درآمدزایی ۲۵ میلیونی از طریق تاسیس آزمایشگاه بتن در واحد فومن

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی فومن_شفت گفت: این واحد دانشگاهی از طرق اجاره انتشارات، بوفه و تأسیس آزمایشگاه بتن موفق به کسب 25 میلیون تومان درآمد غیر شهریه ای شده است.

سید سجاد گشتی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی فومن_شفت در گفت وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره اقدامات این واحد دانشگاهی در زمینه اشتغال دانشجویان اظهار کرد: در این واحد دانشگاهی برای دانشجویانی که در رشته های عمران، معماری و حسابداری تحصیل می کنند در نظر داریم کارگاه هایی را برای آشنایی و آموزش از رشته های تخصصی خود ایجاد کنیم. هدف از تأسیس این کارگاه ها فراهم کردن شرایطی برای آشنایی دانشجویان با مشاغل حوزه تخصصی خود بوده است. بنابراین طی سال های گذشته دانشگاه آزاد اسلامی فومن _شفت آزمایشگاه تخصصی بتن را ایجاد کرده که علاوه بر استادان و دانشجویان، افرادی که کارهای تحقیقاتی و پژوهشی انجام می دهند می توانند از امکانات این آزمایشگاه استفاده کنند.

وی با بیان عملکرد ضعیف این واحد دانشگاهی در زمینه صنعت، گفت: متأسفانه استان گیلان در زمینه صنعت نسبت به سایر استان ها عملکرد ضعیف تری داشته به این معنا که رشته های مورد نیاز صنعت در دانشگاه وجود ندارد و یا صنایع فعالیت دارند؛ ولی رشته دانشگاهی مرتبط با آن وجود ندارد. به طور مثال دانشگاه آزاد اسلامی فومن_شفت از سال 92 به جذب 10 دانشجو در زمینه رشته صنایع غذایی پرداخته که در حال حاضر 8 نفر از این تعداد مشغول به کار شده اند و این امر نشان دهنده پیشرفت خوب این رشته در این واحد دانشگاهی است. اما سایر رشته ها مانند فولاد، مهندسی شیمی، متالوژی و مهندسی مواد پیشرفت قابل توجهی نکرده اند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی فومن_شفت ادامه داد: در بسیاری از مواردی که دانشگاه می تواند در زمینه طرح های پژوهشی فعالیت داشته باشد، این فعالیت ها در قالب طرح های برون دانشگاهی و به صورت مباحث آماری، مدیریتی و تحقیقاتی ارائه می شود که علی‌رغم تمهیدات انجام شده، این طرح ها به استادان دانشگاه های دولتی ارائه می شود و متأسفانه دانشگاه آزاد سهم ناچیزی دراجرای این طرح ها دارد. لازم به ذکر است دانشگاه آزاد اسلامی فومن _شفت از زمان تأسیس و طی 15 سال فعالیت علمی _پژوهشی خود تنها در یک طرح برون دانشگاهی با شرکت گاز استان همکاری داشته که مدتی قبل این طرح به پایان رسید.

گشتی افزود: کوچک و محدود بودن واحد دانشگاهی فومن_شفت سبب قطع ارتباط دانشگاه با صنعت شده که خود اداره آموزش و پژوهش با پیگیری آیین نامه ها، دستور العمل ها و بخش نامه نامه ها در صدد است که یک دفتر مجزا برای ارتباط دانشگاه با صنعت ایجاد کند.

وی با بیان مأموریت واحد دانشگاهی فومن_شفت در طرح پایش اظهار کرد: مأموریت استان گیلان در طرح پایش در زمینه گردشگری و توریست بوده که متأسفانه تعداد رشته های مرتبط با بحث گردشگری بسیار کم است. در حال حاضر تعداد اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی نزدیک به 800 نفر بوده که رشته های تحصیلی تعداد کمی از این افراد مرتبط با بحث گردشگری است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی فومن_شفت با تأکید بر ماهیت مناسب این طرح گفت: به طور کلی طرح پایش، طرح خوبی بوده و سبب تمرکز افراد بر مسائل فرهنگی و پژوهشی می شود که می تواند در حل مسائل مهم کشور موثر باشد. به طور مثال بحث زباله از مباحث و مشکلات مهم در استان گیلان است که اگر افراد دارای تخصص در این زمینه اقداماتی انجام دهند می توانند در حل این مشکل گامی بزرگ بردارند.

وی درباره روند تأمین درآمدهای غیر شهریه ای در واحد دانشگاهی فومن_شفت گفت: این واحد دانشگاهی از طریق اجاره انتشارات و بوفه درآمد زایی داشته؛ همچنین دانشگاه آزاد اسلامی فومن_شفت طرح هایی را در زمینه کشاورزی و گردشگری ارائه کرده که به دلیل هزینه زیاد، این طرح ها مورد تأیید قرار نگرفت. از دیگر برنامه های این واحد دانشگاهی در زمینه تأمین درآمدهای غیر شهریه ای می توان به آزمایشگاه بتن اشاره کرد که نزدیک به 25 میلیون تومان درآمد زایی داشته ولی متأسفانه عدم اعتماد صنعت به دانشگاه مانع پیشرفت در اجرای این طرح می شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی فومن_شفت درباره ظرفیت این واحد دانشگاهی در زمینه رشته های علوم پایه تشریح کرد: دراین واحد دانشگاهی فقط رشته های ریاضی و کاربردها وجود دارد که به دلیل تمایل دانشجویان برای تحصیل در رشته های علوم انسانی مانند حسابداری، حقوق و روان شناسی، ثبت نامی برای تحصیل در این رشته ها انجام نشده است. این موضوع مسئله مهمی بوده که باید اقداماتی در سطح کشور و توسط دولت مانند ایجاد سازو کارهای جدید در زمینه آموزش و پرورش و آموزش عالی برای جذب دانشجویان برای تحصیل در رشته های علوم پایه انجام شود.

گشتی افزود: متأسفانه در دبیرستان هم رشته های مهندسی و علوم پایه مانند ریاضی و فیزیک با استقبال خوبی از جانب دانش آموزان روبه رو نشده بلکه بیشتر دانش آموزان تمایل دارند در رشته های علوم انسانی و تجربی تحصیل کنند. برای بهبود این شرایط باید وزارت خانه، یک کارگروه تخصصی ایجاد کنند تا با کمک یک دیگر تمهیداتی برای ترغیب دانشجویان جهت تحصیل در رشته های علوم پایه انجام شود؛ چون تعداد زیادی از دانشجویان به دلیل علاقه شخصی خود حاضر به تحصیل دراین رشته ها می شوند ولی متأسفانه این رشته ها از بازار کار خوبی برخوردار نیستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1029186

وب گردی

وب گردی