنبه 6 مهرماه نسبت به انتخاب رشته اقدام کنند.

سازمان سنجش فردای این اطلاعیه تکمیل‌ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی را فاقد مجوز‌ و مغایر با مصوبه جلسه دهم شورای سنجش و پذیرش اعلام کرد. بعد از این اطلاعیه بود که کشمکش‌های حقوقی و فنی بین شورای سنجش و پذیرش و دانشگاه آزاد اسلامی صورت گرفت و طی این مدت دانشگاه آزاد اسلامی از داوطلبان خواسته بود بدون توجه به حواشی ایجادشده در این فرآیند، در سامانه تکمیل‌ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی انتخاب رشته کنند و این دانشگاه پیگیر بحث فنی و حقوقی در شورای سنجش و پذیرش دانشجو و شفافیت در مورد عملکرد دانشگاه در شورا خواهد بود. به هرحال این پیگیری و برگزاری جلسات فنی و حقوقی به سرانجام رسید و داوطلبان رشته‌های علوم تجربی می‌توانند در این دوره اقدام به ثبت‌نام کنند.

عبور ایران از تحریم‌های علمی

این عنوان روزنامه فرهیختگان از روایت نیچر علیه پیشرفت‌های علمی ایران حکایت دارد. این نشریه اخیرا مجددا در نگاهی دوباره به وضعیت علمی ایران این‌بار ترجیح می‌دهد با سیاه‌نمایی از وضعیت علمی نتایج گزارشی را که 14 سال پیش علیه ایران منتشر کرده است، برای سیاست‌گذاران آمریکایی به نمایش بگذارد. نیچر در این گزارش با اشاره به همکاری کشورهای اروپایی با آمریکا از زبان وزیر علوم مدعی می‌شود با این همکاری «محققان از سفر به کشورهای خارجی و شرکت در کنفرانس‌های علمی منع شده‌اند و همکاری‌های پژوهشی فعال میان آمریکا و ایران نیز به حالت تعلیق درآمده است.» نشریه نیچر نیز به فراتر بودن تحریم‌های آمریکایی ازجمله بخش سلامت و آموزش اشاره کرده و پرهام حبیب‌زاده در مصاحبه‌ای که با این نشریه داشته، می‌گوید: «تحریم‌های اعمال‌شده بر ایران، بخش‌هایی چون سلامت، تحقیقات و آموزش را تحت‌تاثیر قرار داده است که تصور نمی‌کردیم جزو اهداف آمریکا باشد.» این نشریه در بخشی دیگر سراغ مصادیق تحریم‌های علمی ایران رفته و از قول یک دانشمند ایرانی می‌نویسد:‌ «درحال حاضر، هزینه خرید شناساگرها و تجهیزات به‌ویژه تجهیزاتی که از خارج از کشور خریداری می‌شوند، برای محققان تقریبا بیش از چهار برابر زمان قبل از تحریم‌ها شده است.» ادامه این گزارش را می‌توانید در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

وزیر بهداشت دستور اصلاح نحوه پذیرش دانشجویان پزشکی را صادر کرد

این عنوان روزنامه فرهیختگان به اصلاح نحوه پذیرش دانشجویان پزشکی می‌پردازد. سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه‌ای به معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی این وزارتخانه بر ضرورت پیگیری روند نحوه پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های علوم پزشکی تاکید کرد. نمکی در نامه خود خاطرنشان کرد: «برای اینجانب شکل‌گیری هرگونه نگاه خارج از منزلت، به عزیزانی که خود و خانواده‌هایشان از جان و چشم و دست و پا برای حفظ عزت و سرافرازی و دفاع از مرز‌های این سرزمین گذاشته‌اند و یقینا تمام نسل‌های امروز و فردای این سرزمین مدیون جانفشانی این افراد هستند، بسیار ناگوار است. همان‌گونه که سرخوردگی جوانان نخبه و دلبسته وطن که به عشق ادامه تحصیل و مبدل شدن به سرمایه‌های ارزشمند انسانی در راستای خودکفایی ملی شبانه‌روز تلاش کرده‌اند؛ لذا ضروری است به نحو مقتضی و در اسرع وقت به‌گونه‌ای عمل شود که معادل سهمیه منظور شده و با نظارت دقیق و رعایت اولویت رتبه‌های برتر از میان نخبگانی که در بین شرکت‌کنندگان آزاد وجود دارند، به ظرفیت‌های موجود دانشگاه‌های علوم پزشکی اضافه شود.»

مهم‌ترین عناوین روزنامه آفرینش در نهم مهرماه به شرح زیر است:

پذیرش 247 هزار نفر در رشته‌های بدون کنکور

این عنوان روزنامه آفرینش، به آخرین آمار پذیرش دانشجو در رشته‌های بدون آزمون کنکور سراسری می‌پردازد. به گفته حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور بر اساس برنامه زمانی اعلام شده فهرست اسامی 247 هزار و 416 نفر پذیرفته شدگان نهایی رشته های تحصیلی که پذیرش در آنها صرفا بر اساس سوابق تحصیلی (معدل کتبی دیپلم) در آزمون سراسری سال 98 دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور روز گذشته روی سایت سازمان سنجش قرار گرفت. از تعداد 247 هزار و 416 نفر پذیرفته شده نهایی تعداد 140 هزار و 771 نفر زن و تعداد 106 هزار و 645 نفر مرد هستند.

زمان و نحوه ثبت‌نام آزمون زبان دکتری پیام نور

این عنوان روزنامه آفرینش، به زمان و نحوه ثبت‌نام آزمون زبان دکتری پیام نور پرداخته است. بهنوش سلیم بهرامی رئیس مرکز سنجش و آزمون دانشگاه پیام نور در این عنوان اعلام کرد: سی‌امین دوره آزمون زبان دکترای تخصصی (ETPNU) دانشگاه پیام نور روز یکشنبه 21 مهرماه 98 به صورت الکترونیکی در مراکز اصفهان، تبریز، تهران جنوب، شیراز، کرمان و مشهد برگزار می‌شود. متقاضیان شرکت در این آزمون تا 12 مهرماه فرصت دارند به صورت الکترونیکی و از طریق پرتال دانشگاه پیام نور مرکز سنجش و آزمون جهت ثبت نام اقدام کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1029071

وب گردی

وب گردی