بهره برداری از نخستین مرکز پژوهشی مواد مؤثره داروهای گیاهی کشوردر واحد شاهرود

نخستین مرکز پژوهشی مواد مؤثره داروهای گیاهی کشور با حضور معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در واحد شاهرود این دانشگاه به بهره‌برداری رسید.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، نخستین مرکز پژوهشی مواد مؤثره داروهای گیاهی کشور با عنوان «مرکز تحقیقات مواد اولیه داروهای گیاهی» عصر روز گذشته با حضور محسن نفر معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی و عبدالله خالصی‌دوست رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان و هیات رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود در این واحد دانشگاهی به بهره‌برداری رسید.

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در حاشیه مراسم افتتاح نخستین مرکز تحقیقات مواد اولیه داروهای گیاهی با تشکر از اقدامات صورت گرفته در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود در زمینه علوم پزشکی بر درنظرداشتن افق‌های فراتر از پژوهش و حرکت به سوی کاربردی کردن علوم تأکید کرد.

نفر خاطرنشان کرد: «هدف‌گذاری روی نیازهای دارویی کشور به‌تنهایی مطلوب نیست و باید با افزایش بهره‌وری، نیروی متخصص انسانی، توسعه محصولات و سمت و سوی دراختیارگرفتن بازارهای جهانی باشد.

به گفته وی، ضرورت این امر، داشتن بینش فرآیندی و نگاه دانش‌بنیان در راستای رونق تولید و جهت‌گیری اقتصاد مقاومتی است. به بیان دیگر تلاش باید براى رسیدن به هدف باشد نه تحقیقات صرف یا انجام وظایف و رفع تکلیف.

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر کاربردی کردن فعالیت مرکز تحقیقات مواد اولیه داروهای گیاهی به دست اندرکاران این مرکز توصیه کرد که اهداف کوتاه مدت خود را روی استحصال اسانس‌ها به‌منظور ایجاد ارزش افزوده و ایجاد منابع و اشتغال متمرکز کنند؛ اما هدف بلندمدت و اصلی باید به دست آوردن مواد مؤثره دارویی باشد.

معاون علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود هم در معرفی مرکز تحقیقات مواد اولیه گیاهان دارویی گفت: «این مرکز تحقیقاتی در فضایی بالغ بر هزار متر مربع ایجاد شده است و پژوهشگران علوم دارویی، کشاورزی، شیمی دارویی، فیتوشیمی و .... در قالب سه هسته پژوهشی فارماکوگنوزی، تجزیه دستگاهی و فیتوشیمی مشغول فعالیت‌های علمی پژوهشی هستند.

مجتبی واحدی اهم فعالیت‌های این مرکز تحقیقاتی را کاشت، داشت و فرآوری گیاهان دارویی، توسعه، بهره‌وری و شناخت گیاهان دارویی جدید منطقه و فرامنطقه‌ای، استخراج، شناسایی و تفکیک ترکیبات طبیعی، کشت سلول گیاهی، تبدیلات بیوشیمیایی و بررسی مسیرهای بیوسنتزی، فیتوفارماسیوتیکال مواد اولیه و خام برای تولید داروهای گیاهی و فیتوتراپی اثرات فارماکولوژی و درمانی گیاهان دارویی و طب سنتی دانست.

به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود با بیان اینکه اکنون با زیرکشت‌بردن یک هکتار گیاه زعفران، یک هکتار درخت زیتون، پرورش انواع گونه‌های شمعدانی، آلوئه‌ورا و عصاره‌گیری از گیاه نعناع فعالیت این مرکز به‌خوبی آغاز شده است.

وی ابراز امیدواری کرد با تلاش‌های مجید مظفری رئیس این مرکز تحقیقاتی و حمایت‌های سیداحمد ابوالقاسمی‌فر رئیس واحد شاهرود شاهد موفقیت روزافزون این مرکز تحقیقات و خدمت‌رسانی به میهن اسلامی و توسعه و ترویج استفاده از گیاهان دارویی طب سنتی باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1029328

وب گردی

وب گردی