استفاده از  ظرفیت علمی دانشگاهی در توسعه صنعت فضایی کشور

بسیاری از صاحب‌نظران معتقدند که دانشگاه‌ها و مراکز علمی به دلیل دارا بودن پتانسیل بالا در عرصه فناوری‌های نو و دانش فضایی می‌توانند در توسعه صنعت فضایی کشور گام‌های موثری بردارند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، هفته جهانی فضا (WSW) همه ساله از ۱۲ تا ۱۸ مهرماه (۴ تا ۱۰ اکتبر) توسط مجمع عمومی سازمان ملل به عنوان جشن بین‌المللی علم و فناوری فضایی و سهم آن در بهبود شرایط زندگی بشر برگزار می‌شود.در همین راستا ایران نیز از این قافله عقب نمانده است به طوری که در این هفته برنامه‌های متنوعی جهت رسیدن به اهداف توسعه در این عرصه برگزار خواهد کرد.

گفتنی است هفته جهانی فضا با هدف ترویج کاربردهای فناوری فضایی و بیان نقش این صنعت استراتژیک در توسعه جوامع، از شنبه همزمان با برگزاری مراسمی در وزارت ارتباطات و با حضور وزیر ارتباطات، رئیس سازمان فضایی، فعالان عرصه فضا و دو فضانورد از کشورهای روسیه و قزاقستان آغاز به کار کرد.در این مراسم طلعت موسی بایف و آناتولی آرساباسکی از کشورهای روسیه و قزاقستان با تجربه فضانوردی به عنوان میهمان سازمان فضایی ایران حضور داشتند.

در هفته جهانی فضا قرار است ۳۶۲ ایونیت و رویداد در کشور برگزار شود.در حالی که سال گذشته فقط ۷۶ رویداد در راستای ترویج کاربردهای فناوری فضایی در کشور در این زمینه برگزار شده بود و این مسئله نشان دهنده توسعه فعالیت ترویج کنندگان علم فضا در کشور است.هر سال کشورهای عضو سازمان ملل مراسم گرامیداشتی به مناسبت پرتاب اولین ماهواره به مدار زمین در چهارم اکتبر برگزار می‌کنند.

وقتی نگاهی به کارنامه ایران در زمینه فناوری‌های فضایی در طی این سال‌ها می‌اندازیم متوجه می‌شویم که علیرغم تحریم کشورهای بیگانه، ایران همسو با کشورهای پیشرفته گام‌های مثبتی را در این زمینه برداشته است.

توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در ابتدای سال مبنی بر رونق تولید و نیز حمایت از پژوهش‌های دانشگاهی و استارت‌آپی در بیانیه گام دوم انقلاب باعث شد که مسئولان نظام به فکر چاره‌اندیشی در راستای حمایت از توان داخلی باشند چرا که توسعه اقتصادی و صنعت هر کشوریبه توان داخلی آن کشور بستگی دارد برهمین اساس طبق گفته رئیس سازمان فضایی ایران در خصوص وضعیت صنعت هوافضا در کشور، خوشبختانه سازمان فضایی ایران در یک دهه گذشته توفیقات خوبی در عرصه فضا در دانشگاه‌ها رقم زده به طوری که براساس آخرین گزارش‌های ارائه شده در این عرصه، کشور ما در منطقه با اقتدار رتبه اول و در دنیا رتبه ۱۱ را به خود اختصاص داده و کشوری هستیم که به چرخه کامل فناوری فضایی دست پیدا کرده‌ایم.

در همین راستا مرتضی براری رئیس سازمان فضایی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز ایجاد بستر مناسب برای توسعه فعالیت‌های بخش خصوصی در حوزه فضایی و توسعه و گسترش اقتصاد فضایی و نیز حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها را از اولویت‌های این سازمان برشمرد و با تأکید بر ظرفیت بالای علمی کشور در بخش فضایی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی گفت: باید از ظرفیت علمی بخش دانشگاهی در توسعه حوزه فضایی کشور استفاده مناسب کنیم چرا که دانشگاهیان نقش بسزایی در توسعه علم و فناوری دارند و برای رسیدن به اهداف مورد نظر باید زمینه را برای به روزرسانی دانش فنی در این عرصه فراهم کرد.

معاون وزیر ارتباطات بر توسعه فعالیت‌های پژوهشی در سطح دانشگاه‌ها و بخش خصوصی برای منظومه‌های ماهواره‌ای تأکید کرد و گفت: در دنیا ۶۱ اپراتور ماهواره مخابراتی و ۷۰ اپراتور ماهواره سنجشی فعال است و ما امیدواریم به زودی شاهد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی‌ در این عرصه باشیم.

در همین راستا محمدجواد آذری جهرمی نیز در مراسم افتتاحیه هفته جهانی فضا با بیان اینکه آمریکا یک شبه سه مجموعه فضایی از ایران را تحریم کرده که اقدامات صلح‌آمیز در فضا انجام می‌دادند، افزود: قطعاً دانشمندان ایرانی پشت در تحریم‌های آمریکا نمی‌ایستند. جوانان ایرانی با همت و تلاش سعی دارند که گام‌های توسعه‌ای را در این صنعت بردارند و تلاش می‌کنیم در حوزه دانش صلح‌آمیز فضایی با همکاری سایر کشورها فضانورد ایرانی به فضا بفرستیم.

گفتنی است صنعت فضایی امروز در تمام بخش‌ها ورود پیدا کرده است به طوری که از طراحی و ساخت ماهواره گرفته تا تصویربرداری و سنجش از راه دور می‌توان جلوی بسیاری از ریخت‌وپاش‌ها را گرفت و بستر را برای توسعه کشور فراهم کرد.

پیش از این نیز حسین صمیمی رئیس پژوهشگاه فضایی ایران در این رابطه گفته بود که پژوهشگاه فضایی ایران فعالیت خود را در سه محور دنبال می‌کند. اولین آن‌ها کسب دانش فنی ماهواره‌های سنجشی و مخابراتی است که در دستور کار پژوهشگاه قرار گرفته و همچنین کشور ما در حوزه سنجش از دور، پتانسیل بالایی دارد و کشور نیازمند بهره‌برداری از این پتانسیل است که این اقدام باعث ایجاد بازار کار برای جوانان و استارت‌آپ‌ها خواهد شد.

ایران با وجود تحریم‌ها توانسته قدم‌های مثبتی را در عرصه صنعت فضایی بردارد تا جایی که با توسعه صنعت فضایی می‌توان علاوه بر ایجاد اشتغال‌زایی زمینه را برای رونق اقتصادی کشور فراهم کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1029445

وب گردی

وب گردی