مشکل جامعه وارد نشدن عادت کتابخوانی به سبک زندگی افراد است

مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان گفت: درد کنونی جامعه ما در حوزه کتاب بیش از آنکه گرانی کاغذ باشد، وارد نشدن عادت کتابخوانی به سبک زندگی افراد است.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، مهدی قزلی، چهارشنبه در حاشیه برپایی یازدهمین نمایشگاه کتاب خراسان شمالی در بجنورد گفت: البته که کمبود و گرانی کاغذ بر حوزه نشر و کتاب بی‌تاثیر نبوده است ولی اعتقاد داریم وقتی کتاب وارد سبد خانوار شده و کتابخوانی در سبک زندگی جامعه جا باز کند، مساله کتاب و گردش مالی این حوزه نیز برطرف می شود.
وی با اشاره به تاثیرگذاری کمتر مشکلات اقتصادی در وضعیت کلی تغذیه خانواده ها، خاطرنشان کرد: اگر کتاب نیز به عنوان یک نیاز وارد سبک زندگی افراد شود و همانند دیگر امور از قبیل نماز خواندن، غذا خوردن و مدرسه رفتن، یک امر بدیهی و نیاز طبیعی تلقی شود، اقتصاد نشر نیز قامت راست کرده و سرپا باقی می‌ماند.

۶۰۰ انجمن ادبی شناسه‌دار شدند

مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان با اشاره به واگذاری حوزه انجمن‌های ادبی به این بنیاد در ۲ سال اخیر گفت: اکنون هزار انجمن ادبی ثبت شده داریم که ۶۰۰ انجمن شناسه دریافت کرده اند و مابقی در حال پیگیری برای گرفتن شناسه هستند.
قزلی یادآور شد: با این وجود از ۳۳ انجمن ادبی فعال در استان خراسان شمالی، تنها چهار انجمن شناسه گرفته اند و مدارک یک انجمن هم در حال بررسی است که نشان می دهد انجمن های این استان از نظر کمیت در ردیف استان های پایین قرار دارند و باید تلاش بیشتری کنند.
دبیر اجرایی جایزه ادبی جلال آل‌احمد، در خصوص کتاب های چاپ شده در حوزه ادبیات نیز گفت: برگزاری جشنواره جایزه جلال آل احمد و دیگر جشنواره های برگزار شده نشان می دهد تعداد آثار چاپ شده در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ کاهش داشته است و وضعیت امسال این بخش نیز هنوز مشخص نیست.

تجمیع موسسات فرهنگی و بهبود عملکردها

قزلی در خصوص برنامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ادغام موسسات فرهنگی گفت: هم اینک ۳۶ موسسه در قالب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعال هستند که به نظر می رسد تجمیع آنها در موسسات بزرگ‌تر و دارای اختیارات دقیق‌تر موجب بهبود عملکرد آنها شود.
وی افزود: مقایسه وضعیت ادبیات در حوزه های حاکمیتی سایر کشورها نیز نشان می دهد هرجا موسسات توسط حاکمیت حمایت مالی شده و به لحاظ اجرایی مستقل‌تر عمل کرده اند، کارهای بهتری در حوزه ادبیات انجام شده‌ است.
مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان گفت: در خصوص این بنیاد و احتمال ادغام آن با دیگر موسسات نیز حرف ما این است که جدا از اینکه با چه نامی و مسئولیت چه کسی فعالیت کنند، وزارت ارشاد باید حوزه ادبیات را مستقل در نظر بگیرد.
قزلی با بیان اینکه شاید با ساماندهی موسسات، وضع ادبیات بهتر شود، این امر را نیازمند صبوری و رصد بیشتر دانست تا مشخص شود کدام موسسات و با چه شیوه ای قرار است ادغام شوند.
مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیان داستانی ایرانیان برای شرکت در آیین افتتاحیه یازدهمین نمایشگاه کتاب خراسان شمالی به این استان سفر کرده است.

یازدهمین نمایشگاه کتاب خراسان شمالی که امروز در محل مصلای امام خمینی (ره) بجنورد برپا شده تا ۱۵ مهرماه به روی علاقه مندان کتاب و کتابخوانی گشوده خواهد بود.

در این نمایشگاه ۲۵۱ ناشر کشوری و استانی، ۵۵ هزار عنوان کتاب را در ۱۷۶ غرفه عرضه کرده اند.
استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی اکنون ۶۲ باب کتابخانه عمومی فعال شهری و روستایی و ۳۰ باب کتابخانه در دست ساخت دارد که ۴۰ هزار نفر عضو این مراکز از افزون بر ۸۰۰ هزار جلد کتاب آن استفاده می کنند.

ایرنا
انتهای پیام/

کد خبر: 1029274

وب گردی

وب گردی