استقرار 1100 آمبولانس، 44 اتوبوس آمبولانس و 15 فروند بالگرد درمرزها

مسئول کمیته بهداشت و درمان اربعین حسینی با بیان اینکه در اربعین سال جاری،  56 درمانگاه سرپایی و 3 کلینیک سیار فعالیت می کنند، گفت: 845 کادر مدیریت بیماری های واگیر نیز برای کنترل و نظارت و پایش بیماری های واگیر و 160 تیم دو یا سه نفره نیز به منظور نظارت بر بهداشت محیط و آموزش مراقبت های بهداشتی، در مرزها مستقر شده اند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، دکتر پیرحسین کولیوند در نشست خبری که به منظور تشریح برنامه ها و اقدامات سازمان اورژانس در راهپیمایی اربعین حسینی، برگزار شد گفت: همانند سال های گذشته، در سال جاری نیز برنامه های وزارت بهداشت در حوزه خدمت رسانی بهداشتی و درمانی در مراسم اربعین حسینی، آغاز شده است. این برنامه ریزی ها از سال گذشته بعداز مراسم اربعین حسینی، آغاز شد و در جلسات هماهنگی، نقاط قوت و ضعفمان احصا و تقویت شده و براساس آن برنامه عملیاتی برای اربعین در سال جاری، تدوین شد و در حال اجرایی شدن است.

وی درخصوص ساختار کمیته بهداشت و درمان اربعین حسینی گفت: مسئولیت این ساختار برعهده وزارت بهداشت بوده و ریاست آن به سازمان اورژانس کشور واگذار شده است و متناظر با آن نیز، تمام دانشگاه های علوم پزشکی کشور همکاری خواهند داشت. در این راستا، همچنین، بسیاری از ارگان ها و دستگاه ها از جمله، ستادکل نیروهای مسلح، بهزیستی، وزارت اطلاعات، سازمان تامین اجتماعی، هلال احمر، سازمان مدیریت بحران، صدا و سیما و سازمان های مردم نهاد و تمامی مجموعه ها و ادارات وزارت بهداشت با ما همکاری خواهند داشت.

دکتر کولیوند گفت: دانشگاه های علوم پزشکی نزدیک به مرز عراق همچون، دانشگاه های ایلام، اهواز، آبادان و کرمانشاه، بیشترین همکاری را با ما دارند، همچنین، دانشگاه های علوم پزشکی زاهدان، گیلان، خراسان رضوی و آذربایجان غربی، به دلیل ورود زائرین غیرایرانی که از کشورهای دیگر برای سفر به عراق و شرکت در مراسم اربعین حسینی از ایران تردد می کنند، در این زمینه فعالیت بیشتری داشته و نظارت ها و کنترل های لازم را انجام می دهند.

رییس سازمان اورژانس کشور درخصوص سیاست ها و اصول حاکم بر برنامه ریزی های اورژانس کشور در مقوله اربعین، گفت: این اصول و سیاست ها مشتمل بر 7 مورد است، اولین اصل، نظم و امنیت است که در ذیل آن باید تهدیدات، چالش ها و خطرات احتمالی در حوزه سلامت با هدف پیگیری و مقابله با آنها شناسایی شود، همچنین، در ذیل برقراری نظام و امنیت، تقویت همکاری های بهداشتی و درمانی دو کشور ایران و عراق و حاکمیت قانون به منظور ایجاد نظم و امنیت سلامت نیز قرار دارد. دومین اصل، رعایت سنت ها و ارزش های دولت و ملت عراق، بوده و سومین اصل مردم محوری است که در ذیل آن، سازماندهی و مشارکت مادی، معنوی و خدمات داوطلبانه مرم و نهادهای اجتماعی و مردمی در کلیه مراحل مراسم و رویکرد نهادهای رسمی در تسهیل گری نقش مردم در حوزه سلامت و فراهم کردن زمینه های قانونی فعالیت مردم با هدف رونق بخشی به استان های مرزی در حوزه سلامت، قرار دارد.

وی افزود: چهارمین اصل، تسهیل گری و پنجمین اصل، مدیریت انتظارات است. در بخش انتظارات، نظارت بر اجرای برنامه های سلامت در مراسم اربعین حسینی (قبل و بعداز اجرا)، شفافیت پاسخگویی در برابر وظایف و مسئولیت ها و جلوگیری از شکل گیری انتظارات غیر قابل تحقق، برنامه ریزی رسانه ای در جهت تحقق اهداف و اصول حاکم بر مراسم اربعین، قرار دارد. همچنین، ششمین اصل هماهنگی و تقویت کارگروهی بوده و هفتمین اصل نیز به ترویج فرهنگ اربعین اختصاص دارد که ذیل آن تقویت انسجام و یکپارچگی مکتب اهل بیت و مذاهب اسلامی، تقویت همگرایی ادیان الهی با تاکید بر نهضت آموزه های نهضت عاشورا، ترویج و بسط تاثیرات مثبت معنوی گردهمایی اربعین با استفاده حداکثری از فرصت حضور زائرین سایر ملل و بهره گیری از فرصت اربعین به عنوان یک منبع لایزال تولید قدرت نرم اسلام و مسلمانان در ترویج فرهنگ اسلامی، قرار دارد.

مسئول کمیته بهداشت و درمان اربعین حسینی درخصوص اهداف اختصاصی کمیته بهداشت و درمان اربعین تصریح کرد: برقراری پوشش مناسب جاده های مواصلاتی کل کشور از مرزهای پاکستان، افغانستان، تا نقاط مرزی غربی توسط اورژانس پیش بیمارستانی، فراهم کردن امکانات پشتیبانی برای نیروهای عملیاتی، مدیریت خطر و حفظ و ارتقای ایمنی زائرین و ایجاد هماهنگی بین دستگاه ها در راستای افزایش توان برخورد با حوادث زیستی و شیمیایی و پرتلفات در ایام اربعین، برنامه های آموزش عمومی در راستای افزایش اطلاعات سلامتی به زائرین و برگزاری کارگاه های آموزشی (ارتقای خودمراقبتی)، ارائه خدمات غربالگری بیماران مبتلا به بیماری های واگیر طبق نظام مراقبت سندرمیک، ارائه خدمات درمانی سرپایی و بستری، نظارت بر تهیه، پخت و توزیع نذورات و آب شرب در تمام محورهای مواصلاتی نیز جزو خدمات ماست.

وی با اشاره به تفاهم نامه ای که بین کشور ایران و عراق به امضا رسید، گفت: براساس این تفاهم نامه، 35 دستگاه آمبولانس و 7 دستگاه اتوبوس آمبولانس وارد کشور عراق شده اند. همچنین قرار است، 50 آمبولانس و 15 دستگاه اتوبوس آمبولانس نیز در مرزها مستقر شوند. در قالب یک کارگروه مشترک نیز، متخصصان بهداشت محیط و مدیریت بیماری های واگیر ما کارت شناسایی عراقی دریافت کرده و تمامی مواکب، مسافرخانه ها و مواکب را نظارت و کنترل خواهند کرد.

وی ادامه داد: چهار قرارگاه سلامت در عراق فعالیت دارد که در شهرهای کربلا، نجف، سامرا و کاظمین مستقر می شوند که نمایندگان وزارت بهداشت ایران در کنار نمایندگان وزارت بهداشت عراق در این قرارگاه ها حضور و فعالیت داشته و تمامی افرادی که به مراکز درمانی عراق مراجعه می کنند را پایش کرده و چنانچه نیاز به اعزام به ایران یا مراقبت های بیشتری دارند، خدمات لازم، سریع تر انجام می شود. همچنین، متخصصان ایرانی نیز در بیمارستان های دولتی عراق خدمت رسانی خواهند کرد. مفاد این تفاهم نامه نه تنها برای مراسم اربعین حسینی، بلکه برای سایر مراسم از جمله، نیمه شعبان، لیالی قدر و روز عرفه که تجمع انبوهی حضور دارند، معتبر خواهد بود. تمامی مراجعینی که به صورت اورژانسی به مراکز درمانی دولتی عراق مراجعه می کنند، رایگان درمان خواهند شد.

وی با بیان اینکه آمادگی برای برگزاری گردهمایی گسترده اربعین در حوزه سلامت در سه بخش ارزیابی خطر، تحلیل خطر و تدوین برنامه پاسخ و پاسخگویی خلاصه می شود، گفت: حوزه پاسخگویی شامل پاسخگویی در حوزه بهداشت، فوریت های پزشکی، درمان، بهداشت و ایمنی غذا، آموزش و پیشگیری از بیماری ها، سلامت روان و بازتوانی و توانبخشی، است.

دکتر کولیوند با بیان اینکه هدف کلی ما، کاهش تعداد مرگ و میر، کاهش عوارض و معلولیت ها و تسکین دردهای جسمانی و روانی است، عنوان کرد: همچنین، مجوز گرفته ایم تا در صورت نیاز، بالگرد های اورژانس و دو هواپیما در قالب بیمارستان صحرایی، به کشور عراق اعزام شود.

مسئول کمیته بهداشت و درمان اربعین حسینی درخصوص امکانات و لجستیک حوزه بهداشت و درمان در اربعین حسینی سال جاری، گفت: در سال جاری، تعداد 1100 آمبولانس، 44 اتوبوس آمبولانس، 15 فروند بالگرد، 5 دستگاه خودرو ارتباطات، 4 دستگاه خودروی تعمیرگاه سیار، تعداد 17000 نیروی عملیاتی فوریت های پزشکی، 2600 نیروی اعزامی به مرز، 20 دستگاه آمبولانس CBRNE، 4 بیمارستان CBRNE، شش بیمارستان سیار جنرال 50 تخته در مرزها و 91 بیمارستان پشتیبانی کننده نزدیک به مرزها، خدمت رسانی خواهند کرد.

وی افزود: در سال جاری نسبت به سال گذشته، در مورد برخی منابع، 20 تا 25 درصد و در مورد برخی دیگر، تا 40 درصد افزایش منابع داشته ایم. چراکه انتظار می رود، تعداد زائرین در سال جاری، بسیار بیشتر باشد.

مسئول کمیته بهداشت و درمان اربعین حسینی با بیان اینکه در اربعین سال جاری، 56 درمانگاه سرپایی و 3 کلینیک سیار فعالیت می کنند گفت: 845 کادر مدیریت بیماری های واگیر نیز برای مبحث کنترل و نظارت و پایش بیماری های واگیر و 160 تیم دو یا سه نفره نیز به منظور نظارت بر بهداشت محیط و آموزش مراقبت های بهداشتی، در مرزها مستقر خواهند شد که در حال حاضر نیز اقدامات شان آغاز شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1029455

وب گردی

وب گردی