استارت‌آپ‌های فضایی در حوزه توسعه کسب‌وکارهای فضاپایه رشد کرده اند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: دو سال گذشته شعار محوری‌ ما «توسعه کاربردهای فضایی» بود که خیلی‌ها ما را مسخره می‌کردند؛ اما امروز می‌بینم که استارت‌آپ‌های فضایی به‌واسطه تلاش سازمان فضایی در حوزه توسعه کسب‌وکارهای فضاپایه رشد کرده است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در همایش افتتاحیه هفته جهانی فضا با اشاره به فیلم میان ستارگان (Interstellar) گفت: این فیلم دیالوگ معروفی دارد مبنی بر اینکه قدیم‌ها عادت داشتیم به آسمان نگاه کنیم و به جایگاهمان بین ستاره‌ها فکر کنیم ولی حالا فقط به پایین نگاه می‌کنیم و نگران جایگاهمان بین گردوخاک هستیم.

وی افزود: این جمله دقیقی است. آن‌قدر درگیر مسائل زیست‌محیطی و موضوعات بروکراسی و مشکلات این‌گونه هستیم که فراموش کرده‌ایم که ما هم سهمی در فضا داریم. آن‌قدر به صنایع قدیمی و بی‌خاصیت پرداخته‌ایم که یک صنعت مهمی مثل صنعت فضایی از خاطرمان رفته است. شاید این هفته (هفته فضایی) بتواند این امکان را فراهم کند که ما یادمان بیاید این صنعت چقدر مهم و ارزشمند است.

وزیر ارتباطات بابیان اینکه خودم شخصاً دوست دارم بزرگ فکر کنم و به همکاران خود هم همیشه توصیه می‌کنم که بزرگ فکر کنید گفت: دو سال گذشته شعار محوری‌ ما «توسعه کاربردهای فضایی» بود که خیلی‌ها ما را مسخره می‌کردند؛ اما امروز می‌بینم که استارت‌آپ‌های فضایی به‌واسطه تلاش سازمان فضایی در حوزه توسعه کسب‌وکارهای فضاپایه رشد کرده است.

آذری جهرمی افزود: باید با همکاری کشورهای دیگر، فضانورد ایرانی را به فضا بفرستیم. این نوع تفکر و نگاه صنعت فضایی، حسادت آمریکا را برمی‌انگیزد.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: این نوع تفکر و این نوع نگاه به صنعت فضایی است که حسادت کشور آمریکا را برمی‌انگیزد که در یک‌شب سه مجموعه فضایی ایران را که کار صلح‌آمیز انجام می‌دهند را تحریم می‌کند. کدام‌یک از اقداماتی همچون مقابله باسیل و سایر بلایای طبیعی، حفظ محیط‌زیست و... جزو فعالیت‌های غیرمجاز بین‌المللی است که شایسته تحریم است؟ بااین‌حال قطعاً دانشمندان و جوانان خوب ما پشت در تحریم آمریکا نمی‌ایستند.

آذری جهرمی تأکید کرد: ما جدا از آنکه پیگیری می‌کنیم که با همکاری سایر کشورها قطعاً فضانورد ایرانی به فضا بفرستیم، کسانی که خوششان نمی‌آید، بدانند که ما تا سال ۱۴۰۴ ماهواره ایرانی عملیاتی با دقت تصویربرداری یک متر در مدار زمین قرار خواهیم داد.

وزیر ارتباطات در خاتمه با خطاب قرار دادن رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: در این جلسه یک توصیه مشفقانه هم برای آقای ترامپ دارم. آقای ترامپ 1400 سال پیش یکی بود که در شقاوت از تو خیلی بدتر، در خودبزرگ‌بینی و خود بزرگ‌پنداری هم از تو خیلی جلوتر بود. اسمش یزید بن معاویه بود. او پاک‌ترین و شریف‌ترین بشر روی زمین در آن زمان را به بدترین شیوه ممکن به شهادت رساند. 1400 سال گذشته، آقای ترامپ توصیه می‌کنم ماهواره‌هایتان را فعال کنید که تا چند روز دیگر مسیر نجف به کربلا را خوب و با دقت ببینید که چه جمعیتی در این مسیر تردد می‌کنند و بدان سرانجام تو سرانجام یزید و سرانجام پیروان حسین بن علی سرانجامی است که ماهواره‌هایتان نشان می‌دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1029437

وب گردی

وب گردی