ارتباط مصرف استاتین با پوکی استخوان

تحقیقات جدید حاکی از آن است که بین مصرف استاتین و احتمال پوکی استخوان رابطه وجود دارد. وضعیتی که باعث ضعف استخوان ها می شود.

به گزارش گروه علم و فناوری اسکانیوز، تحقیقی که به تازگی در مورد پوکی استخان انجام شده پیشنهاد می کند که ماهیت رابطه مصرف استاتین به دوز داروی کاهش دهنده کلسترول بستگی دارد.

محققان داده های بهداشتی را از آغاز سال 2006 تا پایان سال 2007 روی 7.9 میلیون نفر تجزیه و تحلیل کردند. آنها میزان تشخیص پوکی استخوان را در مصرف استاتین با کسانی که هرگز استاتین استفاده نکرده بودند، مقایسه کردند. آنها به بررسی اثر دوزهای مختلف لوواستاتین، پرواستاتین، روزوواستاتین و سیمواستاتین پرداختند.

این مقایسه نشان داد که میزان پایین‌تر تشخیص پوکی استخوان در بین مصرف کنندگان استاتین با دوز کم و میزان بالاتر در بین مصرف کنندگان با دوز بالا وجود دارد. این تیم میزان مصرف استاتین با دوز کم را تا 10 میلی گرم در روز تعریف کردند.

«الکساندر کاوتسکی-ویلر» نویسنده ارشد این مطالعه و رئیس واحد پزشکی دانشگاه وین اتریش گفت«در گروه‌های دوز پایینتر موارد پوکی استخوان کمتر از حد انتظار بود.»

وی اعلام کرد با دوزهای 20 میلی گرم و بیشتر، روند پوکی بالاتر است. ما توضیح بیشتری در مورد پوکی استخوان در بیماران تحت درمان با سیمواستاتین، آتورواستاتین و روزوواستاتین مشاهده کردیم. تجزیه و تحلیل نشان داد که با افزایش دوز اثر نیز قوی تر می شود.

اِستاتین‌ها گروهی از داروهای کاهنده کلسترول خون هستند که با مهار آنزیم کاهنده اچ‌ام‌جی-کوآ (HMG-CoA reductase) عمل می‌کنند. استاتین‌ها معمولاً در پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی عروقی ناشی از افزایش چربی خون استفاده می‌شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1029250

وب گردی

وب گردی