18 مدرسه با تکیه بر تکنولوژی lsf در خوزستان تاسیس می‌شود/ آخرین جزئیات بازسازی مدارس در استان‌های سیل زده

سال تحصیلی جدید برای دانش‌آموزان مناطق سیل زده طعم دیگری داشت، برخی از این دانشجویان در مدارس تازه تاسیس پشت میز‌ها میز و نیمکت‌ها درس خواهند خواند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزهای آغازین سال 98 بود که دو سامانه بارشی قوی تمامی هموطنانمان را غافلگیر کرد، مسافرانی که بی خبر از همه جا در تعطیلات عید گرفتار سیلی شدند که در چند سال اخیر بی‌سابقه بود. باران در بسیاری از استان‌ها شدت گرفت؛ اما لرستان، خوزستان و گلستان از جمله استان‌هایی بودند که وقوع سیل در آن‌ها شدید‌تر بود. برخی عزیزشان را از دست دادند، برخی هم تمام دار و ندارشان را.

در جریان این سیل بسیاری از خانه‌ها، مدارس، راه‌های ارتباطی و زمین‌های کشاورزی دچار تخریب شد، تحصیل برخی از دانش‌آموزان به تعویق افتاد و برخی نیز مجبور شدند در محل اسکان خانواده‌های خود به ادامه تحصیل بپردازند.

تخریب 24 مدرسه در جریان سیل استان گلستان

سید محمد بطحائی وزیر سابق آموزش و پرورش 29 فروردین ماه در دومین برنامه سفر به استان فارس، تعداد مدارسی که بین 20 تا 70 درصد دچار آسیب شده بودند را یک هزار و 500 مدرسه اعلام کرد و گفت: 80 مدرسه تخریب شده و قابل استفاده نیست که به لطف خدا از نظر تامین منابع بازسازی مشکلی وجود ندارد.

در این میان قول‌های بسیاری برای نوسازی و بازسازی مدارس از سوی مسئولان آموزش و پرورش صورت گرفت. اکنون که چند روزی از آغاز سال تحصیلی می‌گذرد با هدف اینکه بدانیم تا چه حدی این وعده‌ها عملی شده است، به سراغ مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان‌های مناطق سیل‌زده رفتیم. یاسر لیوانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه 326 مدرسه و 2 هزار و 144 کلاس درس در جریان سیل استان گلستان دچار آسیب شدند، اظهار کرد: 24 مدرسه و 134 کلاس درس به طور کامل تخریب شد. به تشخیص کارشناسان 302 مدرسه در کنار 2 هزار و 10 کلاس درس باید تعمیر شوند.

وی هزینه‌های ساخت و بازسازی این مدارس را 105 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره شد 24 مدرسه در جریان سیل استان گلستان به طور کامل تخریب شده بود، در حال حاضر عملیات اجرایی 17 مدرسه صورت گرفته و برای باقی مدارس نیز برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته است. باقی مدارس نیز در آینده‌ای نه چندان دور تاسیس می‌شوند.

310 مدرسه آسیب‌دیده در جریان سیل لرستان بازسازی شد

یکی‌دیگر از استان‌هایی که در جریان سیل دچار آسیب شد، استان لرستان بود. محمدرضا حیدری مدیرکل نوسازی مدارس استان لرستان در گفت‌و‌گو با ایسکانیوز با اشاره به اینکه 310 مدرسه و یک هزار و 756 کلاس در سیل استان لرستان دچار آسیب شد، اظهار کرد: 113 مدرسه و 413 کلاس درس نیز در جریان این سیل تخریب شد که نیازمند بازسازی هستند.

وی افزود: خوشبختانه تا ابتدای سال تحصیلی توانسته‌ایم تعمیر و مرمت 310 مدرسه را به اتمام برسانیم. همچنین قرار است ساخت مدارس یک تا سه کلاسه تا پایان مهرماه به پایان برسد، انشالله ساخت مدارسی با حداکثر 6 کلاس نیز پایان سال جاری به اتمام خواهد رسید.

ساخت 18 مدرسه با تکیه بر تکنولوژی lsf در خوزستان

سیل 98 نیز به خوزستان کشیده شد و بسیاری از بنا‌های مسکونی و مدارس این شهر نیز دچار آسیب شد. علی قربانی مدیرکل نوسازی مدارس استان خوزستان با اشاره به اینکه 113 مدرسه در جریان سیل خوزستان دچار آسیب شد، اظهار کرد: از 113 مدرسه، 78 مدرسه باید تعمیر می‌شد، همچنین 35 مدرسه نیز به تشخیص کارشناسان نیازمند تخریب و بازسازی بود.

وی افزود: در ابتدای سال تحصیلی مهرماه امسال 254 پروژه با 870 کلاس درس در استان خوزستان تاسیس شد. در حال حاضر 18 مدرسه در این استاد با تکیه بر تکنولوژی lsf ( سازه‌های پیش ساخته فلزی) به صورت صنعتی در حال ساخت است. همچنین 20 مدرسه نیز در این استان با قطعات بتنی پیش ساخته در دست اجرا است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1029438

وب گردی

وب گردی