احداث 14 پارک‌ در مسیر اربعین توسط دانشگاه تهران/ موکب‌های ایرانی از تجارب عراقی‌ها استفاده کنند

مسئول اجرایی موکب بین‌‎المللی دانشگاه تهران گفت: موکب بین‌المللی دانشگاه با همکاری دانشگاه‌های عراق 14 پارک در مسیر پیاده روی نجف تا کربلا ایجاد خواهد کرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز-مریم شمسایی؛ برخی از دانشگاه‌های مطرح کشور نیز هم‌پای سایر اقشار مردمی برای خدمت‌رسانی به زائران، موکب‌هایی در مسیر راهپیمایی زائران تا کربلا برپا می‌کنند که از جمله این موکب‌ها می‌توان به موکب‌ بین‌المللی دانشگاه تهران اشاره کرد که در مسیر نجف تا کربلا قرار دارد.

محمد میرزاخانی مسئول اجرایی موکب بین‌المللی دانشگاه تهران در گفت‌و‌گوی تفصیلی با ایسکانیوز بر مشارکت و همکاری موکب‌داران عراقی در برپایی موکب تاکید و از نبود امکانات و موکب‌های ایرانی در مرز سیستان و بلوچستان برای ارائه خدمت به زائران پاکستانی، افغانستانی و هندی انتقاد کرد.

بسترسازی و تلاش برای ایجاد هسته‌های مقاومت و سازمان‌دهی و تغذیه‌ فرهنگی این نیروها به‌ منظور جهت‌دهی به فعالیت‌ها و افزایش ارتباطات برای عمق نفوذ گفتمانی در اروپا و آمریکا از اهداف بلند مدت موکب دانشگاه تهران است.

ایسکانیوز: موکب بین‌المللی دانشگاه تهران از چه سالی و با هدفی فعالیت خود را آغاز کرده است؟

میرزاخانی: موکب بین‌المللی دانشگاه تهران که توسط دانشجویان این دانشگاه تاسیس و اداره می‌شود، فعالیت خود را از سال 95 آغاز کرده است، عمده تمرکز موکب بر فعالیت‌های فرهنگی در حوزه بین‌الملل و برای جامعه هدف جوانان عراقی و کشورهای حوزه خلیج فارس و آمریکایی لاتین است.

موکب بین‌المللی دانشگاه تهران از سال 96 به صورت منسجم با هدف افزایش شناخت و آگاهی زائران نسبت به حرکت عظیم اربعین، نقش اربعین در زمینه‌سازی ظهور و نقش انقلاب اسلامی در همراهی با مستضعفین دنیا فعالیت خود را ادامه داده است.

همچنین بسترسازی و تلاش برای ایجاد هسته‌های مقاومت و سازمان‌دهی و تغذیه‌ فرهنگی این نیروها، جهت‌دهی به فعالیت‌ها و افزایش ارتباطات برای عمق نفوذ گفتمان در اروپا و آمریکا از اهداف بلند مدت موکب دانشگاه تهران است.

ایسکانیوز: ستاد اربعین دانشگاه تهران با چه هدف و رویکردی تشکیل شده است؟

میزاخانی: امسال ستاد اربعین دانشگاه تهران برای اولین بار با مشارکت و هماهنگی هیئت دانشجویی، بسیج دانشجویی، مسجد دانشگاه و دفتر نمایندگی نهاد رهبری در دانشگاه تشکیل شد.

این ستاد با هدف هماهنگی بین دانشکده‌ها و پردیس‌های دانشگاه‌ تهران تشکیل شده است. با توجه به گستردگی دانشگاه تهران در شهرهای کیش، قم و کرج که هر کدام جداگانه کاروان به مراسم پیاده‌روی اعزام می‌کردند تصمیم گرفته شد تمامی دانشکده‌ها و پردیس ها تحت نظارت یک ستاد مرکزی فعالیت می‌کنند.

ایسکانیوز: آیا فعالیت‌ موکب بین‌المللی دانشگاه تهران تنها به ایام اربعین محدود می‌شود یا در ایام دیگر نیز فعالیت دارد؟

میرزاخانی: فعالیت موکب بین‌المللی دانشگاه تهران تنها به ایام اربعین محدود نمی‌شود و در زمینه فعالیت‌های پژوهشی، علمی و مطالعاتی با مشارکت و هم‌فکری دانشگاه‌ها و دانشجویان عراقی همکاری لازم را خواهد داشت. این فعالیت‌ها با هدف تقویت اتحاد و همگرایی برای تقویت جبهه مقاومت در جهان اسلام است.

ایسکانیوز: کارویژه موکب بین‌المللی دانشگاه تهران در سطح کلان و برای سال‌های آینده چیست؟

میرزاخانی: موکب بین‌المللی دانشگاه تهران با همفکری و همکاری برخی از دانشگاه‌های عراق طرحی برای ایجاد فضای سبز و پارک در مسیر پیاده‌روی نجف تا کربلا آماده کرده است. این پارک‌های با هدف ایجاد بهبود وضعیت بهداشتی و خدماتی در مسیر پیاده‌روی احداث خواهد شد.

با توجه به اینکه کشور عراق سال‌ها درگیر جنگ‌های داخلی یا جنگ با سایر کشورهای همسایه بوده‌، امکانات کافی برای خدمت‌رسانی به زائران در ابعاد وسیع را ندارد. به همین منظور دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران با همکاری ستاد عتبات و در قالب کارگروه مطالعاتی طرح‌های جامع ساماندهی؛ مسیر توسعه فضای سبز نجف تا کربلا را انجام می‌دهد. امیدواریم باتوجه به گردش مراسم اربعین به سمت فصل گرما و تابستان و وجود ریزگردها ، با اجرایی کردن این طرح مشکلات زائران به حداقل برسد.

موکب بین‌المللی دانشگاه تهران با نیت 14 معصوم، 14 پارک موضوعی در مسیر نجف تا کربلا خواهد ساخت زیرا اغتشاشات بصری در مسیر پیاده‌روی زیاد است که برازنده و در شان زائران امام حسین نیست.

ایسکانیوز: دانشگاه تهران امسال چند موکب دارد؟

میرزاخانی: امسال دانشگاه تهران 2 موکب در مراسم اربعین دارد، موکبی در شهر کربلا با مشارکت موکب‌داران عراقی و به آدرس حی العباس(مود 17 و 18) در مسیر مسافران خارجی که از بغداد به کربلا می‌آیند، قرار دارد. همچنین موکبی دیگر در مسیر پیاده‌روی نجف به کربلا به آدرس 885 قرار گرفته است.

ایسکانیوز: به عقیده شما بهتر است موکب‌ها در مرز ایران و عراق باشند یا در مسیر پیاده‌روی اربعین فعالیت کنند؟

میرزاخانی: موکب‌ها با توجه به رسالت و ماموریت کاری که دارند باید محل خود را در مرز یا مسیر نجف به کربلا مشخص کنند. دانشگاه تهران به دلیل آنکه اهداف بلند مدتی با همکاری و مشارکت دانشگاه‌های عراقی برای پیاده‌روی اربعین در نظر دارد؛ مکان موکب خود را در کشور عراق انتخاب کرده است. موکب دانشگاه تهران رسالت خود را بر انجام فعالیت‌های بین‌المللی قرار داده است که حضور در مرز مهران نمی‌توانند پاسخگوی این فعالیت‌ها باشد.

همچنین مرزهای استان سیستان و بلوچستان از مکان‌هایی است که در آن جای خالی موکب داران احساس می‌شود، زیراه زائران پاکستان، هندوستان و کشمیر برای شرکت در مراسم اربعین باید از این مناطق عبور کنند؛ اما متاسفانه میزان خدمت رسانی به زائران در این مکان به شدت کم است.

ایسکانیوز: آیا مسئولان با برگزار کنندگان موکب‌های دانشجویی همکاری لازم را با دانشجویان دارند؟

میرزاخانی: متاسفانه سال‌ها زمان لازم بود تا مسئولان ضرورت حضور جریان دانشجویی در امر موکب‌داری را بپذیرند. سال‌ها قبل مسئولان حتی به طرح موفق «رد پای یار» نیز نقد داشتند. اما با گذشت 8 سال مسئولان به موفقیت این طرح اذعان دارند. در حال حاضر نیز برخی از مسئولان به دلیل آنکه موکب سازمانی دارند، شاید همکاری لازم را در راستای برپایی موکب با دانشجویان را نداشته باشند.

ایسکانیوز: بازتاب رسانه‌ای از وقایع مراسم اربعین برای ترویج فرهنگ عاشورایی چقدر تاثرگذار می‌دانید؟

میرزاخانی: باید دقت کرد مراسم اربعین در راستای تقویت معنویات در شیعیان و مسلمانان بسیار موثر است، پش باید برای ترویج فرهنگ عاشورایی و اصل قیام امام حسین(ع) در میان جهانیان نیز تلاش کرد.

اگر رسانه‌های داخلی در پوشش مراسم ضعف نشان دهند و کم کاری کنند، قطعا رسانه‌های معاند و معارض نظیر بی‌بی‌سی و من و تو مراسم اربعین را به گونه‌ای که خط سیاسی خود است، به جهان مخابره می‌کنند.

موکب داران ایرانی از هم فکری و تجارب موکب‌داران و هیئت‌های عراقی برای بهتر برپایی موکب های خوداستفاده کنند.

ایسکانیوز: برای اتحاد بیشتر بین موکب داران ایرانی و عراقی چه راهکاری پیشنهاد می‌کنید؟

میرزاخانی: افرادی که قصد دارند در مسیر پیاده‌روی یا برخی از شهرها مانند کربلا، نجف و سامرا موکب برپا کنند، بهتر است برای کاهش حساسیت از همکاری و هم فکری موکب‌داران و هیئت‌های عراقی استفاده کنند.

ایسکانیوز: به عقیده شما موکب باید مردمی یا سازمانی باشد؟

میرزاخانی: در مراسم اربعین فعالیت سازمانی و دولتی پاسخگو نیست و حرکت باید خودجوش و مردمی باشد. اگر ارگان‌های دولتی بخاطر در اختیار داشتن بودجه بسیار پررنگ فعالیت کنند و فعالیت موکب‌های دیگر با تامین هزینه های مردمی و خیرین کم رنگ شوند، چندان مطلوب نیست.

زیبایی و فلسفه برپایی موکب‌ها به مردمی بودن است؛ اما نمی‌توان منکر خدمات موثری شد که توسط موکب‌های وابسته به یک سازمان یا نهاد دولتی به زائران ارائه می‌شود.

در نهایت بنده اعتقاد دارم سازمان‌های دولتی بهتر است به جای اینکه خودشان به طور مستقیم وارد حوزه موکب داری شوند، موکب‌های مردمی را تقویت کرده و زیرساخت‌های لازم را فراهم کنند.

ایسکانیوز: بزرگت‌تریم دستاورد مراسم پیاده‌روی اربعین چیست؟

میرزاخانی: اتحاد مبنا و مفهوم مراسم اربعین است، امور مذهبی و فرهنگی در مراسم اربعین در اولویت قرار دارد؛ اما با توجه به حضور مردم و مسئولان از سراسر دنیا، بهترین ظرفیت برای رساندن پیام صلح و دوستی ملت ایران به سایر ملت‌ها و دولت‌ها است.

ایسکانیوز: یک خاطره و اتفاق جالب انگیز از برپایی موکب بین‌المللی دانشگاه‌ تهران در سال‌های گذشته بیان کنید؟

میرزاخانی: سال گذشته خادمانی که قرار بود در موکب بین‌المللی دانشگاه تهران خدمت کنند، به دلیل خراب شدن ماشین نتوانستند به موقع در موکب حاضر شوند. از سوی دیگر زائران نیز جهت دریافت پذیرایی به موکب مراجعه می‌کردند.

از آنجا که لطف و عنایت خدا شامل فعالیت‌های مزین به نام امام حسین(ع) است، گروهی از زائران خارجی از کشور آلمان به مدت چند ساعت تا رسیدن خادمان در موکب دانشگاه به زئران خدمت کردند.

ایسکانیوز: به نظر شما تا چه میزان واقعه عاشورا در سیاست خارجه کشورمان تبیین شده است؟

میرزاخانی: متاسفانه مسئولان کشوری و دولتمردان دست کمک خود را به سوی ابرقدرت‌های جهان گرفته‌اند در حالی که اگر مفهوم واقعه کربلا و اربعین را به درستی تببین کنیم متوجه می‌شویم که آزادگی و سربلندگی اوج عزت و افتخار برای یک ملت است، متاسفانه در حال حاضر این تفکر در سیاسیت خارجه و دستگاه دیپلماسی کشور گاهی کم رنگ می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1029191

وب گردی

وب گردی