15 چالش اساسی ذوب آهن اصفهان در طرح پایش احصا شد

دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد چالش‌های ذوب آهن اصفهان را استخراج کرده و قرار است این نظام موضوعات را به سایر دانشگاه ها نیز معرفی کرده تا موضوع پایان نامه و رساله دانشجویان ارشد و دکتری باشد.

حمید منتظرالقائم معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد در گفت وگو با خبرنگار دانشگاه ایسکانیوز درباره جزئیات همکاری علمی اجرای طرح پایش (پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه‌ای) با صنعت ذوب آهن اصفهان گفت: در ذوب آهن اصفهان جلساتی با 12 مرکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد برگزار و این مراکز تحقیقاتی با کارشناسان و مسئولان ذوب آهن ارتباط برقرار کردند.

او با بیان این که مسئولان مراکز تحقیقاتی یک روز در هفته در صنعت ذوب آهن حضور پیدا کردند ادامه داد: در این جلسات چالش‌هایی که ذوب آهن با آن مواجه است مطرح و یک سری نظام موضوعات استخراج شد. این نظام موضوعات قرار است در اختیار اساتید کل کشور قرار بگیرد تا دانشجویان به عنوان پایان‌نامه کارشناسی ارشد و دکتری از آن استفاده کنند.

بررسی 15 چالش ذوب آهن اصفهان در دانشگاه آزاد

منتظرالقائم اضافه کرد: حدود 15 چالش اساسی در ذوب آهن مطرح شده است که هر کدام از این چالش‌ها از دیدگاه‌های رشته‌های مختلف به آن نگاه می‌شود. به طور مثال یکی از این چالش‌ها از دیدگاه مهندسی مواد، مهندسی مکانیک، محیط زیست و ... بررسی می شود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد تاکید کرد: در واقع هر کدام از این رشته‌ها بر اساس تخصص و استادی که دارد به این چالش نگاه و برای دانشجو موضوع مطرح می‌کند.

او ادامه داد: ارتباط خوبی با مسئولان ذوب آهن داریم و آن‌ها نیز تاکنون همکاری خوبی با ما داشتند و قرار است از دانشجویان نیز حمایت مالی کنند.

استخراج نظام موضوعات و معرفی به سایر دانشگاه‌ها

معاون پژوهشی واحد نجف آباد گفت: در خصوص حمایت مالی در قالب یک قرارداد گام اول برداشته شده است و در جلسات متعددی که بعد از این با مسئولان ذوب آهن خواهیم داشت این موضوع نیز بررسی می‌شود. هدف ما استخراج نظام موضوعات و معرفی به سایر دانشگاه‌هاست و بعد از معرفی به سایر دانشگاه‌ها وارد فاز مالی می‍شویم.

منتظرالقائم تاکید کرد: البته درگام اول هیچ پولی دریافت نمی‌کنیم و هزینه آن از سوی دانشگاه آزاد نجف آباد پرداخت می‌شود ولی در ادامه هر شرکتی وقتی ببنید یک تیم منسجم در این زمینه وجود دارد که به رفع چالش‌های آن‌ها کمک می‌کند قطعا حمایت مالی هم انجام می‌دهد.

او با بیان این که در راستای همین طرح یک قرار داد باز با ذوب آهن داریم ادامه داد: مبلغ این قرارد داد 500 میلیون تومان است و امیدواریم رایزنی های دیگری نیز در این زمینه داشته باشیم. البته این مبلغ در قالب کمک هزینه نیست و در قالب قراردادهاست. هر کدام از مشکلات و چالش‌ها توسط هر تیمی که قرار است اجرا شود به صورت جداگانه بررسی می شود ولی قرارداد باز ما طبق قرارداد حدود 500 میلیون تومان است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد در خصوص مهمترین چالشی که ذوب آهن اصفهان با آن درگیر است نیز صحبت به میان آورد و گفت: با چالشی که در فاز اول با آن برخورد کردیم پسماندها و موادی است که از کوره‌های ذوب آهن روی هم انباشته شده است. شاید در ابتدا به این مواد به به عنوان مواد اضافه و زائد نگاه می‌شد اما این مواد ارزش ریالی دارد و مسئولان ذوب آهن هم به این امر واقف هستند.

او اضافه کرد: بر اساس آنالیز و پروسه ای که روی این مواد انجام شده، می‌خواهیم تقریب بزنیم که ارزش این سرباره‌ها چقدر است. در کشورهای مختلف این تکنولوژی اجرا می‌شود اما در کشور ما تاکنون اتفاقی در این زمینه نیفتاده و امیدواریم بتوانیم در این طرح گام اساسی برداریم.

او اظهار کرد: در نهایت این واحد دانشگاهی تلاش دارد با بهره‌مندی از امکانات و تجهیزات مدرن آزمایشگاهی و کارگاهی و ظرفیت بالای اعضای هیأت علمی و کارکنان خود، گامی مهم و اساسی در پیشبرد اهداف پایش بردارد.

منتظرالقائم درباره دومین طرحی که دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد با ذوب آهن اصفهان دارد نیز گفت: همچنین قراردادی با ذوب آهن منعقد شده که در خصوص استحصال مواد با ارزش از پسماندها و سرباره کوره‌های ذوب آهن اصفهان است.

او گفت: از ابتدای ساخت شرکت ذوب آهن این سرباره‌ها رووی هم جمع می‌شده و هنوز هم ابن اتفاق می افتد. یکی تیمی از همکاران در پژوهشکده مواد نجف آباد عهده دار این کار هستند تا عنصر وانادیوم را شناسایی کرده و میزان آن را در مواد بررسی کرده تا این عنصر را از مواد سرباره فرآوری کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1029401

وب گردی

وب گردی