جاسوس سیا به اعدام محکوم شد/ 2 قاضی دستگیر شدند/۵ سال حبس برای برادر رئیس جمهور

سخنگوی قوه قضاییه در یازدهمین نشست خبری خود گفت: فردی که برای آمریکا جاسوسی کرده بود از سوی قاضی دادگاه به اعدام محکوم شده ولی با توجه به درخواست متهم برای فرجام خواهی پرونده به دادگاه تجدیدنظر فرستاده شده است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، یازدهمین نشست خبری غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه با حضور نمایندگان قضایی رسانه‌ها آغاز شد.

در این نشست سخنگوی دستگاه قضا پاسخگوی سوالات خبرنگاران رسانه‌ها خواهد بود.

اسماعیلی در ابتدای این جلسه گفت: در مجموعه کشور و قوه قضائیه قوانین ابزار اصلی تحقق عدالت است و نیازمند قانون خوب و مجری شایسته و قاضی عادل و فرهیخته هستیم.

وی افزود: در دوره جدیده قوه قضائیه در جهت اصلاح قوانین مورد نیاز یکی از معاونت‌های فعال که معاونت حقوقی بوده در ۵ ماه اخیر با بسیج همه امکانات ۱۵ لایحه دستورالعمل و آئین نامه مورد نیاز را تهیه کرده است.

سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد این طرح‌ها و لوایح ابلاغ شده و برخی لوایح مهم مانند تامین کرامت و امنیت زنان به دولت ارسال شده است.

اسماعیلی ادامه داد: از جمله دیگر لوایح مهم بحث ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری است که تصویب آن مشکلات بزرگی را حل می کند که نهایی شده است.

وی یکی دیگر از لوایح و طرحها را موضوع نحوه اداره و بهره برداری آپارتمان ها بیان کرد و گفت:۱۵ لایحه دیگر توسط معاونت حقوقی تدوین و مرحله نهایی را سپری می کند.

البته به گفته سخنگوی قوه قضاییه ۱۹ لایحه دیگر در حال تدوین است که این فعالیتها بیانگر این است که با تهیه قوانین فرآیند دادرسی را تسریع کنیم.

وی تصریح کرد: در ۶ماهه ابتدایی امسال ۹سفر استانی از سوی رئیس قوه قضائیه انجام شده و دهمین سفر به استان هرمزگان انجام می شود که کاملا کاربردی تعریف شده است.

حکم قطعی حسین فریدون اعلام شد

اسماعیلی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره صدور حکم قطعی حسین فریدون گفت: در ارتباط با آقای فریدون دادگاه تجدیدنظر تصمیم گرفته و رأی نهایی را صادر کرده است.

وی افزود: در دادگاه تجدیدنظر، در مورد سه نفر از متهمان این پرونده ارفاق‌هایی مورد لحاظ قرار گرفته است. در مورد شخص آقای فریدون 7 سال حبس در نظر گرفته شده از سوی دادگاه بدوی به 5 سال تقلیل یافته و بقیه مجازات‌ها یعنی جزای نقدی و مبلغ رشوه که بیش از 31 میلیارد بوده است، باید پراخت شود.

وی ادامه داد: در مورد یک نفر از متهمان دادگاه رای برائت داده است و در مورد یکی از بانوان که دادگاه بدوی دو سوم از مجازات را تعلیق کرده بود، دادگاه تجدیدنظر یک سوم باقی مانده را هم تعلیق کرده است؛ سخنگوی قوه قضائیه اتهام فریدون را اخذ رشوه اعلام کرد.

اراضی دولتی کمترین میزان صدور سند تک برگی را داشته است

اسماعیلی همچنین در مورد اهتمام قوه قضائیه در تثبیت مالکیت و اعتباربخشی به اسناد رسمی و حذف به مرور معاملات عادی در مورد املاک در چرخه نقل و انتقال املاک گفت: تدوین دستورالعمل‌های جدید در دستور کار قرار گرفته است و به زودی در این مسیر اتفاقات خوبی خواهد افتاد.

وی گفت: اجرای قانون حدنگار یا کاداستر نیازمند حمایت دولت برای تامین اعتبار لازم است که پیش بینی شده ظرف ۵ سال تمام اسناد تک برگی و کاداستری صادر شود که بخشی صادر شده ولی اراضی دولتی کمترین میزان صدور سند تک برگی را داشته است.

سخنگوی قوه قضاییه درخصوص‌ علت این اتفاق گفت: ما شاهد تعلل نهادهای متولی زمین و مسکن در تثبیت مالکیت هستیم که باید اسناد دولتی صادر می شد که نشده است.

وی افزود: در موضوع طرحهای عمرانی نیز همینطور بوده و در املاکی که توسط دادگاه مصادره شده بخشی سند برایش صادر شده که باعث سوء استفاده برخی ها شده و تا قبل از پایان سال باید پیگیر باشند که اسناد کاداستری صادر شود.

گزارش از املاک و اراضی که از دست زمین‌خواران خارج شد

وی در بخشی دیگر از سخنانش گزارشی از املاک و اراضی که از دست زمین خواران خارج و به متولیهای مسکن داده شده در تهران ارایه کرد و گفت: اراضی ۸۵ هزار متری در شهرک غرب با ارزش ۵هزار میلیارد تومان به دولت و شهرداری برگشت داده شد.

اسماعیلی تصریح کرد: همچنین اسناد مالکیت برای ۶۰ هزار متر زمین و املاک صادر شده و این در حالی است که در محله سولقان ۷۱ هزار هکتار اراضی را مسترد کردیم.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: در منطقه ۱۸ و در اراضی موسوم به تقی آباد ۵۰ هزار هکتار به ارزش هزار میلیارد به سازمان اوقاف متسرد شد.

وی ادامه داد: همچنین در منطقه سوهانک پلاکی از تصرف خارج شده و به میزان ۱۵ هکتار به مسجدی پس داده شده و ۳۰۰ میلیارد به منابع طبیعی بازگشت داده شد.

اسماعیلی گفت: در شمیرانات ۱.۵ هکتار اراضی با ارزش ۵۰ میلیارد تومان بازپس گیری شده و تحویل داده شد.

بیش از ۳۵ مورد استرداد املاک داشته‌ایم

سخنگوی قوه قضاییه افزود: در بلوار آفریقا ۳۶۰۰ متر زمین به ارزش ۶۵ میلیارد تومان از متصرفان پس گرفته شده و تحویل شهرداری شد.

وی با بیان اینکه بیش از ۳۵ مورد استرداد املاک داشته ایم گفت: ارزش ریالی زمینهای استرداد شده در ۶ ماه ۱۰ هزار میلیارد تومان بوده و به صورت کلی ۱۶۷ هزار هکتار از اراضی تحویل شده است.

اعلام احکام دادگاه‌های مبارزه با مفاسد اقتصادی

اسماعیلی همچنین به برخی از احکام صادر شده در دادگاه های مبارزه با مفاسد اقتصادی اشاره کرد و گفت: ایوب استاد کریمی به جرم مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی به ۲۰ سال حبس و محرومیت دائم از مشاغل و ۸۱ میلیارد جزای نقدی محکوم شد.

وی گفت: ولی حاجی پور به جرم اخلال در نظام مالی به ۸ سال حبس و محرومیت دائمی از مشاغل دولتی و همچنین باز پس دهی ۵ میلیون و ۸۰۰ یورو محکوم شده است.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: امیر موسایی به ۶سال حبس و محرومیت دائم از مشاغل دولتی و جزای نقدی ۵۴۰۰ یورو محکوم شده است.

وی گفت: فردی به نام اشرفی به ۱۰ سال حبس و پرداخت ۹۵ هزار دلار جزای نقدی محکوم شده است و این در حالی است که دادگاه شهرام حمامی را هم به ۱۲ سال حبس و پرداخت ۴۵میلیارد ریال و همچنین ۲۹۴۵۸ دلار و ۷۸۰۰ دلار دیگر محکوم کرده است.

به گفته اسماعیلی نیز بهادری نیز دیگر مفیدی است که به ۱۰ سال حبس و پرداخت جزای نقدی محکوم شده و حمزه قنبری هم به ۸ سال حبس و پرداخت جزای نقدی محکوم شده است.

محکومیت چند جاسوس

سخنگوی قوه قضاییه همچنین به صدور حکم برای تعدادی از جاسوسان اشاره کرد و گفت: علی نفریه به جرم جاسوسی به نفع سازمان سیا به ۱۰ سال حبس و استرداد ۵۵هزار دلار محکوم شده است.

وی افزود: فردی به اسم امیرنسب به جرم جاسوسی برای کشور انگلیس به ۱۰سال حبس محکوم شده است.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: محمد باباپور به جرم جاسوسی برای آمریکا از سوی دادگاه به ۱۰ سال حبس و استرداد ۵۵هزار دلار محکوم شده است.

به گفته اسماعیلی فرد دیگری هم که برای آمریکا جاسوسی کرده از سوی قاضی دادگاه به اعدام محکوم شده ولی با توجه به درخواست متهم برای فرجام خواهی پرونده به دادگاه تجدیدنظر فرستاده شده است.

سخنگوی قوه قضاییه همچنین درخصوص بازداشت یکی از بازپرسان دادسرای تهران نیز گفت: اینکه این فرد قبلا چه احکامی صادر کرده ربطی به بازداشتش ندارد ولی در پرونده پیگیری برخی عناصر در قوه قضائیه ۲نفر از قضات که یکی شاغل و یکی اخیرا بازنشسته شده در بازداشت هستند.

وی افزود: پرونده این دو نفر در مراحل مقدماتی تحقیقات است.

رأی دادگاه درباره اسناد وزارت نفت به‌زودی صادر می‌شود

غلامحسین اسماعیلی بار دیگر به موضوع اسناد رسمی و همچنین طرح کاداستر اشاره کرد و گفت: دستگاه های دولتی کمترین امکان برای ثبت اسناد در طرح کاداستر را داشتند. یکی از راه های نفوذ و تعرض به اسناد ملی موضوع تعلل دستگاه های اجرایی برای ثبت مالکیت است. برای بخشی از زمین های که از قبل از انقلاب وجود داشته و مصادره و یا در اختیار ستاد فرمان اجرایی قرار دارد سند صادر شده که باید برای ما بقی هم انجام شود.

وی در مورد رسیدگی به پرونده خانمی که در حوزه وزارت نفت دستگیر شده گفت:در مورد اسناد وزارت نفت قرار شد دستور بررسی داده شود و کار کارشناسی انجام و دادگاه در روزهای آینده رای را صادر می کند.

گزارش جامعی درباره پرونده وجود کارتخوان در دفتر وزیر نفت صادر نشده است

سخنگوی قوه قضاییه در مورد پرونده ای که موسوم به وجود کارتخوان در دفتر وزیر نفت بود گفت: تا این لحظه گزارش جامعی از اطلاعات واصل نشده و منتظریم گزارش دقیق وزارت اطلاعات به مرجع قضایی واصل شود.

سخنگوی قوه قضاییه همچنین در مورد قانون ثبت علائم تجاری و اختراعات گفت: مهلت اجرای قانون به اتمام رسید و دچار خلا شدیم پیگیری ها شده امیدواریم هرچه سریعتر به تصویب مجلس برسد و قرار است تا آن زمان قانون قبلی اجرا شود.

سرنوشت پرونده قائم‌مقام قالیباف

اسماعیلی همچنین در پاسخ به سوالی درباره سرنوشت قائم مقام قالیباف نیز گفت: پرونده این فرد یک ماه پیش کیفرخواست خورده و به دادگاه فرستاده شده و قرار است در فرصت مناسب با تسریع نسبت به صدور رای اقدام شود.

ماجرای 211 دانشجوی قلابی پزشکی

وی همچنین در مورد دستگیری ۲۱۱ دانشجوی قلابی پزشکی که این روزها در رسانه ها مطرح شده است گفت: وزارت بهداشت گفته است معرفی کرده و بعد گفت نکرده و بعدش گفت جلوی ورود آنها را گرفته است.

اسماعیلی ادامه داد: متاسفانه در این خصوص گزارش جامعی به مراجع قضایی ارسال نشده است.این موضوع در مورد نحوه پذیرش آنها که خارج از کشور بوده مطرح شده است که باید یک به یک گزارش شود.

ماجرای سرقت از منزل یکی از نمایندگان مجلس

سخنگوی قوه قضاییه همچنین درخصوص سرقت از منزل یکی از نمایندگان مجلس گفت: اینکه سارق از محل چه اموالی برده مالباخته اعلام می کند چه برده است آنچه ما اطلاع داریم واقعیت امر چه بوده را نمی دانیم و نماینده گفته چنین اقلامی به سرقت نرفته است.

وی افزود: در چنین شرایطی که مالباخته می گوید پول و ارزی از وی به سرقت نرفته است ما چه بگوئیم! ما امر بر صحت گفته ها می گذاریم و آنجا که جرمی باشد رسیدگی می کنیم و در این مورد ادله ای مبنی بر اینکه جرمی مبنی بر نگهداری ارز رخ داده باشد در اختیار نداریم.

دستورالعمل پرونده شخصیت برای نوجوانان ابلاغ شده است

اسماعیلی همچنین درخصوص تشکیل پرونده شخصیت برای نوجوانان گفت: دستورالعمل لازم در این خصوص تدوین و ابلاغ شده و رویکرد اصلی ان در راستای تشکیل پرونده اتهامی است و نوجوانان نیز جز جامعه مخاطب این دستورالعمل هستند و کسانی که حکم گرفته اند سازمان زندان ها اقدام می کند و اگر در زندان نباشند در ابتدا پرونده شخصیت صادر می شود.

سخنگوی قوه قضاییه در مورد رای صادر شده از سوی دیوان عدالت اداری نسبت به کانون وکلا در اجرای آزمون و صدور پروانه گفت: رای دیوان عدالت ماهیتی نیست و شکلی است شکایتی در مورد نحوه آزمون و پروانه وکالت شده بود که دیوان اعلام کرد این آیین نامه فسخ شده و ماهیتا اظهارنظری نکرده و تضادی وجود ندارد.

وی افزود: با این حال، آیین نامه اخیرالتصویب تکلیف را روشن کرده و این آیین‌نامه لازم‌الاجراست.

بین اعتراضات صنفی کارگری و اقدامات خراب کارانه باید تمایز قائل شد

سخنگوی قوه قضاییه همچنین درخصوص اعتراض کارگران هفت تپه گفت: رئیس قوه قضائیه یکی از دغدغه هایش موضوع کارگران است و حرف آنها را باید شنید و بین اعتراضات صنفی کارگری و اقدامات خراب کارانه باید تمایز قائل شد و تاکنون ثابت شده برایشان تصمیمات خوبی گرفته شده و در مورد این کارگران ملاقات های متعددی از سوی نمایندگان آنها شده و به دنبال حل مشکلات هستیم و ملاقات یک راه است اما حل مشکلات آنها هدف ما است.

سوء جریان در واگذاری باستی هلیز در تهران و مشهد

سخنگوی دستگاه قضا درباره پرونده باستی هیلز در تهران و مشهد گفت: چه در تهران و چه مشهد گزارشات جدیدی واصل شده که نشان از سوء جریان در واگذاری و صدور پروانه داشته و مستندات در آرا قضایی هم اثر گذار است.

اسماعیلی گفت: چنانچه اثبات شود تصمیمی با سوء جریان و اسناد غیر واقعی و استفاده از رانت صادر شده باشد در چارچوب مقررات نسبت به ابطال آن اسناد اقدام خواهیم کرد.

وی ادامه داد: در دستگاه قضایی اجازه نمی دهیم حقوق دولت و مردم تضییع شود البته گزارشات واصله جدید در مرحله رسیدگی است گزارشات خوبی ارائه شده و فرایند بررسی نهایی خود را طی می‌کند.

مجازات اعدام برای سرکرده یکی از شبکه‌های بزرگ قاچاق مواد مخدر

سخنگوی قوه قضاییه گفت: اخیرا سرکرده یکی از شبکه های بزرگ قاچاق مواد مخدر که به تنهایی هزار و 62 کیلو مرفین و 4 هزار و 14 کیلو تریاک را حمل کرده، دستگیر و به مجازات اعدام محکوم شده است.

وی افزود: باید بدانید که این میزان مرفین یک فاجعه را در هر منطقه ای که باشد به بار می آورد.

اعترافات منتشر شده درباره اکبر طبری مورد تأیید ما نیست

سخنگوی قوه قضاییه درخصوص‌ اعترافات جدید طبری نسبت به اتهامات برخی مقامات گفت: در این پرونده نیز به لحاظ ملاحظات قانونی اطلاع رسانی نکردیم و از این خلا برخی سوی استفاده کردند و برخی مطالب را به عنوان اعترافات وی منتشر کردند که مورد تایید ما نیست.

اسماعیلی تصریح کرد: بررسی را بی درنگ انجام می دهیم در این پرونده فعلا ۱۷ نفر را بازداشت کرده ایم که دو نفر از آنها از قضات هستند.

حکم قصاص قاتل شیرمحمدعلی تأیید شد

وی درخصوص حکم قصاص صادر شده برای قاتل شیرمحمدعلی نیز گفت:دیوان عالی حکم قصاص را تأیید کرده و حکم قطعیت یافته و پرونده برای اجرا به دادسرا ارسال شده است.

اسماعیلی در پاسخ به سوال دیگری درباره مقابله به مثل با کانادا گفت: طی نامه رسمی به وزارت خارجه امادگی خود را برای همکاری با آنها در عرصه بین الملل و برای اقدام قضایی متقابل در صورت شناسایی اموال و دارایی‌های دولت کانادا در ایران را اعلام کردیم.

وی افزود: انتظار است قبل از اقدام مقابله به مثل و قانونی ما دولت کانادا و دستگاه قضایی این کشور این اقدام را ملغی کنند در غیر این صورت با همکاری وزارت خارجه اقدام متقابل را انجام می دهیم.

سخنگوی قوه‌قضائیه درباره شکایت از یکی از وزرای امور ارتباطاتی در پرونده حادثه تروریستی اهواز گفت: این موضوع اعلام شده است. بررسی به موضوعی که ابعاد پنهان آن به مراتب بیشتر از ابعاد آشکار است، نیازمند دقت فنی و قضایی است و پرونده به نتیجه خاصی نرسیده است.

وی در رابطه با برخورد آمریکا با وزیر امور خارجه گفت: ما هیچ شرطی را قبول نمی‌کنیم و در این رابطه هنوز سیاستی در نظر گرفته نشده است.

سعی داریم که واحدهای تولیدی با بازداشت مدیران آن تعطیل نشود

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به این پرسش که «تعدادی از افرادی که در جریان ترور شهید طهرانی مقدم توسط وزارت اطلاعات بازداشت شده بودند، گویا بعد از مدتی با ورود نهادهای دیگر به پرونده بیگناهی‌شان اثبات شده و آزاد می شوند؟ آیا این موضوع صحت دارد؟ اگر صحت دارد، با کسانی که به اشتباه عده ای را بازداشت کرده اند برخوردی شده است؟ ضمن اینکه این افراد در گفت‌وگوهای متعدد از اتفاقات ناگواری که در دوران بازداشت سرشان آمده سخن گفته‌اند»، گفت:قبلا دستگاه های دیگر در این رابطه اطلاع رسانی کرده اند و فقط می‌گویم که ما آمادگی داریم هر کس که ادعا دارد خلاف قوانین و مقررات با او رفتار شده به پرونده او در چارچوب قوانین رسیدگی کنیم.

وی در رابطه با بازداشت مدیر شرکت ایران قزوین و اینکه این فرد در زندان کارهای اداری و عزل و نصب انجام می‌دهد، گفت: این فرد بازداشت است و اتهامات سنگین است اما ما سعی داریم که واحد های تولیدی با بازداشت مدیران آن تعطیل نشود.

وی درباره آخرین وضعیت پرونده دانشگاه آزاد و اینکه دانشگاه اخیرا از رسانه‌هایی که با شاکیان و وکیل شاکیان مصاحبه می شود شکایت کرده است؛ آیا جرم است؟ گفت: باید دید در مصاحبه چه گفته می شود. ممکن است در حین مصاحبه نشر اکاذیب و توهین و یا انتشار محتوایی از دادگاه های غیرعلنی منتشر شود که قانون تعیین تکلیف کرده است.

وی درباره ارسال پرونده دانشگاه آزاد به دادگاه تجدیدنظر گفت: در پرونده دانشگاه آزاد رأی صادر شده است. نمی‌دانم پرونده به تجدیدنظر ارسال شده یا خیر.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1029108

وب گردی

وب گردی