اظهارات ترامپ در سازمان ملل ۱۸۰ درجه مخالف قولش به اروپا بود

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: سخنرانی ترامپ در سازمان ملل دقیقا ۱۸۰ درجه مخالف آن بود که اروپایی ها از قول وی می گفتند که رئیس جمهور آمریکا برای کاهش تحریم ها آمادگی دارد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز ،محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیئت دولت اظهار داشت: همانطور که آقای رئیس جمهور فرمودند اروپایی ها و مخصوصا رئیس جمهور فرانسه تلاش هایی در سفر اخیر به مجمع عمومی ملل متحد انجام دادند و حتی در این تلاش ها حرکت های رو به جلویی هم داشتند اما همزمان با اینکه این تلاش ها انجام می شد آقای ترامپ در سخنرانی خود در مجمع عمومی رسما اعلام کرد تصمیم ندارد از تحریم ها کم کند بلکه تصمیم دارد به تحریم ها اضافه کند.

وی افزود: این دقیقا ۱۸۰ درجه مخالف آن بود که اروپایی ها از قول وی می گفتند که آمادگی انجامش را دارد. به همین دلیل نیاز بود کار بیشتری نسبت به آنچه آقای ترامپ در جلسه خصوصی اروپایی ها مطرح کردند و به آن تعهد دارد و آنچه در عموم انجام می دهد، انجام شود و کماکان بحث ما با اروپایی ها ادامه دارد.

وزیر امور خارجه با اشاره به طرح ۴ ماده ای مکرون نیز گفت: نکته دیگری که هست طرح چهار ماده ای است که آقای مکرون داده و این طرح از زبان وی مطرح شده و حاوی دیدگاه های ما نیست. ما کاملا مشخص کردیم جمهوری اسلامی ایران به دنبال سلاح هسته ای نیست. همانطور مشخص کردیم طرح امید نشان دهنده آن است که ما همواره از سال ۶۴ که اولین نامه در مورد امنیت خلیج فارس ایران به دبیر کل ملل متحد نوشته شد تاکنون همواره به دنبال امنیت در خلیج فارس و امنیت کشتی رانی بوده ایم و این دیگران بودند که مانع می شدند. این مواضع ما کاملا مشخص است اما این مواضع در آن طرح ۴ ماده ای درست بیان نشده است.

وی تاکید کرد: لازم است که این مذاکرات هم ادامه پیدا کند تا اینکه موضوعات به صورت دقیق مطرح شود. ما این تماس ها را ادامه می دهیم اما تماس با فرانسه را داریم. آقای مکرون شخصا با علاقه دنبال کردند، وزیر خارجه فرانسه با علاقه بعد از خروج مکرون از نیویورک یک دور ملاقات مجدد داشتند و با علاقه موضوع ادامه دارد و با آقای آبه هم همینطور.

ظریف تصریح کرد: لذا ما تلاش هایمان در مسیرهای مختلف ادامه پیدا می کند، ضمن اینکه روی مواضع خود محکم ایستاده ایم که اگر اروپایی ها تعهدات خود را اجرا نکنند ما اقدامات خود را انجام بدهیم.

وی بیان کرد: ما همواره گفتیم با همسایگان خود به دنبال رسیدن به تفاهم هستیم و به دنبال تنش نیستیم. اگر دولت سعودی به این نتیجه برسد که با خرید سلاح و واگذار کردن حاکمیتش به دیگران نمی تواند به امنیت برسد و به سمت منطقه پیش بیاید حتما با آغوش باز از طرف ایران مواجه خواهد شد.

کد خبر: 1029205

وب گردی

وب گردی