توسعه دانش فنی باید جایگزین واردات شود

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: خام فروشی برای کشوری مثل ایران شایسته نیست بنابراین باید توسعه دانش فنی،تامین لایسنس و تجهیزات در صنایع کلیدی کشور جایگزین واردات شود.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، در مراسم اختتامیه گردهمایی صنایع شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌های صنعت فولاد اظهار کرد: امروزه علوم انسانی در حوزه استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان و پول‌ساز ورود کرده به طوری که در این عرصه قراردادهای مختلفی منعقد شده است.

وی تصریح کرد: امروزه همه بخش‌ها به واردات وابسته است به طوری که از واکسن جوجه یک‌روزه گرفته تا سایر بخش‌ها وارداتچی هستیم به همین خاطر قیمت اجناس با نرخ دلار مدام تغییر می‌کند در حالی که با واردات، ارزش افزوده برای کشور ایجاد نمی‌شود.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: خام‌فروشی برای کشوری مثل ایران شایسته نیست و ارزش افزوده ندارد. بخشی که ارزش افزوده ایجاد می‌کند توسعه دانش فنی،تامین لایسنس و تجهیزات در صنایع کلیدی کشور است.

وی ادامه داد: کشوری که به نفت فروشی عادت دارد و متکی به واردات است به درد جامعه نمی‌خورد.این موضوع بیانگر ساختار و قوانین غلط در حیطه کسب وکار و فرهنگ عمومی است.

ستاری افزود: امروزه شرکت‌های بزرگ با شبکه سازماندهی واردات ارتباط گسترده دارند بدون اینکه از آنها استاندارد و کیفیت مطالبه کنند؛ این در حالیست که اگر جوانی بخواهد جنسی در کشور تولید کند با شرایط سخت استاندارد سازی و اخذ گواهی و سایر موارد مواجه می‌شود.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان کشورمان پیشرفت نمی‌کند مگر اینکه از بازار خود صیانت کرده باشد. داستان بازار آزاد فیلم است که بازار ما را بگیرند.کشورهای خارجی در بخش گمرک و استانداردسازی و اخذ مجوز به شرکت‌های تولیدی خدمات داده و از آنها حمایت می‌کند. می‌توان گفت به نوعی مثل ناموس از بازار خود صیانت می‌کند. متاسفانه ما در کشورمان این‌کار را نمی‌کنیم. این امر باعث می‌شود که شبکه‌های وارداتی کار خودشان را انجام دهند که در این اتفاقات خودمان مسئول هستیم.

وی ادامه داد: برای حمایت از چرخه تولید باید مبارزه گسترده‌ای از سوی مسئولان صورت گیرد و به این اعتقاد ذاتی و مبارزه با واردات ادامه دهند. زمانی که شرکت‌هایی دانش‌بنیان شروع به فعالیت کردند خیلی کوچک بودند اما هم اکنون تنومند و به یک شرکت بزرگ تبدیل شده‌اند، بنابراین باید دیدگاه‌ها و حمایت‌ها را تغییر داد.
انتهایی پیام/

کد خبر: 1029151

وب گردی

وب گردی