استادان علوم انسانی و هنر به دستاوردهای علمی در رشته تخصصی خود مسلط باشند

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: استادان علوم انسانی و هنر باید نسبت به آخرین دستاوردهای علمی جهان در رشته تخصصی خود، مسلط باشند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از واحد اصفهان، حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در جمع استادان علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان گفت: هدف این معاونت برای تعالی علوم انسانی و هنر، انجام سه فعالیت مهم است که نخستین آن، «روزآمدی» است، چرا که استادان علوم انسانی و هنر باید نسبت به آخرین دستاوردهای علمی جهان در رشته تخصصی خود، مسلط باشند و پیشرفت‌های علمی را در رشته خود بدانند، چرا که دانشگاه زمانی دانشگاه است که استادان و رشته‌های آن به روز باشند.

وی افزود: فعالیت دوم، «بومی‌سازی» است و بومی‌سازی در این حوزه، یعنی درگیر کردن مسائل علمی و دستاوردهای تحقیقاتی با مشکلات منطقه‌ای، داخلی و شهری. باید بتوانیم علوم و دستاوردهای علمی را برای حل مشکلات جامعه به کار ببریم.

خسروپناه با بیان اینکه در غرب، برای تمام فعالیت ها، دانش تولید می کنند، افزود: دانشگاه های ما همچنان در نسل دانشگاه های آغاز قرن 14 شمسی هستند و به سبک سال های 1300 عمل می کنند و همچنان به علوم نگاه شناختی دارند؛ در حالی که در دانشگاه های دنیا و به طور ویژه دانشگاه های غرب، نگاه به علوم نگاه حل المسائلی در جهت رفع مشلات جامعه است.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: سومین فعالیت در این حوزه، توجه به مبانی حکمی و فلسفی در علوم انسانی و بالاخص توجه به حکمت اسلامی است، چرا که اگر در علوم انسانی و هنر، به مبانی حکمت و فلسفه آن توجه نشود، نمی تواند منشاء تحول باشد.

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه علوم انسانی و هنر بیش از ۱۰ هزار هیأت علمی دارد، افزود: یکی از مسائل ما در حوزه علوم انسانی کمبود مجلات علمی است و باید مجلات علمی را در هر رشته فعال کرد و حتی باید به سمت مجلات علمی ISI رفت.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی توجه به توانمندسازی اساتید را از دیگر دغدغه‌های این حوزه دانست و افزود: توسعه کرسی‌های نظریه پردازی و ترویجی مورد توجه این معاونت بوده و در این زمینه تاکنون اقدامات خوبی داشته‌است. راه‌اندازی کرسی‌های نقد و نظریه‌پردازی موجب تعالی علوم انسانی خواهد شد.

گفتنی است، در ادامه این جلسه استادان به طرح دیدگاه ها و نقطه نظارت خود پرداختند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1029403

وب گردی

وب گردی