بخشنامه تقویت و توسعه فرهنگ اقامه نماز در سال تحصیلی جدید ابلاغ شد

بخشنامه تقویت و توسعه فرهنگ اقامه نماز در سال تحصیلی جدید توسط وزیر آموزش‌وپرورش ابلاغ شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و وزارت آموزش‌و‌پرورش، محسن حاجی میرزایی بخشنامه تقویت و توسعه فرهنگ اقامه نماز بر اجرایی کردن طرح جامع تقویت و تعمیق فرهنگ اقامه نماز در مراکز آموزشی و تربیتی و اجرای آن تأکید کرد.

در ابتدای این بخشنامه آمده است: اقامه نماز از اهم وظایف حاکمان در نظام اسلامی است و قرآن کریم ملاک حکمرانی مطلوب را برپاداشتن نماز و اهتمام در اقامه این مهم‌ترین فریضه الهی می‌شمارد. علاوه بر این نماز رکن اصلی دین‌داری و شرط قبولی همه اعمال در محضر خدای متعال است، مایه تقرب و نزدیکی هرچه بیشتر به خداوند برای انسان پرهیزگار به شمار می‌رود. نماز و نیایش و تقویت روح بندگی و عبودیت یکی از بهترین و مناسب‌ترین راه‌های تربیت اسلامی است.

در ادامه این بخشنامه آمده است: نقش مهم و بی‌بدیل تعلیم و تربیت برای پرورش فطرت و آماده کردن انسان‌ها برای زندگی شرافتمندانه، امری انکارناپذیر است، بنابراین در اجرای «راهکار 3-1 سند تحول بنیادین» در آستانه برگزاری بیست و هشتمین اجلاس سراسری نماز با عنوان «نماز و مدرسه» تقویت و توسعه فرهنگ اقامه نماز در سال تحصیلی 1399-1398 یکی از مهم‌ترین اولویت‌های وزارت آموزش‌وپرورش خواهد بود.

وزیر آموزش‌و‌پرورش در این بخشنامه تاکید کرده است: از مدیران کل محترم به‌عنوان رئیس شورای اقامه نماز استان انتظار می‌رود در تحقق هرچه بیشتر منویات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) و اجرایی کردن طرح جامع تقویت و تعمیق فرهنگ اقامه نماز در مراکز آموزشی و تربیتی تلاش کنند.

از جمله مواردی که حاجی میرزایی در این بخشنامه بر اجرای آن تاکید دارد می‌توان به تشکیل منظم شورای اقامه نماز استان، مناطق و مدارس باهدف اجرایی نمودن آیین‌نامه شورای عالی توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز، اتخاذ تدابیر لازم جهت اقامه نماز جماعت در مدارس سراسر کشور (در وقت شرعی)، انتخاب امام جماعت توانمند و مجرب در همه مدارس (اعم از روحانی یا همکار فرهنگی و تعیین زنگ نماز در متن برنامه درسی روزانه مدارس در تمامی دوره‌ها و پایه‌های تحصیلی به مدت 30 دقیقه اشاره کرد.

جذب و هدایت خیرین برای ساخت و تجهیز نمازخانه و سایر فعالیت‌های نماز مدارس، تمهیدات لازم برای حضور حداکثری داوطلبانه همکاران و دانش آموزان در نماز جماعت مدارس توسط مدیران و تلاش جهت حضور مدیران ستادی و عوامل اجرایی آموزشگاه در صفوف نماز جماعت دانش آموزان، مشارکت اولیا دانش آموزان در فرایند اقامه نماز جماعت مدارس، برنامه‌ریزی برای برقراری تعامل پویا و سازنده میان مدارس، مسجد و جامعه محلی با تکید برای اجرای طرح پیوند مدرسه با مسجد و نماز جمعه، برگزاری دوره‌های توانمندسازی با موضوع نماز برای همکاران فرهنگی، دانش آموزان و اولیا آن‌ها در راستای اجرایی شدن راهبردهای «طرح جامع تقویت و تعمیق فرهنگ اقامه نماز در مراکز آموزشی و تربیتی» و تفاهم‌نامه بین وزارت آموزش‌وپرورش و ستاد مرکزی اقامه نماز و خودداری از هرگونه تغییر کاربری نمازخانه‌های مدارس و دارالقرآن‌ها از جمله سایر محورهای این بخشنامه به شمار می‌رود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1029085

وب گردی

وب گردی